کارشناسان در گفت‎وگو با جام جم آنلاین مطرح کردند

ارایه آمار در راستای بهبود سفره مردم باشد / کارشکنی غرب، آفت لغو تحریم‎ها

رئیس‌جمهوری اخیرا در نمایشگاه مطبوعات گفته؛ ۱۰۰ تحریم از تحریم‌های ایران برداشته شده است و تنها سه تحریم باقی مانده است. این سخنان درحالی مطرح می‎شود که معیشت مردم همچنان، چشم انتظار بهبود شرایط اقتصادی است.
کد خبر: ۹۶۶۱۸۱
ارایه آمار در راستای بهبود سفره مردم باشد / کارشکنی غرب، آفت لغو تحریم‎ها

احمد بخشایشی در گفت‎وگو با جام جم آنلاین پیرامون سخنان رئیس جمهور در مورد لغو تحریم‎ها اظهار داشت: جناب آقای روحانی بعنوان رییس جمهور، در جهت برجسته‎سازی دستاوردهای دولت خود همواره تلاش می‎کند.

وی، برجام را از دستاوردهای سیاست خارجی دولت یازدهم دانست و افزود: متأسفانه ما در حوزه اقتصادی، کاهش تورم و بهبود فضای کسب و کار در کشور رونق مشهودی را شاهد نیستیم.

این کارشناس مسایل سیاسی ارایه اعداد وارقام به مردم از کاهش تورم را کافی ندانست و گفت: باید کاهش تورم در سفره مردم بخوبی حس شود.

وی در ادامه تصریح کرد: همراهی حس شهروندان با آمارهای دولتی بیشتر و بهتر بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور یاری می‎رساند.

بخشایشی توصیف کاربردی و مصداقی لغو تحریم‏ها در جامعه را ضروری برشمرد و ابراز نمود: اینکه گفته می‎شود 100 تحریم لغو شده و تنها 3 تحریم باقی مانده بنظر مبهم می‎آید، بنابراین آمار باید در راستای فهم بهتر نخبگان و آحاد مردم به جامعه ارایه شود.

وی نگاه سیاسی و جناحی نسبت به مسایل مختلف کشور را ناصواب ارزیابی کرد و گفت: چنانچه اینگونه بر مشکلات مردم بنگریم؛ طبیعی است که هر جناحی برای تخریب طیف مقابل گام بر می‎دارد.

بخشایشی پیرو سخنان رییس جمهور روحانی در رابطه با لغو تحریم‎ها اظهار داشت: وقتی آقای سیف رییس بانک مرکزی می‎گوید دستاورد ما از برجام (Almost Nothing) یعنی تقریبا هیچ است! خود این جمله بهترین کد برای سنجش میزان اثر بخشی لغو تحریمها در جامعه قلمداد می‎شود.

وی هدف اصلی از لغو تحریم‎ها را تسهیل در امور بانکی بویژه در عرصه بین‎الملی و نیز فروش نفت توصیف کرد و گفت: ما امروز عملا گشایش ملموسی را در بحث سوییفت و تبادلات بین بانکی مشاهده نمی کنیم و در مقوله فروش نفت هم باید دید آیا درآمد حاصله به سهولت به حساب بانکهای داخلی واریز می‎شود یا خیر؟

بخشایشی تصریح کرد: مادامی که موانع اصلی موجود بر سر برجام مرتفع نگردد، خوش‎بینی در مورد لغو تحریم‎ها معضلات اقتصادی کشور را مرتفع نخواهد کرد.

اما در طرف مقابل "بهرام پارسایی"، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس بر خلاف دیدگاه بخشایشی معتقد است: با نگاهی منصفانه به موضوع باید بگوییم، برجام نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است.

وی با اشاره به بازدید اخیر خود از نمایشگاه بین‎المللی صنعت برق کشور در گفت و گو با جام جم آنلاین تصریح کرد: برای اولین بار بود که بنده حضور متعدد شرکتهای خارجی را مشاهده می‎کردم و این موضوع حکایت از اقبال سرمایه گذاری خارجی در کشور دارد که؛ با وجود لغو تحریم‎ها ما شاهد این مهم هستیم.

نماینده فارس در خانه ملت، از توافق برجام بعنوان یک راه گشا برای حل مشکلات اقتصادی یاد کرد و عنوان داشت: با وجود فراوانی معضلات در حوزه اقتصادی کشور، نیابد در زمان کوتاهی منتظر تأثیر گذاری چشمگیر لغو تحریمها در جامعه باشیم.

پارسایی، کارشکنی‎های طرف غربی بویژه آمریکا در مسیر برجام را آفتی بزرگ برای تسریع در لغو تحریم‎ها خواند و خاطر نشان کرد: شاید اثرات رفع تحریم‎ بزودی در سفره مردم احساس نشود، لیکن در دراز مدت؛ نقش بارز خود را در بهبود معیشت و اشتغال ایفا خواهد کرد.

محمدرضا شجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
حامی كلینتون
-
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
۰
۰
همان كه آقای سیف گفتن ...متاسفانه no ththing
ب
-
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
۰
۰
آقا روراست باشند بیایند بگویند كاری از دستمان بر نمی آید .اقتصاد بلد نیستیم وخداحافظ، برجام ورفع تحریم شده یك آدامس آمریكایی برای عده ای وكار دیگری رابلد نیستند وضع بازار دولت فعلی از همه دولت ها خراب تر است.

نیازمندی ها