پس از بحث مخالفان و موافقان

طرح شفافیت دریافتی مدیران در مجلس رد شد

بالاخره پس از 115 روز تلاش وکنکاش، “دودو تا چهار تای” دیوان محاسبات تمام شد و گزارش آن از ساختمان “ونک” به” بهارستان” رسید.
کد خبر: ۹۵۳۴۰۳
نوروزی: دولت با حقوق های غیر متعارف برخورد جدی تر کند / پارسایی: متخلفان عزل شوند

رییس دیوان محاسبات کشور که قریب به دوماه از انتصاب وی می گذرد، قبل از آن هم آمار حقوق های مدیرا ن را در دست داشته؛ اولین گزارش خود را درمورد دریافتی‎های مدیران به نماینده‎های ملت داد.

گزارشی که پس از مطالعه وبازبینی بیش از 1000 جلد گزارشهای حسابرسی و پروندهای دادسرایی سالهای قبل و فرستادن دادرس به سازمانهای مورد بررسی بدست آمده است.

این گزارش در سه بخش تظیم شده است:

1)حقوق و مزایا 2)پاداشها 3)وامهای پرداختی

گفتنی براساس آمار قرائت شده عادل آذر رییس دیوان محاسبات، از حدود 93 هزار460 نفر مقامات ومدیران کشور، در سال 1394 که تعداد 13 هزار873 نفر آنها از جمله مقامات و رده‎های بالای مدیریتی بودند صرفا؛ تعداد 397 نفر یعنی معادل چهار دهم درصد دارای دریافتی بیش از 200 میلیون ریال بود ه‎اند.

اما روز گذشته در صحن علنی مجلس، کمیسیون اصل 90 بر بازگشت حقوق های دریافتی اضافه – عزل مدیران دریافت کننده این حقوق‎ها ونیز معرفی آنها به هیأت تخلفات اداری، تأکید شد.

در همین حال، سخنگوی کمیسیون اصل 90 پس از قرائت گزارشی، طرح یک فوریتی ساماندهی دریافتی مقامات ومدیران کشور و لزوم استرداد دریافتی‎های مازاد را ارائه کرد.

اما دو تن از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با "جام جم آنلاین"، پیرامون گزارش اخیر دیوان محاسبات و نتایج بررسی فیشهای حقوقی مطرح کردند:

حسن نوروزی: کمیسیون خواهان اخراج مدیران متخلف از کار خویش است

یک عضو کمیسیون اصل 90 گفت : ما نمایندگان مجلس معتقدیم هم دیوان محاسبات وهم مجلس و دولت با موضوع دریافتی‎های نامتعارف قوی تر برخورد کنند. ضروری است با هر نوع فسادی برخورد جدی شود و بمنظور جلوگیری از تکرار مقوله حقوق‎های نجومی، مأخذه استرداد معادل مبلغ دریافتی از شخص صورت پذیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: کمیسیون اصل 90 خواهان اخراج مدیران متخلف از کار خویش است. چرا که فکر می کنیم اینها افراد عادی نبوده‎اند واز افراد آگاه جامعه و جز کارگزاران با سابقه خدمتی بالایی هستند.

نوروزی گفت: روز سه شنبه کمیسیون اصل 90 در صحن مجلس دررابطه با این موضوع به تبادل نظر پرداخت وبه در گزارشی که به مجلس ارایه داد، آمده است مدیران متخلف یا از کار برکنار شوند ویا توبیخ گردند.

بهرام پارسایی: دولت محترم همکاری نموده تا بتوان این طرح ر ا به شکل یک قانون شفاف و کامل در بیاوریم.

عضو دیگر کمیسیون اصل 90 نیز گفت :هفته گذشته گزارش کمیسیون در مجلس قرائت شد. این گزارش به ریشه یابی دلایل بوجود آمدن معضل حقوق های نجومی پرداخته و پیشنهادهایی را بمنظور پیشگیری از این موضوعات وبرخورد با افراد متخلف به مجلس ارائه داد.

وی خاطر نشان کرد: در کنار این موضوعات طرح 10 ماده ای در کمیسیون تصویب شد و به هیات رییسه داده شد که پس از طی مراحل قانونی، برای رأی گیری و تصویب به مجلس ارجاع خواهد شد.

پارسایی ابراز امیدواری کرد که دولت محترم هم در این زمینه همکاری نموده تا بتوان این طرح ر ا به شکل یک قانون شفاف و کامل در بیاوریم.

وی افزود: پیگیریها وجلسات متعددی که کمیسیون اصل 90 با حضور دیوان محاسبات وبازرسی کل کشور و سایر دستگاه های ذیربط برگزار کردند، در پیروی از منویات مقام معظم رهبری و نگرانی که در این مورد در افکار عمومی داشت انجام شد.

عضوکمیسیون اصل در تشریح این گزارش گفت: گزارش جامعی به مجلس ارائه شد. امیدواریم با کامل شدن طرح مذکور بتوانیم جلوی خلاء های قانونی پیرامون دریافتی‎ها ر ا بگیریم. البته کشور نیازمند تدوین راهکاری است تا از بروز سایر فسادهای مالی ممانعت به عمل آید.

پارسایی در پایان تأکید کرد: ان شاالله در صورت تصویب طرح و قانونی شدن آن، شاهد نتایج این قانون از قبیل عزل افراد متخلف باشیم. مضاف بر اینکه باید افرادی که موجبات پرداخت این حقوق‎ها را فراهم نموده‎اند مجازات شوند.

محمدرضاشجاعیان- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
علی
-
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
۰
۰
اینكه عنوان شده این افراد توبیخ شوند یا اخراج شوند دردی را دوا نمی كند چون بعدا باز مدیرانی را می آورند كه همین كارها را می كنند و سوء استفاده مالی زیادی میكنند و می گویند فوق فوقش اخراج می شویم وبااین پولهایی كه به دست آورده اند تا آخر عمر وارد كارهای اقتصادی می شوند و بهترین زندگی ها را برای خود می سازند.
حسین
-
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
۰
۰
طبق قانون تخلفات اداری برخی از تخلفات جنبه جزایی دارد مثل سوءاستفاده مالی و جدای از اخراج، این مدیران توسط همان تخلفات اداری و یا دستگاهای نظارتی باید به مراجع قضایی معرفی شوند تا به جرم آنها طبق قانون رسیدگی شود البته جرم هم جنبه عام وهم جنبه خاص دارد نه اینكه صرفا عزل شوند . فقط عزل كردن برای آنها یك كار ساده و تمسخر آمیز است و توهین به قانون و نظام اسلامی است. از این مسئولین كه فقط از عزل شدن صحبت می كنند این رفتارها بعید است.كمی قوانین را مطالعه كنند .
رضا
-
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
۰
۰
سلام به مسئولین جام جم انلاین لطفا اظهار نظرهای آقای نوروزی را در قسمت برگزیدها قرار دهید . با تشكر

نیازمندی ها