گزارشی از مشکلات کارخانه‌ داران بسته‌ بندی و فرآوری خرما در خوزستان

شیرین بی‌خریدار

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از افت کمی و کیفی محصولات باغی و نخلیات خوزستان بر اثر گرد و غبار خبر داد.
کد خبر: ۹۵۲۹۵۸
ریزگرد‌ها قیمت خرما را شکستند

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از خوزستان، حلیم کوتی گفت: پدیده گرد و غبار در کوتاه‌مدت اثر خود را بر کیفیت محصولات باغی و همچینین تولیدات نخیلات می‌گذارد اکنون ریزگردها باعث کاهش 15 درصدی قیمت تولیدات باغی و نخیلات شدند.

وی افزود: هنوز برآوردی دقیقی از خسارات پدیده ریزگردها در نخلستان‌ها و همچنین باغات استان انجام نشده است با این حال میزان دقیق این خسارات به سهولت قابل محاسبه نیست.

کوتی تصریح کرد: پدیده ریزدگردها در سال‌های اخیر آسیب‌های جدی به باغات استان وارد کرده است به نحوی که در کوتاه مدت این پدیده آثار خسارت‌بار خود را بر کیفیت تولیدات باغی و محصولات نخیلات خواهد گذاشت و در بلندمدت نیز از نظر کمّی بر باغات و نخیلات اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: برداشت 60 تا 70 درصد نخلستان‌های خوزستان به اتمام رسیده است با این حال ریزگردهای اخیر باعث شد تا گردوخاک بر خرمای نخلستان‌هایی که هنوز برداشت نشده‌اند، بنشیند و محصولات درجه یک نخلستان‌ها را به درجه 2 تبدیل کند که این موضوع موجب کاهش 15 درصدی قیمت محصولات خواهد شد.

کوتی گفت: وقوع مستمر پدیده ریزگردها در زمان برداشت نخلستان‌ها باعث ایجاد عارضه‌هایی در نخیلات می‌شود و در خصوص محصولات باغی موجود بر روی درختان نیز وضعیت به همین منوال است.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این که، ریزگردها در بلندمدت در سطح سبز باغات اثرگذار بوده و از نظر کمی باغات را تحت شعاع قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: از نخلدارانی که هنوز محصول خود را برداشت نکرده‌اند، انتظار داریم با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر تداوم نسبی ریزگردها در برخی نقاط استان، هر چه سریعتر نسبت به برداشت اراضی خود اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها