رایزنی فرهنگی ایران در عمان خبر داد:

تشکیل کمیته فرهنگی ایران و عمان

حجت الاسلام بهمن اکبری، رایزن فرهنگی ایران در کشور عمان با بیان این که اقتصاد و سیاست بدون پیوست فرهنگی جریان پیدا نمی کند بر لزوم گسترش مناسبات فرهنگی میان ایران و عمان تاکید کرد.
کد خبر: ۹۴۱۲۹۱
تشکیل کمیته فرهنگی ایران و عمان

به گزارش جام جم آنلاین، اکبری با اشاره به پیشینه روابط فرهنگی میان دو کشور ایران و عمان گفت: یک موافقت نامه در سال 1353 قبل از انقلاب امضا شد که پس از شکل گیری جمهوری اسلامی هم همچنان پابرجا بود تا این که در سال1376 وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای میرسلیم، میزبان وزیر میراث و فرهنگ کشور عمان بود و در آن دیدار پیش نویس هایی رد و بدل شد اما پیگیری های لازم صورت نگرفت و به موافقتنامه نیانجامید.

او افزود: این روند تا سال 1383 ادامه یافت و در این سال طرف عمانی به عنوان برنامه فرهنگی، طرحی را ارائه کردند که در چارچوب موافقت نامه می گنجید ولی با فراز و نشیب همراه شد تا سرانجام سال 88 که در جریان سفر سلطان قابوس به ایران تفاهم نامه ای بین وزرای خارجه امضا شد این تفاهم نامه یک برنامه همکاری علمی ، آموزشی ،‌رسانه ای و ورزشی بود که روز 14 / 5 / 88 به تصویب رسید و به مدت 5 سال استمرار داشت و بر اساس آن اگر دو طرف مشکل خاصی نداشتند این تفاهم نامه خودکار تمدید می شد.

رایزن فرهنگی ایران در عمان تصریح کرد: خوشبختانه ما در سال 95 اردیبهشت ماه با پیگیری های جدی که در رایزنی فرهنگی داشتیم کمیته فرهنگی بین دو کشور در تهران شکل گرفت و ما نخستین کمیته فرهنگی بین دو کشور را امسال ایجاد کردیم.

اکبری تاکید کرد: من فکر می کنم این کافی نیست و ما باید این حرکت را استمرار بدهیم و نقش روابط فرهنگی بین دو کشور را تشریح و تبیین کنیم، چراکه اقتصاد و سیاست بدون پیوست فرهنگی جریان پیدا نمی کند و این نقش تعاملی فرهنگ در میانه اقتصاد ، سیاست و امنیت نباید نادیده گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها