انفجار یک دستگاه گوشی هوشمند آیفون در جیب یک کاربر اهل سیدنی استرالیا منجر به سوختی درجه سوم وی شد. این کاربر یک دوچرخه سوار کوهستان بوده است که در حین دوچرخه سواری آیفون در جیب وی منفجر شده است!
کد خبر: ۹۲۸۸۶۵
ماجرای دوچرخه سواری که گوشی آیفونش آتش گرفت

به گزارش جام جم آنلاین، گرِت کلیر دوچرخه سوار استرالیایی قصد داشت سوار دوچرخه همیشگی خود بشود و مثل همیشه شروع به پدال زدن کند. اما به ناگاه قبل از اینکه شروع به حرکت کند پای او از روی پدال سر خورد و با به هم خوردن تعادلش به زمین افتاد. او که فقط بلند شدن دود از جیب پشتی و درد شدیدی را به یاد می آورد گفت "احساس سوختگی شدیدی کردم و به محض نگاه کردن به پایم دیدم که مایع سیاه رنگی تمام قسمت های ران من را پوشانده و بوی سوختگی شدیدی مانند سوختن فسفر به مشامم می رسید". او بعد از رسیدن به بیمارستان متوجه شد که پایش به شدت آسیب دیده و دچار سوختگی شدید درجه سوم شده است.

باتری های لیتیوم یونی به عنوان بخش جدا نشدنی از گجت های فناوری امروزه در تمامی دستگاه های قابل حمل ما حضور دارند و دلیل آن، چگالی بالای انرژی و تمایل به حفظ انرژی برای مدت زمان کم است. بیشتر دستگاه های الکترونیکی از باتری های لیتیوم کبالت اکسید بهره می برند چرا که عملکرد بهتری دارند. اما این برتری مضراتی هم دارد و در این مورد می توان به سوراخ شدن و یا تحت فشار قرار گرفتن آن ها اشاره کرد که منجر به مشتعل شدن الکترولیت آن ها می شود.

البته امروزه چندین ویژگی ایمنی برای در امان ماندن کاربرهای باتری های لیتیومی در آن ها گنجاده شده می شود. به عنوان مثال به هنگام کامل شدن فرآیند شارژ باتری، یک مدار محافظ جریان برق را قطع می کند تا مانع از شارژ شدن بیش از حد باتری شود.

یکی دیگر از ویژگی های امنیتی گنجانده شده در باتری های لیتیوم یونی، مکانیسم مهار کردن خودشان است. اگر یک باتری لیتیومی بر اثر بیش از شارژ شدن، داغ شدن و یا هر گونه آسیب دیگری به مشکل بر بخورد، سلول داخلی آن قادر خواهد بود تا گاز لازم برای فرآیند اشتعال را از بین ببرد. یک غشای سالم بیش از حد بزرگ و برآمده خواهد شد که بتواند تا حدودی جلوی کار این مواد اشتعال زا را بگیرد. در مورد حادثه ای که برای این دوچرخه سوار رخ داد هم باید گفت که احتمالاً این غشای داخلی بر اثر شدت ضربه از بین رفته و در آخر با خروج مواد داخلی باتری به انفجار و سوختگی ختم شده است.

آقای کلیر اصلاً قصد ندارد اپل را مقصر این اتفاق بداند اما بعد از اینکه در بیمارستان بستری شد تلاش خواهد کرد تا آگاهی عمومی کاربران را در مورد احتراق احتمالی باتری های دستگاه های قابل حمل بالا ببرد. خود اپل هم بارها به نحوه استفاده شرکت های جانبی از اینگونه باتری ها اعتراض کرده چرا که باتری های تولید شده توسط آن ها در همه موارد دارای بهترین کیفیت نیستند و ممکن است مدار محافظ جریان آن ها به درستی عمل نکند.

منبع: سیبچه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها