حسینعلی امیری، معاون جدید پارلمانی رییس جمهور در گفت و گو با جام جم آنلاین:

سطح همکاریهای دولت و مجلس ارتقاء می یابد

حسینعلی امیری گفت:‌ ارتقا سطح روابط دولت و مجلس و تنظیم این روابط مهمترین وظیفه معاونت پارلمانی رییس جمهور است.در همین راستا مهمترین برنامه ما بر اساس رهنمودهای رییس جمهور ی، ارتقای سطح همکاری و همراهی دولت- مجلس - وزرا و نمایندگان خواهد بود.
کد خبر: ۹۲۱۵۲۸
سطح همکاریهای دولت و مجلس ارتقاء می یابد

حسینعلی امیری که امروز جایگزین حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهور شد دراولین گفت و گوی خود پس از سمت جدید در دولت در مورد دلایل این جابجایی ها در کابینه به خبرنگار جام جم آنلاین، گفت: مدتی بود که این موضوع مطرح بود، دلیل عمده آن این بود که بحث حقوق شهروندی یکی از موضوعات مورد اهمیت برای آقای دکتر روحانی بود و به همین دلیل رییس جمهور خواهان حضور یک مسئول مشخص که عمده وقتش را رسیدگی به این موضوع اختصاص دهد، بود.

وی ادامه داد: خانم دکترالهام امین زاده،بعنوان باتویی مومن ، متعهد و دانشگاهی که تا روز گذشته به عنوان معاون حقوقی رییس جمهور ایفای نقش می کرد ، به سمت دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب شد.

امیری تصریح کرد: با توجه به فعالیت مجلس جدید، شاید آقای رییس جمهور احساس کرد که مجلس جدید و نمایندگان جدید نیاز به یک نگاه نو از سوی دولت دارد و به همین دلیل بنده را به عنوان معاون پارلمانی رییس جمهور و حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری را به عنوان معاون حقوقی خود منصوب کرد.

تغییر در کابینه امر عادی است

معاون پارلمانی رییس جمهور با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته از طریق آقایان جهانگیری و نهاوندیان صحبت هایی نیز داشته ایم، گفت: روز گذشته آقای روحانی به بنده ،آقای انصاری و خانم امین زاده اعلام کردند که هر کدام در پست های جدید باشیم و از امروز نیز با حضور در جلسه هیات دولت رسما کار خود را آغاز کردیم.لذا تغییر یک امر عادی بوده که بنا به تشخیص آقای رییس جمهور انجام شد.

امیری در مورد برنامه های خود به عنوان معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: نظام تفکیک قوا یکی از دستاوردهای نهضت مشروطه در کشور است و به همین دلیل در صدر مشروطیت علما و روحانیت و مردم هزینه های بسیاری بابت آن پرداخت کرده اند.

وی ادامه داد: نظام تفکیک قوا یکی از مظاهر دموکراسی در دنیاست، بعد از انقلاب اسلامی و ساختاری که در قانون دیده شده ، کاملا نظام تفکیک قوا مصداق عینی و عملی پیدا کرده است البته تفاوت نظام تفکیک قوای ما با کشورهای دیگر این است که چون نظام جمهوری اسلامی براساس نظام ولایت فقیه است، 3 قوه زیر نظر مقام معظم رهبری انجام وظیفه می کنند.

امیری ادامه داد: در راستای همین تفکیک قوا که در قانون اساسی آمده است مجلس حق سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح دارد و بر دستگاه اجرایی نظارت استصوابی، اطلاعی و استرجاعی دارد بنابراین طبیعتا ریل گذاری حرکت دولت و کار اجرایی از مجلس آغاز می شود. از طرفی بار سنگین اجرا بر عهده دولت است و ارتباط و همدلی و همراهی و فهم مشترک بین قوه مجریه،مجلس،وزرای محترم و نمایندگان مجلس ضرورتی انکار ناپذبر به حساب می آید . بنابراین ارتقای سطح روابط دولت و مجلس و تنظیم این روابط مهمترین وظیفه معاونت پارلمانی رییس جمهور است.در همین راستا مهمترین برنامه ما رتقای سطح همکاری و همراهی بین دولت، مجلس، وزرا و نمایندگان خواهد بود.

امیری در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادامه دار بودن این تغییرات در دولت گفت: این را باید ازآقای نوبخت سخنگوی دولت بپرسید.

لزوم همدلی و همراهی دولت و مجلس برای حل مشکلات کشور/حق سوال و استیضاح وزرا قابل احترام است

وی همچنین در مورد ضرورت تغییر در کابینه گفت: تشخیص این موضوع با رییس جمهوراست اما آنچه برای ما مهم است همدلی و همراهی وفهم مشترک دولت و مجلس برای حل مسایل و مشکلات کشور است.

معاون پارلمانی رییس جمهور اظهار داشت: تمام حقوق قانونی برای نمایندگان مجلس از جمله حق سوال و استیضاح که به رسمیت شناخته شده است برای ما قابل احترام است و آن را می پذیریم اما معتقدیم اداره کشور باید براساس اصل همدلی،همراهی و درک مشترک 3 قوه باشد و امکانات کشور در مسیر صحیح و درست و در جهت توسعه کشور قرار می گیرد.لذا معتقدم در یک فضای تفاهم و گفتگو بسیاری از مسایل و مشکلات حل می شود.

امیری همچنین در مورد تدوین لایحه جامع انتخابات و موارد مهم این لایحه گفت:در حال حاضر کمیسیونی مرکب از اساتید مرکز پژوهش های مجلس،حقوقی،مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور و سایر کارشناسان مربوطه و نیز اداره کل انتخابات ،در چهارچوب سیاست های کلی انتخابات مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر قوانین بالادستی، کار کارشناسی را بر روی تهیه و تنظیم این لایحه شروع کرده اند .

وی افزود: از محورهای مهم این لایحه می توان به الکترونیکی شدن انتخابات،تدوین حریم نظارت و یا تعریف مرز اجرا و نظارت اشاره کرد .شفاف سازی هزینه های تبلیغات انتخاباتی توسط کاندیداها و احزاب نیز یکی دیگر از ویژگی های قانون جامع انتخابات است.

امیری گفت:‌شرایط ثبت نام کاندیداها برای جلوگیری از ثبت نام بی ضابطه و نیز ثبت نام رای دهندگان قبل از برگزاری انتخابات یکی دیگر از شاخصه های قانون نظام جامع انتخاباتی است که در حال کار کردن روی آن هستیم و به موقع جزییات آن را اعلام خواهیم کرد.

گفت و گو از مریم شریف زاده

عکس: چاوش هماوندی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها