نابودی جنگل های کشور در آینده نزدیک نه تنها شوخی نیست بلکه یک تراژدی واقعی است که در صورت عدم اقدام به موقع دولت اتفاق خواهد افتاد و همانطور که طی نیم قرن گذشته حدود 6میلیون هکتار از رویشگاههای جنگلی کشور را ازدست دادیم باز هم در آینده بسیار نزدیک شاهد نابودی بخش دیگری از این منابع طبیعی ارزشمند خواهیم بود .
کد خبر: ۹۱۲۳۸۷
به یگان اطفا حریق نیاز داریم / به جای ساختن پل و سد به فکر محیط زیست باشند

محمد درویش مدیر دفتر امور مشارکت های مردمی محیط زیست کشور در گفت وگو با جام جم آنلاین بااعلام مطالب فوق وضمن اعلام نگرانی شدید ازنابودی جنگل های کشور گفت:در حال حاضرمتاسفانه رویش درختان جنگلی ما به سمت شاخه زاد در حرکت است و دانه زاد نیست ،و پایه هایی که در پوشش گیاهی وجود دارد قدیمی است و امکان رشد و نمو پایه های جدید وجود ندارد.از سوی دیگر همچنان هجوم مردم به رویشگاه های طبیعی وجود دارد.به طوریکه در دو دهه اخیر مجوز 4میلیون هکتار تغیییر کاربری اراضی صادر شده است . با ادامه این روند مسلما دیگر چیزی از جنگل ها باقی نخواهد ماند.

وی که آتش سوزی های سال های اخیر را یکی از عوامل این نابودی دانست در خصوص اظهارات رییس سازمان محیط زیست کشور که این اتش سوزی ها را امری طبیعی می داند ، افزود:بله این آتش سوزی ها امری طبیعی است و در تمام کشورها رخ می دهد.اما وقتی که مدت زمان اطفای حریق در کشورمان حدود یک چهارم میانگین جهانی است دیگر امری طبیعی محسوب نمی شود.این درحالیست که ما باید چهار برابر استانداردهای جهانی مواظب رویشگاه های جنگلی خود باشیم تا این عرصه اندک که کمتر از 7درصد خاک ایران را تشکیل می دهد را از نابودی نجات دهیم.

درویش در همین حال نبود یگان هوایی اطفای حریق را یکی از دلایل گسترش آتش سوزی در جنگل های کشور عنوان کرد وگفت :اغلب کشورها از یگان هوایی اطفای حریق برخوردارند در حالیکه در کشور ما این امکان وجود ندارد و مشاهده شده است که به هنگام آتش سوزی های شدید به هلی کوپترهای هوانیروز سطل های بزرگ آب می بندند و با سرازیر کردن این سطل ها سعی در خاموش کردن آتش می کنند.

وی بر ضرورت عزم جدی از سوی دولت و آموزش مردم محلی بر رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از آتش سوزی در جنکل ها تاکید کردوادامه داد:دولت نباید وظایف حاکمیتی خود را فراموش کند وفرافکنی کند و این اتفاقات را امری طبیعی بپندارد . باید یادمان باشد که سالانه حدود 5تا 8هزار هکتار از جنگل های ما در حال نابودی است و اگر وضع به همین منوال پیش برود رکورد 50هزار هکتار سال 89 را هم خواهیم شکست.

این کارشناس محیط زیست اقدامات دولت در خصوص حفظ واحیای جنگل های کشور کافی وموثر ندانست و گفت: نمی گویم دولت تا کنون کاری نکرده است ولی چه فایده ،شب و روز کار کنیم وبدانیم که راه را اشتباه می رویم بنابراین نیاز به بازنگری کامل است.ما می توانستیم با یک سوم هزینه های سازه های گران قیمت کشور نظیر اتوبان صدر ،سد داریان و سد گتوند ، پوشش گیاهی کشور را از نابودی نجات دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها