جزییات طرح عملیات بانکی بدون ربا از زبان یکی از طراحان:

پرداخت نرخ سود بانکی براساس رکود و رونق / سود بانکی شناور خواهد بود

یکی از طراحان طرح عملیات بانکی بدون ربا گفت: طبق طرح عملیات بانکی بدون ربا نرخ سود بانکی متناظر با وضعیت اقتصاد خواهد بود،به این معنی که در زمانی که رکود داریم اصلا امکان وجود سودهای 20 درصدی نباشد و بالعکس زمانی که رونق بر اقتصاد حاکم باشد سود بانکی افزایش یابد.
کد خبر: ۸۹۷۲۳۸
پرداخت نرخ سود بانکی براساس رکود و رونق / سود بانکی شناور خواهد بود

حجت الاسلام محمد رجایی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین ، با اشاره به اعلام وصول طرح عملیات بانکی بدون ربا و رسیدگی به آن بر اساس اصل 85 قانون اساسی گفت: دو اشکال عمده در سیستم بانکی وجود داشت که منجر به لزوم اصلاح برای سیستم بانکداری کشور شد؛ سیستم بانکی به سمت صوری عمل کردن رفته بود همچنین سیستم نظارتی در بانک ضعیف بود و منابع در جای مورد نیاز مورد استفاده قرار نمی گرفت و اختلاس در بانک ها نشان دهنده ضعف مدیریت بود .

وی ادامه داد: به منظور اسلامی شدن سیستم بانکی تصمیم به تدوین طرحی در این رابطه گرفتیم تا سیستم بانکی اسلامی شده و جلوی سوء استفاده ها گرفته شود.

رجایی افزود: سال گذشته دولت وعده داده بود که لایحه ای در این زمینه بیاورد اما با گذشت بیش از یکسال از وعده دولت لایحه ای نیامد و ما طرح را نهایی کردیم و آقای بحرینی جمع بندی نهایی را در مورد این طرح انجام داده است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از اصل 85 قانون اساسی از مجلس اجازه بگیریم تا بدون نیاز به آوردن این طرح به صحن مجلس، در کمیسیون اقتصادی تصویب شود تا بتوانیم در همین مجلس تصویب کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم تصریح کرد: اکثرنمایندگانی که به دنبال این طرح بودند در انتخابات مجلس دهم رای نیاورده اند و نمی دانیم نمایندگان مجلس آینده تخصصی در این زمینه خواهند داشت یا نه ،به همین دلیل تلاش می کنیم در همین مجلس به تصویب برسد.

وی ادامه داد: باید هفته بعد از تعطیلات از صحن علنی مجلس اجازه بررسی و تصویب طرح را به صورت موقت در کمیسیون اقتصادی بگیریم تا اجرا شود اما تصویب نهایی و دائمی آن باید در صحن انجام شود که به مجلس آینده می رسد.

نماینده مردم بجستان و گناباد در مجلس با اشاره به جزییات این طرح گفت: در این طرح راههایی در نظر گرفته شده است که جلوی فاکتورهای صوری گرفته شده و بانک ها واقعی عمل کنند،همچنین شورای شرعی برای این مسئله در نظر گرفته ایم تا هر جایی که بانک ها از مسیر شرعی خارج شوند جلوی آن گرفته شود.

رجایی تقویت سیستم نظارت های بانکی و تعیین مجازات برای کوتاهی های احتمالی از جانب مسئولان بانکی را یکی دیگر از مسایل در نظر گرفته شده در طرح عنوان کرد و افزود: در روش سابق بانکداری قرض الحسنه بود وبانک اختیار داشت در هر راهی که می خواهد از سپرده های سپرده گذاران استفاده کند و در برخی موارد نیز سوءاستفاده می شد.

وی ادامه داد: در طرح عملیات بانکداری بدون ربا به جای اینکه سپرده گذار حساب قرض الحسنه باز کند حساب وکالت باز می کند یعنی بانک را وکیل می کند که پول سپرده گذار را در راههایی که قانون مشخص کرده و سپرده گذار می گوید هزینه کند و به این ترتیب دیگر بانک نمی تواند آن را به کارمندش بدهد و یا به واسطه استفاده از آن از مردم سود دریافت کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به این ترتیب طبیعتا سودی هم که به سپرده گذار داده خواهد شد از پیش تعیین شده نخواهد بود و این جریان باعث می شود سودها متناظر با وضعیت اقتصاد باشد،به این معنی که در زمانی که رکود داریم اصلا امکان وجود سودهای 20 درصدی نباشد و بالعکس زمانی که رونق بر اقتصاد حاکم باشد سود بانکی افزایش یابد.

وی گفت: این روش یکی از ویژگی های بارز سیستم بانکداری اسلامی است که می تواند به صورت خودکار با رکود و و تورم مبارزه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها