آشنایی با اماکن گردشگری

مجموعه جهانی تخت سلیمان

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

شهر تاریخی بلقیس

شهر بلقیس بقایای شهر کهن اسفراین و در سه کیلومتری جنوب شهر اسفراین در خراسان شمالی است که از سده‌های نخستین اسلام شکل گرفته و تا پایان دوره صفوی و اوایل قاجار زندگی در آن جریان داشته است.
کد خبر: ۸۹۰۹۸۷
شهر تاریخی بلقیس

به گزارش جام جم آنلاین ، شهر بلقیس که در فهرست آثار ملی جای گرفته، شرایط و ویژگی‌های کامل یک شهر اسلامی را داراست و از بخش‌های مختلف شامل ارگ، شارستان و تاسیسات مختلف شهری چون بازار، مسجد و... برخوردار بوده است.

ارگ شهر بلقیس مهم‌ترین و شاخص‌ترین اثر این مجموعه باستانی است که از آن می‌توان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های خشتی در ایران نام برد.

این سازه بزرگ خشتی و چینه‌ای وسعتی حدود 51 هزار مترمربع دارد که زمانی 29 برج در اندازه‌های متفاوت حفاظت از آن را به‌عهده داشته است. در گرداگرد ارگ یک خندق وسیع وجود دارد که نفوذپذیری قلعه را دشوارتر می‌ساخته است.

در محدوده حصار شهر (شارستان) آثار دیگری نیز قابل مشاهده است که عبارتند از: 1ـ بقعه شیخ آذری شاعر و عارف قرن نهم هجری که در قسمت شمالی شارستان شهر واقع شده است 2ـ راسته بازار در بخش میانی شهر، مشتمل بر بازار و بخش‌های اقتصادی شهر است که مابین تپه منار در جنوب و شیخ آذری در شمال قرار گرفته است. 3ـ محل معروف به تپه منار «که با توجه به نوشته‌های مورخین، جغرافی‌نویسان و نیز کاوش‌های باستان‌شناختی احتمالا محل مسجد در دوران اسلامی است» و بخش‌هایی از آن را باستان‌شناسان کاوش کرده‌اند.

علاوه بر اینها دو بنای مهم دیگر هم خارج از حصار شهر بلقیس و در نزدیکی آن قرار دارد: یکی بنای کاروانسرای معروف به کهنه رباط در بخش شمال غربی شارستان شهر بلقیس و دیگری مجموعه‌ای معروف به یخدان‌ها که در بخش جنوب غربی شهر تاریخی اسفراین قرار دارد.

آثار به دست آمده از شهر بلقیس در کاوش‌های ده ساله اخیر، در موزه بزرگ باستان‌شناسی استان در بجنورد به نمایش درآمده است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها