جام‌جم از روند اجرایی شدن دستورالعمل جدید سازمان امور مالیاتی گزارش می‌دهد

اخذ مالیات از اصناف با صندوق‌های فروش

گفت‌وگوی جام‌جم با مجری صندوق‌های فروشگاهی

مبارزه با قاچاق با صندوق‌های مکانیزه فروش

تقریباً یک هفته پیش علی ‌فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران از اجرای طرح «باران» یا همان صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی در تمام صنوف خبر داد که در این زمینه برخی واحدهای صنفی با توجه به نگرانی‌هایی که در زمینه اجرای این طرح داشتند از کم و کاستی‌های موجود در اجرای این طرح اطلاع دادند.
کد خبر: ۸۸۱۴۷۴
مبارزه با قاچاق با صندوق‌های مکانیزه فروش

از این‌رو جام‌جم گفت‌وگویی کوتاه با حمیدرضا اسدالله، مجری طرح باران اتاق اصناف ایران داشته که در ادامه می‌خوانید.

درباره روند کار صندوق‌های مکانیزه فروش تا امروز کمی توضیح دهید؟

با توجه به اعلام ثبت‌نام صندوق‌های مکانیزه فروش از چندی پیش ثبت‌نام در وبسایت رسمی آغاز شده و زمانی ‌که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت این صندوق به هزار تقاضا برسد، اقدام به واگذاری از اول اسفندماه سال‌جاری خواهیم کرد.

برخی اصناف می‌گویند پرسنل آموزش‌دیده برای استفاده از آن ندارند، شما در این زمینه چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

در این زمینه برای همراهی با اصناف و همچنین ایجاد شغل، تدابیری اندیشیده شده که در صورت پوشش دو میلیونی اصناف، نزدیک به 200 هزار فرصت شغلی پاره‌وقت ایجاد می‌شود.

به این ترتیب دانشجویانی که متأهل هستند با آموزش‌های اختصاصی در این زمینه و دریافت کارت شناسایی معتبر از اتاق اصناف، نسبت به ارائه خدمات به واحدهای صنفی متقاضی اقدام خواهند کرد.

آیا این طرح هزینه‌ای برای صنوف ایجاد می‌‌کند؟

خیر، هیچ هزینه‌ای برای اصنافی که صندوق را نصب می‌کنند، نخواهد داشت.چون منابع مالی طرح درآمدهایی است که در نظر گرفته شده و طرف حساب‌های ما بانک‌ها، شهرداری، سازمان امور مالیاتی و شرکت‌های تبلیغاتی هستند، بنابراین برای صنف پذیرنده دستگاه هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت.

به عنوان مثال برای تهیه دستگاه براساس قانون مالیاتی اگر واحد صنفی برای تجهیز فروشگاه به صندوق فروش (چه سخت‌افزار و چه نرم‌افزار) هزینه ‌کند، تمامی هزینه‌هایش از کل مالیات مستقیم آن واحد کسر خواهد شد.

این صندوق‌ها قابلیت رصد کالای قاچاق را دارند؟

بله، با توجه به سیاست‌هایی که اندیشیده شده است، هیچ کالایی که فاکتور معتبر رسمی نداشته باشد، امکان حضور و فروش در این طرح را نخواهد داشت. بنابراین کالای قاچاق به‌طور خودکار غیرقابل معامله خواهد شد.

آیا انحصاری در این زمینه وجود دارد؟

خیر، هیچ انحصاری نیست، تمامی دستگاه‌ها از تولیدکنندگان ایرانی است و بانک‌های عامل نیز بدون هیچ تبعیضی می‌توانند به صندوق متصل باشند.به صورتی که فروشنده خود می‌تواند انتخاب کند که مبلغ فاکتور به کدام حساب و نزد کدام بانک واریز شود بنابراین نه در خدمات و نه در بانک‌ های پذیرنده انحصاری نداریم.

درباره نرم‌افزارهای موردنیاز این دستگاه‌ها لطفا توضیح دهید؟

به‌طور کلی تدابیری اندیشیده شده تا اگر واحد صنفی نرم‌افزاری هم از قبل تهیه کرده، بتواند با کمی تغییرات آن را بدون تقبل هزینه‌ای استفاده کند، اما طرح باران براساس یک نرم‌افزار عمومی اصناف که یکصد هزار تومان هزینه دارد و یک نرم‌افزار خاص صنف که 200 هزار تومان هزینه دارد، طراحی شده است. اما همان‌طور که گفته شد مثلا اگر صنفی از نرم‌افزار هلو استفاده می‌کند، می‌تواند همان نرم‌افزار را در دستگاه یادشده به‌کار گیرد.

مهم‌ترین امتیاز استفاده از این صندوق چیست؟

به‌طور کلی دو نوع امتیاز برای آن در نظر گرفته شده است که یکی مربوط به جعل فاکتور با ایجاد امتیاز امضای الکترونیک است بنابراین هیچ جعل فاکتور و گرفتاری مالیاتی برای واحد پذیرنده دستگاه وجود نخواهد داشت و دومین نکته هم این است که واسطه‌گری حذف خواهد شد.چون کالا مستقیما بین خریدار و فروشنده رد و بدل می‌شود که به این ترتیب هزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

عماد عزتی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها