معاون درمان وزیر بهداشت ضمن ارایه توضیحاتی درباره تعرفه‌های پزشکی 94، از کمک 1000 میلیارد تومانی وزارت بهداشت به بیمه‌های پایه جهت عدم افزایش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان خبر داد.
کد خبر: ۷۹۹۴۹۶
کمک 1000 میلیاردی وزارت بهداشت به بیمه ها

دکتر محمد آقاجانی، در خصوص رشد ٩ درصدی تعرفه‌های پزشکی و پاسخ به اینکه آیا این میزان کفاف کار بیمارستان‌ها را می‌هد یا خیر؟ گفت: افزایش تعرفه در بخش هزینه اقامتی اتفاق افتاده؛ به این معنی که هزینه اقامتی بیماران مطابق با نرخ تورم ١۵ درصد رشد کرده است. هزینه اقامتی بیماران باید حداقل مطابق با نرخ تورم رشد می‌کرد که اینچنین هم شد.

وی با بیان اینکه به دنبال اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح تحول سلامت، مجموعا وضعیت هتلینگ بیمارستان‌ها از گذشته بهتر شده است، اظهار کرد: بر این اساس انتظار می‌رود که خدمات بهتری هم در این بخش ارایه شود. اما با این حال باید پذیرفت که در بخش دولتی هنوز با قیمت تمام شده، فاصله داریم.

رشد ١۴ درصدی منابع بیمه جهت عدم افزایش پرداختی مردم

آقاجانی در پاسخ به اینکه آیا افزایش تعرفه‌ها به معنی افزایش سهم بیماران در پرداخت هزینه‌هاست؟ افزود: افزایش تعرفه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که میزان پرداختی مردم افزایش نیابد و این طراحی را با دو روش انجام دادیم. یکی اینکه امسال حداقل رشد منابع بیمه در نظام سلامت ١۴ درصد بوده است، این درحالیست که میانگین رشد تعرفه‌ها ٩ درصد بوده است و این یعنی بیمه‌ها می‌توانند به طور کامل هزینه‌ها را پوشش دهند تا باری بر مردم تحمیل نشود.

١٠٠٠ میلیارد تومان وزارت بهداشت در اختیار بیمه‌ها

معاون درمان وزیر بهداشت در همین راستا ادامه داد: دومین روش، استفاده از منابع خود وزارت بهداشت است، ما امسال بیش از ١٠٠٠ میلیارد تومان از منابع وزارت بهداشت را در اختیار بیمه‌ها قرار خواهیم داد تا پرداختی مردم در بیمارستان‌ها رشد نکند. یعنی استفاده از منابع وزارت بهداشت جهت کمک به سازمان‌های بیمه‌گر پایه جهت حفاظت مالی از مردم است.

نیازی به تغییر ضریب ریالی حق‌الزحمه نبود

آقاجانی در مورد عدم رشد حق‌العلاج و گلایه‌های جراحان نسبت به این موضوع، گفت: این اتفاق در شش ماهه دوم سال ٩٣ افتاد یعنی در مهر سال گذشته که ویرایش اول کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات را انجام دادیم، رشد در حق الزحمه‌ها اتفاق افتاد. همینطور در اصلاحیه دوم نیز که بر اساس مصوبه هیات وزیران بود در اول فروردین ٩۴ به همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ابلاغ کردیم. بنابراین دو اصلاحیه را در نظام تعرفه حق‌الزحمه تجربه کردیم. با توجه به این دو اصلاحیه که در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات انجام شد در واقع نیازی به تغییر ضریب ریالی حق الزحمه نبود.

درخواست از پزشکان

آقاجانی با اشاره به شرایط کنونی کشور، تصریح کرد: در شرایطی که دولت جهت کنترل تورم اقدام می‌کند، جامعه پزشکی، بیمارستان‌ها و مجموع وزارت بهداشت همه باید به این عزم جدی دولت برای کنترل تورم کمک کنیم. به این معنی که هم مسایل بخش خود یعنی حوزه سلامت را و هم مصالح عمومی کشور را مد نظر داشته باشیم؛ چراکه کنترل تورم در زندگی همه ما اثر مثبت گذاشته و همه باید در این جهت همکاری و همراهی کنیم.

استاندارد زمان ویزیت تغییر کرد؟

وی با رد برخی گفته‌ها مبنی بر کاهش زمان ویزیت با ابلاغ تعرفه‌ها، گفت: استاندارد ویزیت با ابلاغ تعرفه‌ها هیچ تغییری نکرده و بر اساس همان است که در مصوبه هیات دولت آمده است. استاندارد ویزیت برای پزشک عمومی ١۵ دقیقه، برای پزشک متخصص٢٠ دقیقه، برای فوق تخصص ٢۵ دقیقه و برای روانپزشک ٣٠ دقیقه به ازای هر بیمار است. ( ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها