کارشناس مسائل خاورمیانه تغییرات گسترده در خاندان سعودی را با جنگ یمن و شکست این رژیم در این جنگ مرتبط دانست و گفت: ولیعهد اول مادرش یمنی الاصل است و جنگ یمن باعث موقعیت‌ بسیار سخت و شرم ‌آوری برای او شده است.
کد خبر: ۷۹۳۰۸۰
دلایل زلزله سیاسی در عربستان

صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تغییرات گسترده پادشاه عربستان در خاندان حاکمیت گفت: به‌احتمال بسیار قوی بین تغییرات گسترده در دربار سعودی و جنگ علیه یمن، ارتباط وجود دارد.

وی افزود: آقای مقرن ‌بن عبدالعزیز ولیعهد سابق که برکنار شده است، مادرش یمنی الاصل است و جنگ یمن در واقع باعث موقعیت‌ بسیار سخت و شرم‌آوری برای او شده و وی نمی‌تواند در برابر جامعه یمنی که مادرش به آن جامعه تعلق دارد جوابگو باشد، لذا وی یکی از منتقدان و معترضان تجاوز به یمن بود. شاهزادگان سعودی وقتی که نتوانند اعتراضات خود را به کرسی بنشانند، یا کنار گذاشته می‌شوند یا کناره گیری می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: نفر بعد محمدبن سلمان فرزند پادشاه است که با توجه به اصرار زیادش بر ادامه خشونت و کشتار و از طرف دیگر ناتوانی پدرش در اتخاذ تصمیم اصلی و صحیح مناسب، عملاً به جرگه درجه تصمیم گیران عربستان وارد می‌شود و با حفظ سمت ولیعهد دوم می‌شود. با توجه به سن اندک وی و نداشتن تجربه مدیریتی در طول سی و اندی سال سنش، پیش‌بینی می‌کنیم شاهد نوعی هرج و مرج در ساختار تصمیم گیری و اجرایی در عربستان خواهیم بود.

راهی به جز توافق وجود ندارد

وزیر امور خارجه آمریکا به جمهوری خواهان هشدار داد که در مذاکرات هسته ای با ایران راهی به جز توسل به رویکرد کاخ سفید وجود ندارد و آنها را از فکر دستیابی به یک توافق جایگزین بر حذر داشت.

به گزارش مهر، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه روز گذشته خود با روزنامه «بوستون گلوب» طرح بازنگری مذاکرات هسته ای ایران را از سوی کنگره آمریکا مثبت ارزیابی کرد اما با اشاره به کارشکنی جمهوری خواهان هشدار داد که به فکر یک توافقنامه سخت تر نباشند چرا که اگر توافق هسته ای مطابق با رویکرد فعلی کاخ سفید به نتیجه نرسد توافق دیگری هم در میان نخواهد بود.

وی در این باره گفت دقت داشته باشید که موضوع بر سر حق انتخاب تفاهم نامه لوزان یا یک توافق دشوارتر که مورد تایید کنگره باشد نیست بلکه اگر موافقت نامه فعلی به نتیجه نرسد پای توافق جایگزین هم به میان نخواهد آمد.

جان کری گفت: همه آنچه که از رژیم صهیونیستی و جمهوری خواهان آمریکا شنیده ام این است که با افزایش تحریم ها ایران را تحت فشار قرار دهید. اما، با این شیوه ای که آنها در پیش گرفته اند دیگر تحریمی در کار نخواهد بود.

تبعات استانی‌شدن انتخابات

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات مجلس خرید و فروش رای و پول‌های کثیف را در کرسی انتخابات به شدت خواهد داشت.

مهدی دواتگری در نشست بررسی مزایا و معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس که امروز در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد، در پاسخ به این نکته که مخالفین این طرح معتقدند که از خرید و فروش احتمالی آرا جلوگیری می‌شود، بیان داشت: وقتی نظام‌های سیاسی و انتخاباتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌شود گفت یک طرح نوینی بوده که هیچ کشوری از این نمونه پیروی نکرده است.

وی بیان کرد: طبیعتا اگر بنا بر این باشد که ما جلوی خرید و فروش رای را بگیریم اکنون یک گستره استانی را شکل می‌دهیم، همچنین اگر شرایط موجود احزاب به شکل واقعی در کشورمان نمود نداشته است یعنی ما دارای بیش از 220 حزب ثبت شده هستیم اما واقعیت این است که بسیاری از آنها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند و ما نمی‌توانیم روی این احزاب حساب باز کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها