گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

ایران نتانیاهو را بازنده انتخابات می کند

مخالفت ها علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام کنست درحالی تقویت شده است که این روزها موضوع سخنرانی ضد ایرانی نتانیاهو به پاشنه آشیلی علیه وی از سوی مخالفان داخلی و خارجی مبدل شده است.
کد خبر: ۷۷۹۰۶۸
ایران نتانیاهو را بازنده انتخابات می کند

به گزارش جام جم آنلاین روز سه شنبه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت که «تلاش بزرگ بین المللی» درکار است تا شکست او در انتخابات زودهنگام کنست تضمین شود.

رویترز گزارش داد که نتانیاهو به رادیو ارتش اسرائیل گفته است: رقابت بسیار نزدیک است. هیچ چیز ضمانت شده نیست زیرا تلاش زیادی در سطح بین المللی برای ساقط کردن حکومت حزب لیکود جریان دارد.

این نگرانی نتانیاهو درباره تلاش بین المللی برای به شکست کشاندن لیکود (حزب راست افراطی حاکم به رهبری نتانیاهو) اگر چه به نظر بزرگنمایی شده می آید اما بیهوده هم نیست.

این روزها ترجیع بند انتقاد از سیاست های نتانیاهو چه از سوی دولت دموکرات ها به رهبری باراک اوباما در آمریکا و چه از سوی مخالفان داخلی نتانیاهو، سخنرانی اخیر او در کنگره است که در ان توافق هسته ای احتمالی ایران و غرب را مورد انتقاد شدید قرار داد و بلافاصله بعد از آن خود نتانیاهو در معرض انتقادات شدید در آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

منتقدان سخنرانی نتانیاهو در کنگره می گویند سخنرانی وی با انگیزه های سیاسی و برای مطرح کردن خود در آستانه انتخابات کنست اسرائیل ایراد شده است و بنابراین، نتانیاهو تلاش کرد از این سخنرانی استفاده تبلیغاتی انتخاباتی کند.

دولت آمریکا نیز سخنرانی نتانیاهو را علاوه بر بعد تبلیغاتی آن در آستانه انتخابات کنست، نوعی دخالت در سیاست های آمریکا تلقی کرده است.

آخرین نظر سنجی ها نشان می دهد که دو کمپین رقیب یعنی حزب راست افراطی «لیکود» به ریاست بنیامین نتانیاهو و «اردوگاه صهیونیستی» جریان مورد حمایت چپ های این رژیم به ریاست اسحاق هرتزوگ و همپیمان با تزیپی لیونی وزیر خارجه اسبق این رژیم رقابت نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

انتخابات زودهنگام کنست پس از آن در دستور کار سران صهیونیست قرار گرفت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دو وزیر مخالف، («یائیر لاپید» و «تزیپی لیونی» وزیران دارایی و دادگستری) را از کابینه خود اخراج کرد و ائتلاف حکومتی این رژیم با اقدام نتانیاهو فروپاشید؛ امری که این رژیم را ناچار به انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام کرده است.

انتخابات زودهنگام کنست روز 17 مارس (26 اسفند جاری) برگزار خواهد شد.

دکتر صالح النعامی کارشناس مسائل اسرائیل در پایگاه الرساله می نویسد: سخنرانی نتانیاهو علیه برنامه هسته ای ایران در کنگره آمریکا در واقع باعث تزلزل جایگاه او با نزدیک شدن به انتخابات کنست این رژیم به جای استفاده تبلیغاتی از این سخنرانی شد.

وی می افزاید: ناظران و نخبگان اسرائیلی می گویند رابطه محکم بین اسرائیل و آمریکا ذخیره راهبردی است که نباید مورد تعرض قرار بگیرد اما نتانیاهو این کار را کرد و به دلیل اختلاف با اوباما بر سر برنامه هسته ای ایران، تنشی را در روابط تل آویو و واشنگتن به وجود آورد.

النعامی تصریح کرد: حالا نخبگان صهیونیستی می گویند بنیامین نتانیاهو حاضر شد به خاطر استفاده تبلیغاتی انتخاباتی خود به «امنیت ملی اسرائیل» ضربه بزند.

واقعیت این است که نتانیاهو دیگر مثل گذشته از حمایت دولت آمریکا برخوردار نیست. صحبت از التزام واشنگتن و تعهد تاریخی آن به بزرگترین همپیمان منطقه ای آن یعنی تل آویو نیست و در این تردیدی وجود ندارد که آمریکا ملزم به حمایت از اسرائیل است، بلکه سخن از دولت باراک اوباما در برابر کابینه بنیامین نتانیاهو است. با اقدامات ایذایی اخیر نتانیاهو دولت باراک اوباما دیگر مانند گذشته خود را به حمایت از شخص نتانیاهو ملزم نمی داند و چه بسا تیم باراک اوباما روی گزینه های دیگر در انتخابات آینده اسرائیل حساب می کند؛ کسانی که همراهی بیشتری با سیاست خارجی دولت آمریکا داشته باشند. تنش های بین دولت اوباما و کابینه نتانیاهو بر سر سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا که به اظهار برخی ناظران بیشتر به دعوای دو حزب مخالف شبیه بود نشان داد که دیگر لااقل شخص نتانیاهو مورد حمایت باراک اوباما و دولت او نیست.

در بعد داخلی، نتانیاهو حالا با معضلاتی روبرو شده است که بی سابقه است. شاید اگر نتانیاهو می دانست که با چه مسائلی برای برگزاری انتخابات زودهنگام کنست روبرو می شود ریسک برکناری دو وزیر مخالف و انحلال کنست را به جان نمی خرید.

شامگاه شنبه حدود 50 هزار معترض اسرائیلی در تل آویو تجمع کردند و با طرح لزوم «تغییر» خواستار کناره گیری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر راست افراطی این رژیم از قدرت شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه فرانس 24، این تجمع اعتراضی را جنبش موسوم به «یک میلیون دست» که یک سازمان غیردولتی است ترتیب داده است؛ سازمانی چپگرا که گفته می شود خواهان برقراری صلح بین فلسطینیان و صهیونیست ها در چارچوب «راه حل دو دولت» است.

«درور بن عامی» یکی از سازمان دهندگان این تجمع گفت: این تجمع نمایش قدرتی از از سوی اسرائیلی های خواستار تغییر سیاسی و توافق صلح است.

وی افزود: کابینه نتانیاهو در دو بعد اقتصادی و اجتماعی شکست خورده و بهبودی در وضعیت امنیتی حاصل نشده است. نتانیاهو اسرائیل را به تعطیلی کشانده است.

بن عامی تصریح کرد: امیدواریم نیروهای چپ دوباره به قدرت بازگردند هرچند دیگر آنها نیز مانند سابق نیستند.

وی گفت: هیچ حزب سیاسی در برگزاری این تجمع مشارکت نداشته است.

مائیر داگان رییس سابق دستگاه جاسوسی اسرائیل (موساد) در این مراسم با انتقاد از نتانیاهو و سخنرانی وی در کنگره آمریکا گفت: اسرائیل دشمنانی دارد که از آنها نمی ترسم اما حاکمیت فعلی آن مرا می ترساند.

این اظهار داگان با تشویق معترضان حاضر روبرو شد و فریاد زدند: نتانیاهو برو!

چند روز پیش نیز مائیر داگان در گفتگویی تلویزیونی گفته بود: سیاست های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل موجب گسترش فعالیت تروریست های داعش در منطقه می شود .

داگان افزود: سیاست های داخلی و خارجی نتانیاهو تل آویو را با فاجعه واقعی و تنگنای سیاسی روبرو می کند که سالها طول می کشد از آن خارج شود.

رییس سابق موساد در باره سخنان اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا که خواستار راه حل نظامی برای بحران هسته ای ایران شد، گفت که نتانیاهو امنیت رژیم صهیونیستی را به مخاطره می اندازد.

به نظر می رسد سخنرانی ضد ایرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا حداقل تا کنون نتوانسته آنگونه که خود او انتظار داشت کارکردی مثبت در انتخابات پیش رو داشته باشد و بالعکس رقبای نتانیاهو را در جبهه ای واحد با طرح موضوع به خطر انداختن امنیت اسرائیل گردآورده است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
۰
۰
نتانیاهو جنایت كار جنگی است برای تمامی كشورها خطر دارد یك ابله به تمام معناست جنگ طلب است باید برود

نیازمندی ها