با توجه به پرسش برخی از خوانندگان درباره طلاق، مهریه، قیومیت، حقوق کارگر و کارفرما و طلاق غیابی؛ فرهاد شهباز‌وار، وکیل پایه یک دادگستری به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین ستون بخوانند.
کد خبر: ۷۶۷۵۵۳
پاسخ به 5 پرسش حقوقی

مهریه

دو سال قبل همسرم با مراجعه به دادگاه دادخواست مطالبه مهریه داد و دادگاه مرا به پرداخت ماهیانه یک سکه بهار آزادی محکوم کرد. مدتی است بیکار شده‌ام و قادر به پرداخت مهریه نیستم. می‌توانم با مراجعه به دادگاه درخواست کاهش اقساط را مطرح کنم؟

حکام صادره درخصوص تقسیط مهریه یا هر محکوم مالی دیگر برخلاف غالب احکام قضایی حقوقی، حتی اگر قطعی و لازم اجرا باشند، دارای اعتبار امر مختومه نیستند و مسلما با تغییر وضع مالی محکوم، احکام موصوف نیز قابل تغییر خواهد بود.در صورتی که توانایی پرداخت اقساط را ندارید می‌توانید با ارائه دادخواستی به دادگاه آن را اعلام کرده و با توجه به شهادت شهود و وضع مالی جدید شما قاضی تصمیم‌گیری می‌کند. این موضوع در صورتی که وضع مالی شما خوب شود هم صدق می‌کند و در این صورت همسرتان می‌تواند درخواست افزایش اقساط یا گرفتن مهریه به صورت یکجا را مطرح کند.

طلاق غیابی

همسرم به دلیل کارش سالی یک بار به خانه می‌آید. من هم در خانه پدرم زندگی می‌کنم. از این وضع خسته شدم. آیا می‌توانم درخواست طلاق غیابی بدهم؟

پرسش شما ابهام دارد و در مورد محل کار همسرتان و این‌که آیا امکان دارد نزد او بروید، توضیحی ندادید. دادگاه با بررسی این موضوعات رأی را صادر می‌کند، اما به طور کلی باید بگویم، اگر زمان غیبت شش ماه مداوم و 9 ماه متناوب باشد زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده دادخواست طلاق غیابی دهد. البته دادگاه بعد از بررسی شرایط حکم خود را صادر می‌کند.

قیمومت فرزند

پس از فوت همسرم من به عنوان قیم قانونی فرزندم، اختیار اموالش را به عهده گرفتم. می‌خواستم بدانم حالا که به سن قانونی رسیده در صورتی که سهم ارثیه پدری خود را طلب کند، باید آن را پرداخت کنم؟

همان‌طور که گفتید فرزندتان به سن قانونی رسیده و از هجده سالگی اختیار دار اموالش است البته نگرانی شما طبیعی است. فرزندتان حتی در صورت زنده بودن همسرتان هم اختیاردار اموالش می‌شد و شما به دلیل این‌که وی نمی‌تواند از اموالش نگهداری کند نمی‌توانید او را از حقوق قانونی‌اش محروم کنید. در صورت رضایت فرزندتان می‌توانید از او وکالتنامه بگیرید و اختیار دار اموال او باشید.

نفقه

زن که به عقد موقت مردی در آمده است آیا می‌تواند درخواست نفقه کند؟

بر اساس ماده 1113 قانون مدنی در عقد انقطاع ـ موقت ـ زن حق نفقه ندارد مگر این‌که پرداخت نفقه شرط شده باشد، اما در عقد دائم پرداخت نفقه پس از عقد الزامی است و در صورت تمکین نکردن ناشزه محسوب‌شده و به او نفقه تعلق نمی‌گیرد.

حقوق کارگر و کارفرما

مدت هفت ماه در یک شرکت کار کردم و در این مدت مدیر آنجا از بیمه من خودداری کرد و حالا به بهانه مشکل مالی مرا اخراج کرده است. هیچ قراردادی ندارم، چگونه می‌توانم به حقوق قانونی خود برسم؟

تصور برخی بر این است که برای رسیدن به حقوق باید قرارداد داشت و در صورت نداشتن قرارداد نمی‌توان به حق خود رسید. این موضوع درست نیست. این کارگران می‌توانند برای رسیدن به حقوق خود شکایت کنند و در صورت تائید رابطه کارگری وکارفرمایی از سوی بازرسان اداره کار به حقوقشان می‌رسند.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد
-
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
۰
۰
سلام خسته نباشیدچنانچه زنی مهریه خودرابصورت دست نوشته به شوهرش حلال كرده باشدوگواه هم دارد وبا دست خط خود هم نوشته آیاامكان رجوع دارد ومیتواندمهریه خودراازطریق دادگاه بگیرد؟

نیازمندی ها