پاسخ رئیس جمهور به واکنش​ها

روحانی: منظورم منتقدین و مخالفین نبودند

رئیس جمهور در جمع مدیران و پژوهشگران پژوهشگاه رویان گفت: دولت در این یک سال تلاشی خستگی‌ناپذیر، شبانه‌روزی و جهادی با کمک و حضور، ایثار، حوصله و حمایت‌های فوق‌العاده مردم در همه زمینه‌ها انجام داد و اگر ما در هر زمینه‌ای موفق شده‌ایم به خاطر حضور و کمک مردم و هدایت های رهبری است .
کد خبر: ۷۰۵۹۵۹
موفقیت های دولت مرهون هدایت های رهبری است

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر حسن روحانی امروز پس از بازدید از بخش های مختلف پژوهشگاه تحقیقاتی رویان افزود: این روز، روز بسیار شورانگیز و نشاط آفرینی برای من و همراهانم در ملاقات پرافتخار با اندیشمندان، صاحب نظران، محققان و عزیزان است؛ عزیزانی که سال های دراز است تحت لوای پرچم جهاد دانشگاهی و در اجرای فرمان امام می خواهند به جهانیان ثابت کنند ما می توانیم و به آنچه امام گفته بودند باور داریم و راه امام و رهبری را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: پرچم استقلال به معنای واقعی کلمه و پرچم توسعه اقتدار ملی کشور را به اهتزاز درخواهیم آورد و کشوری نمونه در منطقه و جهان خواهیم آفرید.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به تلاش و همت جهاد سازندگی در دوران انقلاب اسلامی گفت: جهاد سازندگی در روستاها و شهرها و بعد در میدان دفاع مقدس طلوع کرد و درخشید و هرجا که عملیاتی بزرگ بود دست به ابتکار می زد و همه شاهد آن بودیم که آنها مخلص، مومن و ایثارگر بودند.

روحانی افزود: کار جهادی با اخلاص، اعتقاد و پشتکار همراه بود، اگر در عملیات خیبر پل خیبر را آنها ساختند، اگر وارد هورالعظیم شدیم بسیاری از فعالیتهایی که قرار بود به ثمر بنشیند در آبهای به عمق یک و نیم متر، اگر عملیات والفجر هشت را انجام دادیم و پل بزرگ بعثت که ما را در برابر بمباران های صدام حفظ کرد ساختیم همه از فداکاریها و ایثارگریهای جهادگران بود.

رئیس جمهور به نقش جهاد خودکفایی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: آن روزی که به ما می‌گفتند چند هفته و چند ماه دیگر اف 14 ها به سبب اینکه موشک‌های فونیکس تمام می شود کارآیی خود را از دست خواهند داد، این جهاد خودکفایی بود که به ما روحیه می‌داد و وقتی سفارش دادیم و می‌گفتیم موشکی را جایگزین فونیکس کنید، آنها موشک‌های جدید را بر این هواپیما سوار کردند و توانستیم جنگ را با حضور فعال در فضا، زمین و دریا با تلاش همه جهادگران ادامه دهیم.

عبور از بحران‌های سخت

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی از آغاز فعالیتش با تلاش راه را برای توسعه و تعالی کشور فراهم کرده است گفت: خوشحالم در روزی به دیدار این عزیزان آمده ام که با آغاز سال دوم فعالیت دولت تدبیر و امید مناسبت دارد.

وی افزود: ما 26 مرداد پارسال کارمان را آغاز کردیم و همه وزرا، احکامشان را 25 مرداد دریافت کردند.

رئیس جمهور افزود: در این 12 ماه دولت تصمیم گرفت از بحران‌هایی که از دید کارشناسان بحران‌هایی بسیار سخت بود عبور کند و بسیاری از صاحبنظران و استادان دانشگاه در نامه‌های دلسوزانه که به بنده نوشتند عبور از این بحران‌ها را امکان‌ناپذیر می خواندند و همه این نامه‌ها به عنوان سند وجود دارد.

آقای روحانی گفت: آنها به من نوشتند که چرا اعلام کردید که تورم در پایان سال 1392 به کمتر از 35 درصد خواهد رسید، چرا که آنها می گفتند این کار نشدنی است و رئیس جمهور نباید چیزی را اعلام کند که شدنی نیست.

رئیس جمهور افزود: زمانی که گام دوم هدفمندی یارانه ها را برداشتیم به ما می گفتند این کار را امسال شروع نکنید چرا که دولت را با مشکل مواجه خواهد کرد و اظهار پشیمانی خواهید کرد.

رئیس جمهور گفت: اگر طرح تحول نظام سلامت را مطرح کردیم عده ای دلسوزانه به من نوشتند طرح تحول درست نخواهد شد و شما اعلام نکنید.

دکتر روحانی افزود: آنها به من نوشتند اینجا چاه ویل است و هر چه پول بریزی به جایی نمی رسد البته آنها نظر خودشان را نوشتند و نمی خواهم به آنها ایراد بگیرم و هر کسی نظر خودش را نوشته است اما می خواهم بگویم کار آنقدر سخت و مشکل بود که حتی صاحبنظران باورشان نمی شد که چنین کاری را بتوان انجام داد.

متنوع کردن محل صدور نفت، تصمیم راهبردی و مهم

رئیس جمهور گفت: وقتی من اعلام کردم جاسک باید بندر دوم صادرات نفت ایران شود چندین نامه برای من آمد و نوشتند مگر این کار شدنی است؟ شما می خواهید حدود 2000 کیلومتر لوله‌کشی کنید مگر این کار شدنی است؟ اما ما این تصمیم را گرفتیم و ان‌شاءالله به حول و قوه الهی این کار مهم راهبردی را انجام می دهیم.

آقای روحانی افزود: یکی از راهبردی‌ترین کارهای این دولت این است که محل صدور نفت را متنوع می کند و صدور نفت متکی به یک اسکله و جزیره و یک مکان آن هم در اندرون خلیج فارس و بعد از تنگه هرمز نخواهد بود و به بیرون تنگه هرمز در دریای عمان منتقل می شود.

رئیس جمهور گفت: البته می دانم این کار، کار سخت و مشکلی است و سه، چهار سال باید پشت سر هم زحمت بکشیم اما این کار، کاری راهبردی و بسیار مهم است.

آقای روحانی افزود: وقتی این کار به حول و قوه الهی و با تلاش همه عزیزان انجام گرفت، آن وقت خواهند نوشت کار بزرگ و عظیمی در کشور ایران انجام شد که به دست مردم ایران صورت گرفته است.

نمایندگی جمهور، امانت الهی است

رئیس جمهور گفت: بعضی‌ها در رسانه می‌نویسند ما که نباید به عنوان حامی دولت تلقی شویم و فکر می کنند اگر کسی حامی دولت تلقی شود خیلی چیز بدی است و اگر مخالف دولت شود خیلی شهامت است.

آقای روحانی افزود: دولت چیزی نیست، دولت نماینده مردم است و هر چه افتخار دارد مال مردم است و تمام عناوین و هر عنوان حقوقی که ما امروز داریم مال مردم است.

رئیس جمهور گفت: بنده حسن روحانی هستم اما اگر رئیس جمهور ایران هستم این عنوان مال مردم است و مردم آن را برای سه، چهار سال امانت به من داده اند.

آقای روحانی افزود: اگر کسی وزیر است، این عنوان وزارت امانت مردم است و مردم آن را امانت داده اند و ما باید امانتدار خوبی باشیم و این امانت را حفظ کنیم و پاس بداریم و این امانت را پرجاذبه‌تر کنیم و هر زمان مردم دوباره انتخابات بعدی به ‌راه انداختند، ما تحویل نفر بعد می دهیم.

وی گفت: امانت الهی است که در اختیار ماست و اگر کسی از دولت حمایت کند یعنی از ملت ایران و اکثریت قاطع ملت ایران حمایت کرده است؛ ما کاری نداریم، ملت و دولت همه باید دست به دست هم بدهیم، ایرانی سرفرازتر و آبادتر و توأم با توسعه قابل قبول بسازیم.

دانش،‌ پژوهش و فناوری، اساس توسعه

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در موسسه رویان افزود: توسعه هر معنایی داشته باشد و هر پلکانی برایش در نظر بگیریم بی تردید پایه توسعه، علم و دانش و پژوهش و فناوری است، شک نکنید؛ اگر کشوری به پیشرفت رسیده ، در سایه علم و دانش رسیده است.

دکتر روحانی با تاکید بر این که کشوری به پیشرفت رسیده که از تجربه دیگران استفاده کرده است، افزود: خجالت نمی‌کشیم که بگوییم این تجربه را از این کشور اروپایی یا آسیایی گرفته ایم.‌

وی اضافه کرد: خجالت نمی کشیم که بگوییم این کار را از کشور دیگری یاد خواهیم گرفت یا دانشجو اعزام می کنیم که یاد بگیرد.

رییس جمهور به مشی پیامبر اکرم (ص) درباره استفاده از تجربیات دیگران و همچنین مشورت اشاره و تاکید کرد: ما باید از پیغمبرمان بیاموزیم.

دکتر روحانی به ماجرای جنگ احزاب و پیشنهاد سلمان فارسی اشاره و اضافه کرد: سلمان گفت ما ایرانی ها تجربه ای داریم که می خواهم آن تجربه را در محضر شما عرضه دارم؛ سلمان به رسول خدا (ص) گفت تجربه ما این است که وقتی شهر ما محصور در کوه های بلند است و یک قسمت هست که فقط دشمن می تواند از آنجا نفوذ کند و ما می خواهیم خط دفاعی بسازیم، از خندق استفاده می کنیم.

رییس جمهور افزود : پیغمبر (ص) به سلمان نگفت من رسول الله هستم، مدینه العلمم، وصل به آسمانم؛ تو (سلمان) می خواهی از یک کشور دیگر از ایران و ایرانیان به من رهنمود بدهی.

دکتر روحانی اضافه کرد: پیغمبر (ص) پس از تفکر و مشورت تصمیم گرفت و ابزارها برای این کار فراهم شد و پیامبر هم با دیگران شروع به کندن خندق کرد.

وی به پاسخ پیغمبر (ص) به معترضان اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) گفت از تجربه این مرد و کشوری بزرگ باید استفاده کنیم.

رییس جمهور افزود: پیغمبر (ص) نگفت ابتدا باید شاه ایران خسرو پرویز بیاید زانو بزند، تواضع کند و اسلام را بپذیرد و همه در ایران به نفع اسلام شعار بدهند تا بعد ما از علم و تجربه آنان استفاده کنیم، پیغمبر (ص) نگفت رفتار آن شاه با ما خصمانه است یا خواهد شد.

وی با تاکید بر این که علم مرز نمی شناسد گفت: برخی آنچه را که به نام اسلام می گویند چگونه و از کجا آورده اند؟ اسلام در علم مرز نمی شناسد و از هر جا باید استفاده کنیم.

لزوم تدوین برنامه‌ای شایسته برای انتقال فناوری

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما 70 سال در ایران سابقه برنامه ریزی ملی داریم گفت: تقریبا 35 سال پیش از انقلاب و 35 سال پس از انقلاب سابقه برنامه ریزی ملی داریم اما هنوز برنامه مدون، دقیق و حساب شده ای برای انتقال علم و فناوری از بیرون به داخل یا برعکس، به صورت تضمین شده و دقیق نداریم.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: این از نقایص ماست و ما باید برنامه تدوین کنیم.

رئیس جمهور گفت: ما باید یک برنامه تدوین کنیم برای دانش، علم، پژوهش و فناوری و همه زنجیره ها تا رسیدن به بازاریابی و تبدیل به یک برند.

‌دکتر روحانی در ادامه سخنانش افزود: جهاد دانشگاهی کار بزرگی کرده و قدم های بزرگی برداشته است و افق بلندی در پیش رو دارد.

رویان به یک برند جهانی تبدیل شود

وی گفت: ‌باید بگوییم رویان نه به عنوان یک مرکز ناباروری، رویان نه به عنوان مرکزی برای سلول های بنیادی، ‌رویان نه بعنوان مرکزی برای شبیه سازی بلکه رویان به عنوان یک برند جهانی شناخته شود.

رئیس جمهور ادامه داد: باید به جایی برسیم که اگر هر کجای دنیا روی یک محصول نام رویان نوشته شده باشد، همه به آن اعتماد کنند.

وی گفت: اگر می خواهیم روح مرحوم کاظمی در آن دنیا شاد باشد رویان باید به اوج برسد.

دکتر روحانی افزود: می دانم به خود می‌گویید امروز روز جهاد دانشگاهی است نه روز رویان؛ اما رویان خیلی خوب درخشیده است.

لزوم رعایت اخلاق و احتیاط در فناوری زیستی

وی تصریح کرد:‌ پیوست اخلاق در زیست فناوری مهمترین پیوست هر کاری است چون آثار کار ما ظرف پنج یا ده سال و با 500 مریض مشخص نمی شود، باید دقت کنیم چون از سلول‌های بنیادی و پیوند استفاده می کنیم.

رئیس جمهور گفت: سلول بنیادی همان سلولی است که هنوز شکل و رنگ نگرفته و تمایز ندارد و می توان آن را وارد محیط کرد تا شکل و رنگ بگیرد،‌ اگر سلول بنیادی از خود فرد استفاده شود، مشکلات احتمالی کمتر است اما اگر از دام یا انسان یا جای دیگراستفاده می کنیم، هنوز ناشناخته است و ما نمی دانیم چه به همراه می آورد.

وی افزود: ‌یادمان باشد هر سلول بنیادی حتی بی‌تمایز، کوله باری همراه دارد و اینکه چه همراه دارد و چه آثاری خواهد داشت در آینده مشخص می شود.

دکتر روحانی گفت:‌ به هر کسی که می خواهیم این پیوند را انجام دهیم باید بگوییم که این کار را می خواهیم بکنیم و ممکن است آثار ناشناخته ای داشته باشد؛ تو بدان که نزد خدا، آینده و جامعه مدیون نباشیم.

وی افزود : شما شبیه سازی می کنید ،‌دارو می سازید و امکان تولید شیر بیشتر از بز، ‌گاو و گوسفند را فراهم می آورید کار بزرگی می کنید و من نمی خواهم آن را کوچک کنم.

رئیس جمهور افزود: شما اندیشمندان دست در خلقت می برید و باید با احتیاط و قدم های کوتاه و آهسته این کار را انجام دهید.

دکتر روحانی گفت: خیلی از کارهایی که در صنعت و پزشکی انجام می شود دخالت در خلقت است؛ کارهایی در جراحی چشم مثل آب مروارید می شود که دست بردن در خلقت است، پلنت های دندان هم دست بردن در خلقت است، نمی دانیم در آینده آثار این پلنت ها چیست و ده یا 20 سال آینده چه می شود.

وی افزود: نمی خواهم بترسید بلکه ‌در بحث زیستی باید با احتیاط کار کرد.

رئیس جمهور گفت: در امور زیستی ازجمله برنج تراریخته سال‌ها بحث است که آیا این کار را انجام بدهیم یا خیر؛ به هر حال در خلقت دخالت می کنیم.

آقای روحانی افزود: تمام کارهایی که امروز تصنعی برای بهره برداری و بهره وری بیشتر در انواع موجودات انجام می شود، نمی دانیم آثار آن چیست؛ این معنایش این نیست که ما شهامت کار نداشته باشیم، باید در تحقیقات دستمان باز باشد و با آزادی عمل در همه زمینه ها کار انجام شود.

رئیس جمهور افزود: باید در بهره برداری خیلی دقت کنیم و این دقت را به خاطر سرعت نکاهیم و البته فقه و فتوای علمای ما در خیلی از زمینه ها دست پژوهشگران را باز گذاشته است اما در عین حال باید همواره استانداردهای اخلاقی مد نظر ما باشد.

تلاش برای دستیابی به بازار جهانی

آقای روحانی گفت: در کار علم، تحقیق و فناوری تا تجاری‌سازی تا تبدیل شدن به یک برند جهانی، باید همکاری باشد برای اینکه محصول باید در بازار جهانی فروش برود.

وی ادامه داد: در این کار بزرگ، امروز دستگاه های مختلف بار رسالت سنگینی را بر دوش دارند.

رئیس جمهور گفت: جهاد دانشگاهی یک مرکز عمومی غیردولتی و فعال و موفق است.

آقای روحانی افزود: پژوهش نباید کاری فردی و تفننی باشد و مسئولان در این زمینه باید فاصله ها را کم کنند همه باید با هم مشورت کنیم.

وی گفت: در گذشته دعواهایی بین معاونت علمی و فناوری و وزیر علوم، و شکایت و شکایت‌کشی وجود داشت و امروز این مسائل در این دولت نیست و جهاد دانشگاهی و بخش سلامت و علوم و فناوری ما همه در کنار هم هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: نباید کار موازی در پژوهش انجام بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها