شهرستان ماسال دارای جاذبه های توریستی و مناظر زیبا و دلپذیر از قبیل جنگل های سر به فلک کشیده، درختان تنومند، آبشارهای طبیعی، حیات وحش و مراتع سرسبز است.
کد خبر: ۶۵۸۶۸۳
ماسال، عظمت و شکوه طبیعت ایران+عکس

این شهرستان همچون بهشت گم شده ای است که دیدن و تماشایش حتی برای کسانی که سالیان متمادی در آن زندگی کرده اند تازه و تماشایی است.

وجه تسمیه ماسال از ترکیب (مازال) یا (مزال) یا (مس ال) به معنای کوه وار یا مانند کوه است، مردم ماسال به میهمان نوازی مشهور و دارای طبیعتی سخت چون صخره های کوهستانی و ملایم چون شبنم بهاری هستند.

محصولات عمده ماسال می توان برنج، فرآورده های دامی از قبیل شیر، پنیر، کره، کشک، پشم، عسل و غیره. را نام برد که همین امر موجب گرمی شنبه بازار ماسال شده است.

شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع شده است که این رودخانه از قله مرتفع شاه‌ معلم سرچشمه می‌ گیرد پس از طی ۴۰ کیلومتر از داخل این شهر گذر می کند.

این شهرستان بر پایه کشاورزی و دامداری استوار است. فعالیت هایی از قبیل برنج کاری، پرورش طیور، پرورش پیله ابریشم، گاو و گوسفند رایج است.

تولید شال و صنایع چوبی از صنایع دستی منطقه محسوب می شود در این شهرستان مانند سایر نقاط گیلان بازار هفتگی در روز شنبه هر هفته تشکیل می شود و نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.

مردم ماسال به زبان تالشی تکلم می کنند

شهرستان ماسال در گیلان همچون بهشت گم شده ای است که دیدن و تماشایش حتی برای کسانی که سالیان متمادی در آن زندگی کرده اند تازه و تماشایی است.

این شهرستان دارای جاذبه های توریستی و مناظر زیبا و دلپذیر از قبیل جنگل های سر به فلک کشیده، درختان تنومند، آبشارهای طبیعی، حیات وحش و مراتع سرسبز است.

«بام سبز ماسال» چشم انداز زیبای شهر ماسال که در یک کیلومتری شهر واقع شده است و می تواند در آینده نزدیک یکی از بی نظیر ترین مناطق گردشگری استان محسوب شود زیرا این منطقه علاوه بر جلگه شهر ماسال بخش های از شهرستان های صومعه سرا و بندر انزلی با مناظر بسیار زیبا قابل رویت است.

در این خصوص نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در ادامه توانمندی گردشگری شهرستان ماسال را بسیار بالا دانست و گفت: ماسال از شرایط طبیعی و بکر مانند جنگل های انبوه و چشم اندازی منحصر بفرد برخوردار است که همه ساله در ایام تعطیلات گردشگران بسیار زیادی را جذب خود می کند.

محمود شکری افزود: شهرستان ماسال به دلیل نزدیکی با مرکز استان موقعیت و وضع خوبی به لحاظ گردشگری دارد و در این زمینه طرح های زیادی در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: ماسال با داشتن آب و هوای منحصر به فرد و طبیعتی سحر انگیز گردشگران را بسوی خود فرا می خواند.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: این شهرستان به دلیل برخورداری از جاذبه‌ های تفریحی، تاریخی و مذهبی هر ساله در فصول بهار و تعطیلات نوروز و تابستان پذیرای میهمانان و گردشگران فراوانی از سراسر کشور است.

وی همچنین با بیان اینکه جلوه های گردشگری ماسال در تمامی فصول سال چشم هر بیننده را به خود خیره می سازد، افزود: این شهرستان زیبایی شمالی همچون نگینی سبز با عطر روحبخش گل ها و سبزه زارها همواره پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت است.

شکری اظهار کرد: حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی با توجه به قابلیت ها و پتانسیل های موجود در ماسال موجب توسعه گردشگری در این شهرستان می شود.

وی افزود: ماسال یکی از شهرستان های استان گیلان است که به جهت وجود جاذبه ها و شرایط مطلوب آب و هوایی قابلیت های بسیاری در حوزه گردشگری دارد.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی گفت: ماسال از قابلیت های بسیار زیادی در زمینه گردشگری با وجود مواهب خدادادی برخوردار است که می توان از این قابلیت ها به نحو مطلوب بهره جست.

وی همچنین حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی را در توسعه جایگاه گردشگری بسیار موثر خواند و افزود: گردشگری از ظرفیت های مهم اقتصادی و فرهنگی این شهرستان است.

شکری گفت: مسئولان دستگاه های اجرایی و فرهنگی باید برای توسعه صنعت گردشگری و آماده کردن زیر ساخت های این صنعت تلاش مضاعفی داشته باشند.

وی افزود: ماسال دارای آثار و بناهای تاریخی و چشم اندازاهای طبیعی زیادی است که باید با استفاده از ظرفیت های رسانه ای، چاپ و نشر بروشورها در جهت معرفی هرچه بهتر آنها تلاش شود.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توسعه مناطق گردشگری هم زمینه اشتغال بیکاران فراهم و هم میهمانان داخلی و خارجی زیادی در این شهرستان حضور می یابند.

وی در ادامه بر لزوم حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی برای تحقق اقتصادی و شکوفایی قابلیت های گردشگری شهرستان ماسال تاکید کرد.

بدین ترتیب در این شهرستان تاکنون آبشارهای از قبیل آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن، آبشارخون با ارتفاع بیش از 15 متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع 10 متر مشاهده و شناسایی شده است.

آویشو بزرگترین غار ماسال است

همچنین یکی از مناطق دیدنی شهرستان ماسال غارهای آن است، در این شهرستان 17 غار شناسایی شده که بزرگترین و مهمترین آن غار آویشو است.

این غار در 22 کیلومتری شهر ماسال واقع است، این غار با دهانه ای به ارتفاع 15 متر با دهلیزهای به ارتفاع 50 سانتیمتر تا 30 مترتشکیل شده است، در داخل این غار رودخانه ای جریان دارد، چند آبشار نیز در مسیر این غار واقع که ارتفاع آنها از هشت تا 12 متر می رسد و بیشتر دارای شیب معکوس است، در داخل غار قندیل های آهکی تشکیل شده که بلندی برخی از این قندیل ها بیش از یک متر است، طول این غار تا هزار و 700 متر قابل دسترس برای غارنوردان بوده و هنوز قابل استفاده عموم نیست.

برای دیدن غار آویشوی باید راهی شهرستان ماسال در 50 کیلومتری شمال غرب رشت یا به عبارتی در 20 کیلومتری غرب فومن و صومعه سرا شوید و در 40 کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن، سراغ منطقه آویشوی را بگیرید.

غارهای دیگری چون غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال را می توان در این شهرستان نام برد.

«دهکده ییلاقی اولسبلنگاه» از ییلاقات میان کوهی و پر جمعیت و دارای ساختمان های مسکونی زیاد با اسکلت چوبی است که اغلب ساکنان آن از شهروندان ماسال هستند که برای استراحت و گذراندن فصل گرما در آنجا زندگی می کنند، این ییلاق در مسیر راه ییلاق به خلخال واقع شده و از دو تالار مهمان پذیر برخوردار است که در تمام فصول سال آماده سرویس دهی به توریست و گردشگران است.

«دیواره سنگی اسبه ریسه ماسال» دارای یکی از صخره های بلند سنگ نوردی کشور است که اقداماتی برای آماده سازی این دیواره سنگی با هدف استفاده سنگ نوردی در حال اجرا است که با آماده سازی آن سنگ نوردان بتوانند از این مکان استفاده کنند، همچنین وجود رودخانه خروشان در دامنه این صخره که استعداد کایاک سواری در آب های خروشان را دارد.

«ارتفاعات آلاله پشته» با توجه به اینکه شهید میزا کوچک خان جنگلی ماسال را به عنوان منطقه امنی در نظر گرفته بود و از این منطقه برای عزیمت به خلخال عبور کرده متاسفانه در ارتفاعات آلاله پشته ماسال بر اثر کولاک و یخبندان به شهادت می رسد، با اینکه فقط سنگ یاد بود در محل شهادت نصب شده است، سالانه هزاران نفر از مردم و دوستداران میرزا از آن محل بازدید می کنند و احداث بنای یادبود باعث ارج نهادن به آرمانهای شهید بزرگوار و موجب بازدید بیشتر و جذب دوستداران وی خواهد شد.

«پارک ساحلی ماسال» در کنار رودخانه خالکایی قرار دارد که مکانی تفریحی و دارای جاذبه های دیدنی فراوانی است.

در سفر استانی هیات دولت دراسفند ماه سال 1385از این مناطق دیدنی سه منطقه شامل بام سبز، اسبه ریسه و دهکده ییلاقی اولسبلنگاه بعنوان مناطق نمونه گردشگری معرفی شده است.

فرماندار ماسال نیز بر لزوم توسعه گردشگری در منطقه تاکید و گفت: این شهرستان به دلیل داشتن مواهب طبیعی، آثار تاریخی و اماکن باستانی موقعیت مناسبی برای توسعه گردشگری دارد.

محمود قاسم نژاد توسعه گردشگری در منطقه ماسال را یکی از راه ها و اهرم های توسعه و شکوفایی ذکر کرد و افزود: در این زمینه باید زیرساخت فراهم و بستر لازم برای توسعه و شکوفایی ایجاد شود.

وی اظهار کرد: با توجه به جاذبه های طبیعی فراوان شهرستان ماسال توسعه اکوتوریسم و گردشگری به عنوان اهرمی قوی در پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این شهرستان است.

فرماندار ماسال گفت: این شهرستان دارای جاذبه ‌های گردشگری و توریستی بسیار ارزشمندی است و همه‌ ساله میهمانان و گردشگران بسیار زیادی از نقاط مختلف کشور برای بازدید از این اماکن گردشگری وارد منطقه می‌شوند.

وی افزود: تلاش تمام مسئولان شهرستان برای ارائه خدمات‌رسانی بهینه به گردشگران است. کیفیت خدمات به گردشگران نسبت به گذشته رشد محسوسی داشته امید است رضایت خاطر مهمانان فراهم شده باشد.

گردشگری از پویاترین فعالیت‌ های اقتصادی است

قاسم نژاد تاکید کرد: گردشگری یکی از پویاترین فعالیت‌های اقتصادی است که نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا می ‌کند.

وی افزود: این صنعت رو به رشد از طریق ترکیب و به کارگیری همزمان منابع اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی به وجود می‌ آید.

فرماندار ماسال یادآور شد: این شهرستان با وجود داشتن مزیت‌ های نسبی فراوان مانند مواهب طبیعی و جاذبه‌ های منحصر به‌ فرد گردشگری، میراث فرهنگی و غیره در استفاده از مزایای این همه نعمت خدادادی در برنامه‌ های توسعه اقتصادی استان و افزایش شاخصه‌ های دیگر رشد می‌تواند بسیار موثر و در کاهش نرخ بیکاری نقش موثری داشته باشد.

به هر حال شهرستان ماسال با مساحت 622 کیلومتر مربع و با جمعیتی افزون بر 50 هزار نفر در غرب گیلان و در تالش مرکزی قرار دارد، زبان مردم ماسال «تالشی» بازمانده زبان باستانی ایران است.

این شهرستان به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل جنگل ها، مراتع و ییلاق های باشکوه در زمره محوریت صنعت توریسم و اکوتوریسم در استان گیلان قرار گرفته است.

ماسال دارای مناطق باستانی و تاریخی بسیاری است که می توان به قلعه کول، شهرگاه، گورستان دوره اشکانیان در اسبه ریسه، دره خون، منطقه باستانی خندیله پشت، منطقه ییلاقی درآ، النزه و ساختمان قدمیمی خاندان رحیمی در بیتم شاندرمن و غیره اشاره کرد.

فرصت های سرمایه گذاری گردشگری در ماسال بی بدیل است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این خصوص گفت: فرصت های سرمایه گذاری گردشگری در ماسال بی بدیل است.

رضا علیزاده افزود: صنعت گردشگری گسترده ترین صنعت خدماتی و مهمترین صنعت اشتغال زا در دنیا محسوب می شود.

وی اظهار کرد: میزان سرمایه گذاری برای ایجاد یک فرصت شغلی در صنعت گردشگری بسیار پایین تر از دیگر صنایع است و به عبارت دیگر اشتغال زایی در این صنعت به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: بیکاری از مهمتر ین مسائل و مشکلات کنونی به شمار می رود در چنین شرایطی به ویژه با توجه به خصوصیات بخش گردشگری می توان انبوهی از جمعیت بیکار را جذب کرد.

وی افزود: وجود توان های گردشگری متنوع طبیعی و تاریخی و زیرساخت های گردشگری روستایی در استان موجب جذب و ورود گردشگران خواهد شد. با افزایش شمار گردشگران به طور مستمر، می توان این صنعت را منبعی برای ایجاد درآمد و اشتغال در منطقه در نظر گرفت.

علیزاده اظهار کرد: گردشگری امروزه به مثابه گسترده ترین صنعت خدماتی دنیا در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جایگاهی ویژه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این صنعت همواره یکی از بهترین فرصت ‌های شغلی و درآمدزایی است که تنها با تبلیغات، خدمات مناسب و با کیفیت، آثار باستانی و مناطق گردشگری، موزه ‌ها و مناظر خارق‌ العاده طبیعی می‌ تواند چرخ‌ های اقتصادی کشور را به گردش درآورد.

مسئولان به توسعه زیر ساخت های گردشگری ماسال توجهی ویژه داشته باشند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان یادآورشد: گردشگری به عنوان یک منبع درآمد و اشتغال، همواره نقشی تاثیرگذار در اقتصاد کشورها داشته است و اغلب کشورها سعی می‌ کنند تا با اجرایی‌ کردن راهکارهای مناسب، جذب گردشگران مختلف و ارائه فرهنگ، آداب و رسوم و موقعیت‌ های جذاب و منحصر به فرد، گردشگران را به سوی خود جذب کرده و دروازه‌های سود سرشار این صنعت را به روی خود بگشایند.

ماسال از شهرستان های زیبایی استان گیلان است که به دلیل داشتن جلوه های بی نظیر گردشگری هرساله میزبان مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور است از اینرو می طلبد مسئولان نسبت به توسعه زیر ساخت های گردشگری این شهرستان تلاش مضاعف داشته باشند. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها