دکترعماد افروغ استاد دانشگاه و رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه فصل نو شبکه قرآن و معارف سیما گفت: مردم را باید با مطالباتشان آگاه کرد وقتی فضا به این سمت و سو برود سطح امر به معروف و نهی از منکر نیز متعالی تر خواهد شد و به تعریفی تقلیل گرا از امر به معروف و نهی از منکر قانع نمی شویم.
کد خبر: ۶۰۰۹۶۹
عاملان امر به معروف ،معروف را نمی‌شناسند

به گزارش جام جم آنلاین دکتر عماد افروغ اظهار داشت: گاهی ما سطح امر به معروف ونهی از منکر را فقط به تذکر به خانمی بد حجاب تقلیل می دهیم و من با این نگاه تقلیل گرا در رابطه با امر به معروف ونهی از نکر مخالف هستم ،نباید امر به معروف و نهی از منکر فقط در رابطه با ، بمردم از مردم مطرح شود و وقتی ما به امر به معروف و نهی از منکر به صورت سیستماتیک نگاه کنیم آن زمان بسیاری از مشکلات خواهد شد.

وی ادامه داد:متأسفانه هنوز در کشور ما حقوق شهروندی،حق فردی و حق جامعه و حتی حق جهانی مان جا نیفتاده است ما ابتدا باید حق را بشناسیم تا بتوانیم در قبالش ادعایی داشته باشیم در این صورت است که در قبال حق دیگران نیز احساس وظیفه خواهیم کرد من از ملت شریف ایران عذر خواهی می کنم اما این یک واقعیت است که متأسفانه مردم ما هنوز در رابطه با این شناخت آگاه نبوده و نمره بالایی در این رابطه نخواهند گرفت.

وی افزود: در رابطه با آگاه نبودن مردم از شناخت حقوقشان همه نهادهای رسمی و غیر رسمی مقصر هستند.هنوز عاملان به امر به معروف و نهی از منکر ما اصل امر به معروف و نهی از منکر را نمی شناسند گاهی حتی طوری با شخص خاطی رفتار می شود که احساس شکست خوردگی هم می کند.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که کلمه احیا مراتب و درجاتی دارد گفت: ما اگر بخواهیم مرتبه متعالی احیا را در نظر بگیریم آن زمان ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر بحث اجرایی را نیز در بر خواهد گرفت زیرا احیا به معنای زنده کردن است و زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر نیز به این معناست که باید امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه جاری و ساری باشد.

وی ادامه داد: اگر احیا را در مرتبه عالی آن در نظر بگیریم آن زمان تمام مسئولیت امر به معروف  نهی از منکر متوجه ستاد احیا و آقای زرگر خواهد شد و این درست نیست بلکه باید ما منظور احیا را در مراتب پایین تر آن در نظر بگیریم و آن اینکه این ستاد وظیفه دارد که علم این فریضه را در جامعه حفظ کرده و بالا نگه دارد.

عماد افروغ تأیید کرد: من از ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر توقع دارم که روی معروف و منکر شناسی و نسبت آن ها با عرف،زمان و گفتمان بیشتر کار کند، زیرا باید دقت کنیم یک تفکر سلفی یک نگاه به امر به معروف و نهی از منکر دارد و یک تفکر اجتهادی و اصولی نیز نگاهی دیگر،بنابراین این آگاهی بخشی ضرورت دارد.

وی با بیان بعضی از عملکرهایش در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر گفت:من به اعتبار نمایندگی ام در مجلس هفتم سه تحقیق و تفحص را در کمیسیون فرهنگی مجلس کلید زدم که بنده خودم طراحش بودم و این تحقیق و تفحص مصداق امر به معروف و نهی از منکر بود چرا که بک سازمان و وزارتخانه را به چالش می کشید.

وی در پایان خاطر نشان کرد:ما بر حسب حق اجتماعی مردم و جوانان طرحی را تصویب کردیم به نام تسهیل جوانان که دو سال روی آن کار شده بود و شورای نگهبان آن را تأیید کرد اما متأسفانه دولت آن را ابلاغ نکرد و وظیفه رئیس مجلس شورای اسلامی بود که آن را پیگیری کند زیرا می توانست در صورت عدم ابلاغ توسط دولت، مجلس آن را ابلاغ کند اما با این حال به ان رسیدگی نشد.همچنین طرحی از مجلس گذشته بود که در زمان بنده آن را نهایی کردیم و آن طرحی مبنی بر  دسترسی و انتشار آزاد به اطلاعات بود که آن نیز در بحث امر به معروف و نهی از منکر قابل تفسیر و توضیح است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها