برترین های بسکتبال آسیا

کامرانی در فهرست پنج گارد رأس

در مسیر جام ملتهای فیلیپین-بخش آخر؛

پنج گارد دوم برتر آسیا با حامد آفاق از ایران

بخش آخر گزارش برترینهای بسکتبال آسیا در مسیر جام ملتهای 2013 فیلیپین به بازیکنان پست دو اختصاص دارد که حامد آفاق از ایران در صدر برترینهای این پست به چشم می خورد.
کد خبر: ۵۵۴۷۸۰
پنج گارد دوم برتر آسیا با حامد آفاق از ایران


در بخش آخر گزارش های سایت آسیا بسکت که به بررسی برترین های پنج پست بسکتبال در آستانه جام ملتهای 2013 آسیا پرداخته بود پست گارد دوم مورد بررسی قرار می گیرد که تا حدود زیادی بازی بین المللی را تعریف می کند. گاردهای دوم معمولا بازیکنانی با خطرناکترین شوتهای راه دور هستند و هر تیمی که به دنبال موفقیت در بازیهای بین المللی است باید شوتزنهای خوبی داشته باشد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ طبق روال گزارش های قبلی یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی ایران هم در لیست پنج بازیکن برتر پست 2 حضور دارد. حامد آفاق از ایران در کنار رشیم رایت، عرفان علی سعید، وانگ شیپنگ و چو سونگ مین به عنوان برترین های این پست در آسیا با نقاط قوت و ضعفشان مورد بررسی قرار می گیرند.

حامد آفاق، ایران-30 سال

آمار کاپ آسیا 2012: 12 امتیاز، 3.1 ریباند و 2 توپربایی

نقاط قوت: آفاق با درصد پرتابهای 3 امتیازی خود باعث باز ماندن دهان کسی نمی شود اما شوتزنی است که می تواند در مواقع حساس چند 3 امتیازی پیاپی را به گل تبدیل کند. بازیکن فعلی پتروشیمی مکمل خوبی برای قدرت ایران در کنار بازیکنانی مثل حامد حدادی و صمد نیکخواه به شمار می رود. وی همچنین چیزی فراتر از یک مدافع خوب است و از طرفی سومین گلزن برتر ایران در مسابقات آسیایی 2011 بعد از حامد حدادی و ارسلان کاظمی و دومین گلزن برتر کاپ آسیا بعد از صمد نیکخواه بود.

نقاط ضعف: بزرگترین مشکل آفاق میزان ترن اور(توپهای از دست رفته) اوست که در آخرین آمار تا زمان نوشتن این گزارش 5.3 در هر بازی لیگ بود. شاید به همین دلیل هم در جریان بازیهای ملی تا زمانی که برای شوت آزاد است کمتر مالکیت توپ را در اختیار می گیرد. البته بچیروویچ سرمربی ایران هم به اندازه کافی نیرو برای راه انداختن بازی مثل مهدی کامرانی و حتی صمد نیکخواه دارد و آفاق می تواند نقش یک تک تیرانداز یا تمام کننده را ایفا کند. از طرفی اگر تیمی دفاعش را روی آفاق متمرکز کند،کار وی تمام شده است هر چند این در حرف آسانتر از عمل به نظر می رسد به خصوص با توجه به تعداد نیروهایی که ایران در اختیار دارد به راحتی می تواند کار خود را با گرفتن یک بازیکن هم ادامه دهد.

رشیم رایت، اردن-32 سال

آمار جام ملتهای آسیا 2011: 19.2 امتیاز، 2.6 ریباند، 2.4 پاس گل و 1.6 توپربایی

نقاط قوت: رایت با توجه به سایز و قدرتش مکمل خوبی برای تیم ملی اردن به حساب می آید. چیزی که رایت به تیم ملی اردن اضافه کرده، قدرت در دفاع و یک بازیساز انعطاف پذیر اضافی در کنار سم داگلاس است. زمانی که داگلاس بیرون است، وسام الصوص کهنه کار جای وی را می گیرد که یک بازیساز به حساب نمی آید و این جایی است که رایت وارد کار می شود. رایت در مسابقات ووهان توپ را به حمله می رساند و بازی را طراحی می کرد، احتمالا با بازنشستگی داگلاس از بازیهای ملی، باز هم این نقش به وی واگذار می شود.
بازیکن اردنی-آمریکایی می تواند از داخل محوطه و بیرون گل زده و یا برای هم تیمی های خود بازیسازی کند. این یعنی تمام مهارتهای عالی برای یک گارد دوم بازیساز.

نقاط ضعف: شاید بزرگترین نقطه ضعف وی را بتوان نداشتن ثبات در 3 امتیازی ها دانست. زمانی که سر رایت پایین است و از میان دفاع حریف می گذرد، موفقتر به نظر می رسد اما خارج از خط سه امتیازی به اندازه بازیکنان دیگر این لیست خطرناک نیست. ضمن اینکه می توان جلوی وی را با دور نگه داشتن از داخل گرفت.

عرفان علی سعید، قطر- 30 ساله

آمار کاپ آسیا 2012: 12.1 امتیاز، 7.9 ریباند، یک بلاک شات، 42.7 درصد پرتاب سه امتیازی

نقاط قوت: سعید قطعا یکی از بازیکنانی است ک در آسیا دست کم گرفته شده اند. معمولا وی در سایه اسم های بزرگتر قطر مثل یاسین موسی یا تانگوی گومبو مانده اما  می توان وی را موتور تیم ملی قطر نامید. بازیکنی که امیدهای تیم مقابل را با یک سه امتیازی به موقع یا حرکتی خوب نقش بر آب می کند.

سعید یکی از منعطفترین بازیکنان قطر است و در جریان بازیهای کاپ آسیا هم دومین بازیکن برتر تیم بعد از تری جانسون بازیکن سابق ان بی ای بود. نکته مثبت دیگر در مورد این بازیکن تعداد ریباندهای وی در هر بازی با نزدیک به هشت ریباند است. برای یک گارد شوتزن این عدد عجیبی است و البته برای لقب گرفتن به عنوان بهترین ریباندر تیم ملی قطر و تیم الریان هم کافی است.

نقاط ضعف: سعید هم بازیکن کاملی نیست. در زمانهایی که موسی و یا گومبو در ترکیب نیستند، وی توانایی کشیدن بار تیم بر دوش را ندارد و در کل برای نفر دوم یا سوم بودن ساخته شده است.
ضمن اینکه در پرتاب پنالتی هم قوی نیست و در کاپ آسیا آمار 67 درصد پرتاب پنالتی داشت.

وانگ شیپنگ، چین- 30 سال

آمار المپیک 2012: 9.6 امتیاز، 1.2 ریباند، 1.4 پاس گل و 61.9 پرتاب سه امتیازی

نقاط قوت: وانگ یکی از آن گاردهای دوم بین المللی است که مربیان آرزوی داشتنش را دارند. بازیکنی که می تواند از روی نیمکت وارد بازی شده و 3 امتیازی ای را به گل تبدیل کند که تیم به آن نیاز دارد.
وانگ در المپیک لندن یکی از بارقه های امید چین به حساب آمده و نزدیک به 62 درصد پرتاب های 3 امتیازی وی موفق بودند. تنها دلیلی که این بازیکن در بازیهای ووهان 2011 حضور نداشت این بود که دست شوت وی مصدوم شده بود.

نقاط ضعف: همانقدر که وانگ شوتزن خوبی است تقریبا کار خاص دیگری انجام نمی دهد. وی به خاطر دفاعش شناخته شده نیست و بازیسازی او چیزی نیست که حریفان نگرانش باشند. در نهایت بدترین بخش بازی وانگ پنالتی های این بازیکن است که زیر 60 درصد به گل تبدیل می شوند و در المپیک از هر شش اقدام پنالتی وی یک مورد گل شده و آمار عجیب زیر 16 درصد را داشت.

چو شانگ مین، کره جنوبی- 30 سال

آمار جام ملتهای 2011: 10.9 امتیاز، 45.7 درصد سه امتیازی، 52 درصد شوت منطقه ای و 92.9 درصد پنالتی

نقاط قوت: چو احتمالا خالصترین شوتزن این لیست به شمار می رود. این بازیکن از هر جایی در زمین و در هر زمانی می تواند گل بزند، این را می تواند از رایکو ترومن مربی اسمارت گیلاس ر سال 2011 پرسید چون "چو" دلیلی اصلی ای بود که کره در پنج دقیقه آخر بازی 20 امتیاز به دست آورد و به مدال برنز آسیایی رسید. چو در این دقایق چهار پرتاب سه امتیازی موفق داشت.

نقاط ضعف: مثل آفاق و وانگ، چو هم بازی یک بعدی ای دارد. با توجه به حضور وانگ دنگ گئون و پارک چان هی که گارد رأس های احتمالی کره را تشکیل می دهند، کار اصلی چو باز هم رفتن به بیرون محوطه و پرتاب های سه امتیازی خواهد بود. ضمن اینکه با توجه به نوع دفاع وی، گاردهای سریعتر و قوی تر به راحتی می توانند این بازیکن را به بازی بگیرند.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها