به منظور حضور در رقابتهای دیویس کاپ،

4 تنیسور به مالزی می روند

احمدوند: دنبال کار تک بعدی نیستم

تنیس جام دیویس با شایسته ها

سعید احمدوند سرمربی تیم ملی تنیس بعد از یک سال که فدراسیون تنیس بحث جوانگرایی در تیم ملی را مطرح کرد می گوید در تیمی که او برمی گزیند شایستگی حرف اول را می زند و مربی ای نیست که به سن و سال کار داشته باشد.
کد خبر: ۵۳۸۶۳۷
تنیس جام دیویس با شایسته ها

 سرمربی تیم ملی تنیس گفت: با توجه به این که کار تک بعدی کمکی به ما نمی‌کند، ملی‌پوشانی را انتخاب خواهیم کرد که هم در بازی انفرادی و هم در بازی دو نفره عصای دستمان باشند.

 سعید احمدوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به این که تا اعزام به مسابقات دیویس کاپ، دو ماه و نیم فرصت داریم، پس از برگزاری جام حذفی، شایسته‌ها و نفراتی را که فکر می‌کنیم به درد تیم ملی می‌خورند، (حدود هشت تا 10 نفر) را دعوت خواهیم کرد و پس از برگزاری مسابقه انتخابی در نهایت چهار بازیکن اصلی و دو بازیکن ذخیره به مسابقات اعزام می‌شوند.

 وی ادامه داد: هر بازیکنی در انتخابی موفق شود و متناسب با نیازهای ما در میانمار باشد، 100 درصد در تیم ملی خواهد بود، در واقع تیم ملی جای بهترین‌ها است و ما به چهار بازیکن با یک کیفیت احتیاج داریم که هم در انفرادی و هم در دو نفره بتوانند بازی کنند.

 احمدوند در پاسخ به این پرسش که آیا به جوانگرایی در تیم ملی اعتقادی دارد یا نه؟ گفت: اگر یک بازیکن جوان در حد کیفیت بازیکن با سابقه‌ای نظیر انوشا شاهقلی باشد، شانس را به آن بازیکن جوان می‌دهیم، اما تا زمانی که بازیکنان باسابقه ما بهترین‌ها هستند، قطعا از وجودشان در تیم ملی استفاده خواهیم کرد.

 وی افزود: هر تنیس بازی که در سطح مورد نظر ما کارایی بهتری داشته باشد و بتواند به تیم ملی کمک کند، بدون هیچ حرف و حدیثی در جمع ملی‌پوشان خواهد بود چرا که از همه مهم‌تر این است که تیم ملی پیروز شود نه این که چه کسی بازی می‌کند. از سوی دیگر مسابقات دیویس کاپ میانمار در زمین آسفالت برگزار می‌شود که سرعت توپ بالا است و تعدادی از بازیکنان که قابلیت بازی در آن زمین‌ها را ندارند، در تیم ملی جایی نداشته حتی اگر جزو نفرات انتخابی باشند. در واقع ممکن است انوشا شاهقلی قهرمان ایران باشد، اما در آن زمین‌ها کارایی لازم را نداشته باشد، بنابراین انتخاب نمی‌شود.

 احمدوند بعد اخلاقی را در انتخاب بازیکن تیم ملی بسیار موثر دانست و تصریح کرد: متاسفانه در چند وقت اخیر، اخلاق رعایت نشده و ما کاری می‌کنیم که شان تیم ملی و پیراهن آن دوباره به همان سال‌های خوب خود باز گردد. در واقع دستوری آقای شایسته داده مبنی بر این که شرط اول در انتخاب نفرات، بعد اخلاقی و نظم و انضباط است.

 سرمربی تیم ملی تنیس درباره وضعیت تنیس ایران در دیویس کاپ نیز اظهار کرد: در آسیا چهار گروه وجود دارد که ما در حال حاضر در گروه سه قرار داریم و نزدیک ترین افتخارمان در مسابقات دیویس کاپ برای سال 75 – 74 بود که موفق شدیم به فینال گروه دو راه یابیم، اما متاسفانه در فینال، بازی را به تایوان واگذار کردیم. پس از آن افتخار قابل توجهی نداشتیم. بنابراین این مسابقات برای ما بسیار حیاتی است چرا که اگر موفق نشویم از سید سه به دو بیاییم باید یک سال دیگر نیز صبر کنیم. البته مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی و فیوچرز را نیز در پیش‌ داریم که تمام این رقابت‌ها به نتایجی که تیم ملی در مسابقات دیویس کاپ میانمار کسب می‌کند، بستگی دارد.

 سرمربی تیم گاز تهران دلیل عدم پیشرفت تنیس ایران را نبود برنامه‌ریزی عنوان کرد و گفت: هر کاری به یک برنامه‌ریزی و آینده نگری احتیاج دارد و امکان ندارد که بدون آنها بتوانیم به نتیجه‌ برسیم. برای نمونه در مسابقات قهرمانی آسیا و در رده نوجوانان، ژاپنی‌ها اعتقاد داشتند تا سال 2016 ، آسیا از تنیس اروپا پیش خواهد افتاد و در میان 50 تنیسور برتر جهان، حدود 15 – 10 نفر آنها از آسیا خواهد بود. بنابراین از همین لحظه نیز برای این کار برنامه‌ریزی می‌کنند و ما هم باید با این برنامه‌ریزی حرکت کنیم. در واقع تنیس چیز عجیب و غریبی نیست، اما بازیکنان کشورهایی مانند کره، ژاپن و چین از پایه تمام نکات را یاد می‌گیرند و از 9 سالگی در 40- 30 مسابقه در سال شرکت می‌کنند در حالی که تنیس بازهای ایرانی که در دیویس کاپ حضور دارد، در 40 مسابقه هم حضور نداشته‌اند.

 وی ادامه داد: اختلاف فاحش در شرکت در مسابقات بین‌المللی و عدم برنامه‌ریزی منجر به این موضوع شده که در سال‌های زیادی افتخار آنچنانی در تنیس نداشته باشیم، اما به نظر من با برنامه‌ریزی ، کار مداوم، اسپانسرهای خوب ، دید باز و البته میدان دادن به شایسته‌ها می‌توانیم آینده روشنی در تنیس داشته باشیم. همانند تنیس بازهای نوجوان و جوان که پس از یک سال برنامه‌ریزی برای آنها، کم‌کم دارند نتیجه‌ می‌گیرند. البته این به این معنا نیست که بازیکنان با تجربه را کنار می‌گذاریم، بلکه می‌خواهیم به بازیکنان جوان میدان دهیم تا با ملی‌پوشانی جدید و با کیفیت برای حضور در تیم ملی به وجود آیند که فکر می‌کنم تا سال 94 – 93 تیم ملی بزرگسالان خیلی جوانی خواهیم داشت که می‌توان کاملا به آنها اعتماد کرد، چرا که تمام نکات را در رده‌های پایه آموزش دیده‌اند و با تجربه هستند. البته بازیکنان با سابقه ما نظیر اشکان شکوفی و انوشا شاهقلی ، قهرمان‌های بلامنازع ایران بوده‌اند، اما متاسفانه درست هدایت نشدند، چرا که کیفیت تنیس آنها خیلی بهتر از سطح حال حاضر تنیس ایران است و این تنیس باز‌ها موفق شده بودند بازیکنانی با رتبه‌های بالا در رده بندی جهانی را شکست دهند، اما به نظر من نوع تمرین‌هایی که در تیم ملی داشتند متناسب با نیازها و حریف‌هایشان نبوده، در واقع هر چه در تمرینات بکاریم، همان را در مسابقات برداشت خواهیم کرد.

 سرمربی تیم ملی تنیس در پایان بیان کرد: از آقای شایسته به دلیل اعتمادی که به من داشتند تشکر می‌کنم و امیدوارم با یک برنامه‌ریزی خوب در میانمار موفق شویم، چرا که با همین بازیکنان پتانسیل صعود به سید دو را داریم و تیمم تا لحظه آخر خواهند جنگید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها