مشاور ایتالیایی برای والیبال

ربادنگو بامداد شنبه وارد تهران می شود

داورزنی: باید مقررات سخت گیرانه‌تری تنظیم کنیم

بازیکنان نامدار حاشیه امنیت ندارند

رییس فدراسیون والیبال با اظهار نظر درباره حاشیه‌های هفته‌های اخیر لیگ برتر والیبال، گفت: باید در حوزه فرهنگی و تنظیم مقررات گام های بلندتر و سخت گیرانه‌تری برداریم.
کد خبر: ۵۳۵۰۴۶
بازیکنان نامدار حاشیه امنیت ندارند

محمد رضا داورزنی اظهار کرد: معتقدم نباید در برخورد با هر پدیده‌ای افراط یا تفریط کنیم، بلکه باید دنبال برخورد منطقی با موضوعات باشیم. واقعیت این است که تماشاگران زیادی به سالن‌های والیبال می‌روند. کنترل 500 نفر نسبتا راحت است، اما وقتی تعداد جمعیت به پنج هزار نفر می‌رسد باید روش‌های کنترل متناسب را انتخاب کنیم. باید باشگاه‌ها و سیاست‌های استانی را کار آزموده‌تر کنیم تا ساز و کار مناسب برای برگزاری مسابقات لیگ فراهم آید. به هر ترتیب ایجاد هیجان یکی از نکات مثبت در فعالیت‌های ورزشی است و یکی از رویکردهای ما این است که هیجانات را کنترل کنیم.

وی در پاسخ به انتقادهای مطرح شده از برخورد کمیته‌ انضباطی فدراسیون با بداخلاقی‌ها گفت: درباره یک برخورد کمیته‌ انضباطی در موضوع شیر کوند بحث‌هایی مطرح شد، به هر حال این اولین بار بود که بازیکن به سمت داور رفته بود و یک برخورد فیزیکی رخ داده بود این موضوع را قبول داریم که نباید روی می‌داد. اما بعد از این جریان باید بپذیریم که بحث‌های مطرح شده درباره تماشاگران والیبال متعلق به امسال نیست. چندین سال است که تماشاگران در شهرهای خود می‌خواهند هر طور که هست از حق میزبانی استفاده کنند. رفتار آنها قدری ریشه در باشگاه‌ها دارد و قدری هم بستگی به رفتار بازیکنان و شرایط برگزاری مسابقه دارد. هر تیم میزبانی تلاش می‌کند با بهره بردن از شرایط، جو را به گونه‌ای پیش ببرد که پیروز میدان باشد. این موضوع تا حدی قابل قبول است، اما وقتی از حد متعارف خارج می‌شود و به هر وسیله‌ای می‌خواهند متوسل شوند تا پیروز میدان باشند ما را بر آن می دارد تا برخوردی انجام دهیم و اجازه ندهیم کار به آن جا بکشد.

داورزنی با بر شمردن عوامل بد اخلاقی در مسابقه‌ها ادامه داد: گاهی حاشیه‌ها به رفتار خود بازیکنان بر می‌گردد در تمام دنیا تماشاگران به رفتار بازیکن نگاه می‌کنند. بازیکنان ما باید یاد بگیرند که فقط به بازی خود برسند. این که تماشاگر چگونه شعار می‌دهد، ربطی به بازیکن ندارد. تجربه نشان داده است که همه بحث ها و هیجان هایی که ایجاد شده است معمولا به رفتار تحریک کننده بازیکنان بر می‌گردد.

رییس فدراسیون والیبال با رد حاشیه امنیت برای برخی از بازیکنان نامدار از سوی کمیته‌ انضباطی گفت: اصلا چنین موضوعی صحت ندارد. البته بد اخلاقی یک بحث است و عدم کنترل خشم بحث دیگری است. وقتی یک بازیکن به سمت مربی، داور یا تماشاگر هتاکی، فحاشی یا توهین می‌کند، مرتکب اشتباهی شده که هیچ کس آن را تایید نمی‌کند. اما گاهی بازیکن آستانه تحملش در بازی به دلایل مختلف مثلا خراب کردن سه سرویس پایین می‌آید. این بازیکن از دست خودش ناراحت است که نتوانسته خوب کار کند. در چنین مواقعی بازیکنان ما باید بیاموزند که نباید این عصبانیت را به سمتی ببرند که تماشاگر تیم مقابل را تحریک کند.

داورزنی با اشاره به حاشیه‌های دیدار شهرداری ارومیه و کاله گفت: موسوی که یکی از بهترین بازیکنان آسیا و ایران است باید آستانه تحمل خود را بالا ببرد. اگر او را دو بار در بازی دفاع می‌کنند باید به یاد داشته باشد که خودش هم صد بار دیگران را دفاع کرده است. اگر دو بار خطا می‌کند باید یاد بگیرد که خودش را کنترل کند . گاهی انسان باید عصبانیت خود را طوری خالی کند که تنها به خودش برگردد. نه این که کنترل نشده به توپ شوت بزند. انسان‌های مختلف بروز هیجانات خود را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهند . شاید فرد دیگر بطری آب پرت کند یا به تابلوهای تبلیغاتی لگد بزند. ما باید در این حوزه کار بیشتری انجام دهیم. به هر حال موسوی نتوانسته خشم خود را کنترل کند و به توپ شوت زده است. توپ هم سمت تماشاگران رفته و آنها هم فکر کردند که توهین صورت گرفته است. از سوی دیگر نباید شرایط به گونه‌ای باشد که اشیا به داخل زمین پرت شود.

داورزنی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید لازم است آیین‌نامه‌های انضباطی تغییر کند؟ خاطر نشان کرد: ما باید در دو جهت کار کنیم. اول ارتقای سطح آموزش فرهنگی بازیکنان و کادر فنی و همچنین تماشاگران عزیز و بعد هم تنظیم آیین‌نامه‌ها و مقررات سخت گیرانه تر تا همه رفتار خود را کنترل کنند. مثال می‌زنم روزی که می‌خواستیم در کشور کمربند ایمنی را اجباری کنیم، ابتدا کارهای آموزش و فرهنگی بسیاری را از طریق رسانه‌ها آموزش دادیم. از طرف دیگر هم در یک مدت سر همه چهار راه‌ها و خیابان‌ها افسر ایستاده بود و هر کسی رعایت نمی‌کرد جریمه می‌شد. آنقدر این اتفاق افتاد یعنی هم آموزش و مسایل فرهنگی شدت یافت و هم برخوردهای انضباطی دنبال شد که همه مردم به بستن کمربند ایمنی عادت کردند. تقریبا 99 درصد مردم کمربند ایمنی می‌بندند ما هم نیاز داریم در والیبال بیشتر فرهنگسازی کنیم و آیین‌نامه‌های انضباطی را به گونه‌ای تنظیم کنیم که این مسایل تکرار نشود. در دنیا، تکنولوژی هم به خدمت گرفته شده و از فن‌آوری ها استفاده می‌کنند تا بدون آن که برخورد انضباطی سختی صورت بگیرد، با دوربین تمام بخش‌ها را مورد کنترل قرار دهند. ما در سالن ها باید تماشاگران را کنترل کنیم و همچنین تیم‌ها، مربیان و بازیکنان باید آموزش ببینند که چگونه رفتار کنند.

رییس فدراسیون والیبال درباره همکاری با مشاور ایتالیایی‌اش گفت: رادنگو شش سال رییس کمیته‌ مسابقات فدراسیون جهانی بوده است. امسال من در لوزان سوئیس یک جلسه با وی داشتم و ابراز تمایل کرد که بتواند به ما در خصوص میزبانی لیگ جهانی کمک کند. ما هم استقبال کردیم تا از دانش وی استفاده کنیم. بعد از چند مذاکره تلفنی وی کتبا به ما پیشنهاد داد و گفت که آمادگی دارد تا مشورت دهد و ما را در برگزاری میزبانی لیگ جهانی یاری کند. این که قراردادی منعقد شده باشد و مدت زمانی برای همکاری تعیین شده باشد، خیر اصلا چنین نیست. با توجه به این که وی در لوزان مستقر است می‌خواهیم به شکل مقطعی از دانش وی استفاده کنیم. به هر حال او شش سال مسابقات مختلف از جمله لیگ جهانی و مسابقات قهرمانی جهان را برگزار کرده است و کاملا در خصوص استانداردهای مختلف اطلاعات کامل دارد. حالا هم به شکل ایمیل و ویدئو کنفرانس با هم تماس داریم و احتمال دارد که از وی دعوت کنیم تا یک هفته‌ هم ایران باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها