در آستانه بازی افتتاحیه هفدهمین دوره جام ملت های آسیا مابین امارات میزبان و بحرین، کنفدراسیون فوتبال آسیا به 5 مورد از خاطره انگیزترین بازی های افتتاحیه تاریخ این تورنمنت اشاره کرد.
کد خبر: ۱۱۸۲۶۰۱
افتتاحیه های خاطره انگیز تاریخ جام ملت های آسیا

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، کنفدراسیون فوتبال آسیا روز چهارشنبه در گزارش خود نوشت: دیدار افتتاحیه جام ملت های آسیا همیشه برای میزبان بازی راحتی از آب در نیامده و در تاریخ نمونه هایی از انهدام تیم میزبان در خاک خود دیده می شود.

طی سال ها، تقابل های کلاسیک زیادی در روز افتتاحیه به چشم می خورد که تساوی های سرگرم کننده و و بعضا نتایج غافلگیرکننده ای بدنبال داشته است؛ تقابل هایی که برای مدت ها در خاطر هواداران باقی مانده و می ماند و گزارش زیر به 5 مورد از خاطره انگیزترین آن ها می پردازند.

1996: امارات متحده عربی یک – کره جنوبی یک

امارات متحده عربی برای نخستین بار درسال 1996 میزبانی جام ملت های آسیا را بر عهده گرفت و با بداقبالی در بازی افتتاحیه به پست قهرمان 2 دوره این تورنمنت یعنی کره جنوبی خورد.

گل دقیقه نهم «هوانگ سون هونگ» کره ای، در همان ابتدای کار عرق سردی روی پیشانی هواداران میزبان حاضر در ورزشگاه «زاید اسپورتس سیتی» شهر ابوظبی نشاند اما «خمیس سعد» مهاجم اماراتی ها با فرصت طلبی از اشتباه مدافعان حریف استفاده کرد و بازی را به تساوی کشاند؛ نتیجه ای که تا پایان کار به قوت خود باقی ماند.

2000: لبنان صفر – ایران 4

تیم ملی لبنان تا پیش از سال 2000 هرگز موفق به راهیابی به جام ملت های آسیا نشده بود و نخستین تجربه شان هم در این تورنمنت بازی ساده ای از آب در نیامد؛ در واقع، قرعه کار «سروها» را در بازی افتتاحیه مقابل قهرمان سه دوره متوالی این رویداد معتبر یعنی ایران قرار داد.

به عبارت دیگر، حتی حضور 52 هزار 418 هوادار حاضر در ورزشگاه «کمیل شمعون» بیروت هم به اندازه ای کافی نبود تا تیم میزبان بازی خاطره انگیزی را از خود به نمایش بگذارد.

«کریم باقری» مدافع تیم ملی ایران در درقیقه 19 گل نخست این تیم را به ثمر رساند و در فاصله 15 دقیقه مانده تا پایان بازی «حمید استیلی» دبل کرد و گل زمان های تلف شده «علی دایی» هم خامه روی کیک بازی افتتاحیه بود؛ البته برای ایرانی ها...

2004: چین 2 – بحرین 2

پیش از سال 2004، بحرینی ها تنها یک بار آن هم در سال 1988 فرصت حضور در جام ملت ها را به دست آورده بودند و بدون کسب حتی یک پیروزی از گردونه رقابت ها کنار رفتند.

در سوی مقابل، انتظارات از چین آن هم در خاک خود بسیار بالا بود اما بحرینی که در بازی افتتاحیه مقابل آن ها صف آرایی کرده بود، خیلی متفاومت تر از بحرین ناکام سال 1988 می نمود.

در واقع، بحرین متحول شده نیمه نخست را با پیروزی یک بر صفر به رختکن رفت اما چینی ها در عرض 8 دقیقه 2 گل به ثمر رساندند، با این حال بحرین به لطف گل دقایق پایانی «حسین علی» امتیازات را بین دو تیم تقسیم کرد.

2011: قطر صفر – ازبکستان 2

سنگاپور آخرین تیمی بود که در قامت میزبان، از بازی افتتاحیه سر بلند بیرون آمده بود و این اتفاق در سال 1984 رخ داد، نفرینی که تا سال 2011 یعنی مقارن با زمانی که قطر در مقابل چشمان 47 هزار هوادار مشتاق خودی در دوحه مقابل ازبکستان صف آرایی کرد، ادامه یافت.

پس از یک نیمه بدون گل، «اودیل احمدوف» یکی از گل های جام را به ثمر رساند و در ادامه کار، «سرور چپاروف» کاپیتان ازبک ها و 2 بار برنده جایزه بهترین بازیکن آسیا، در دقیقه 77 بازی، کارد را در استخوان میزبان فرو کرد.

ازبکستان در این دوره خود را به مرحله نیمه نهایی رساند اما در نهایت به دست استرالیا 6 بر صفر در هم شکست؛ این در حالی است که قطری ها در مرحله یک چهارم توسط قهرمان نهایی یعنی ژاپن، از گردونه رقابت ها کنار رفتند.

2015: استرالیا 4 – کویت 1

طلسم ناکامی میزبان های جام ملت ها در بازی افتتاحیه در ملبورن شکسته شد؛ جایی که استرالیای میزبان پس از سه دهه موفق شد تا دیدار افتتاحیه را با برتری پشت سر بگذارد.

در واقع ساکروس ها پس از به ثمر رسیدن گل نخست بازی توسط آبی ها در دقیقه هشت بازی به خود آمده و این کار را به سبکی خاص و تحسین برانگیز مقابل کویت انجام دادند.

پاسخ استرالیا به گل کویت قاطع بود؛ «تیم کیهیل» و «ماسیمو لونگو» پیش از پایان نیمه نخست، تیمشان را با پیروزی روانه رختکن کردند و «میله یدیناک» و «جیمز ترویسی» به ترتیب در دقایق 62 و 94 کار کویت را یکسره کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها