کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران یکی از مهم‌ترین اسطوره‌ها و رکوردزنان تاریخ 62 ساله جام ملت‌های آسیا به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۱۶۶۱۵۸
علی دایی، هشت سال فرصت و یک رکورد ماندگار

به گزارش جام جم آنلاین ، دیرزمانی نبود که شهریار فوتبال ایران ستاره ای درخشان و بی‌نظیر در فوتبال آسیا به شمار می‌رفت. گل‌های او از این بازیکن بلند قد ستاره‌ای تمام عیار ساخته بود. مربیان تیم‌های ملی مختلف کشورهای آسیایی به دفعات از ترس روبرو شدن تیم تحت هدایت خود با ایران فقط به دلیل ستاره گلزنی به نام علی دایی گفتند.

علی دایی پیش از جام ملت‌های 1996 امارات نیز گل‌های متعددی زده بود اما درخشش و شهرت بیشتر او از همان سال 96 آغاز شد.

دایی که اکنون آقای گل جهان است در سه دوره جام ملت‌ها بازی کرد و در مجموع 14 گل زد تا از لحاظ گلزنی در کل ادوار این رقابتها رکورددار و در صدر جدول گلزنان قرار داشته باشد.

با هم 14 گل او در سه دوره جام ملت های آسیا که هشت سال طول کشید را مرور می کنیم:

جام ملت‌های 1996 امارات

در این دوره از رقابت ها علی دایی با هشت گل عنوان برترین گلزن را به دست آورد. در تاریخ جام ملت های آسیا هیچ بازیکنی موفق نشده بیشتر از هفت گل بزند و علی دایی علاوه بر اینکه آقای گل کلی این رقابت هاست از این حیث نیز رکورددار است.

او در جام ملت های 96 امارات گلزنی را از دیدار با عراق شروع کرد. در آن دیدار که در مرحله گروهی بود ایران دو بر یک به عراق باخت و تک گل ایران را علی دایی از روی نقطه پنالتی زد.

در بازی بعدی مرحله گروهی نیز که با برتری سه بر یک ایران مقابل تایلند همراه بود شهریار یک گل زد.

او در دیدار به یادماندنی ایران و عربستان در همین مرحله یک گل دیگر زد. شاگردان مایلی کهن نتیجه آن دیدار را سه بر صفر به سود خود به پایان بردند.

دایی در مرحله یک چهارم نهایی توفانی به پا کرد و اینبار مقابل کره جنوبی در نقش زهردارترین مهاجم آسیا ظاهر شد. این دیدار تاریخی شش بر دو به سود ایران به پایان رسید و دایی به تنهایی چهار گل زد.

کار گلزنی آقای گل جهان در دیدار رده بندی با کویت به اتمام رسید. ایران و کویت در وقت های اضافه یک بر یک مساوی کردند. گل ایران با پس کله علی دایی به ثمر رسید که یکی از عجیب ترین و خطرناک ترین گل های دنیاست و برای همیشه ماندگار شد. تیم ملی فوتبال ایران در ضربات پنالتی چهار بر سه کویت را برد و به مقام سوم رقابت ها رسید.

جام ملت های 2000 لبنان

در جام ملت های چهار سال بعد دوباره همه منتظر درخشش ستاره ای مثل علی دایی بودند. او در هر سه دیدار مرحله گروهی ایران موفق به گلزنی شد تا همه او را آقای گل زودهنگام این رقابت ها قلمداد کنند اما سرنوشت دیگری در انتظار او و سایر هم تیمی هایش بود.

دایی در دیدار نخست ایران در مرحله گروهی چهار بر صفر لبنان را شکست داد و دایی یک گل زد.

این مهاجم رویایی در دیدار بعدی ایران با تایلند که با تساوی یک بر یک همراه بود تک گل ایران را به ثمر رساند.

سومین دیدار مرحله گروهی نیز با پیروزی یک بر صفر و بسیار مهم ایران مقابل عراق تمام شد. گل پیروزی بخش ایران را کسی نزد جز علی دایی.

اما ایران در دیدار حذفی با کره جنوبی در وقت های اضافی و با گل طلایی شکست خورد. اشتباه مسلم دایی و لو دادن توپ باعث گلزنی بازیکنان کره جنوبی شده بود.

به این ترتیب این جام ملت ها با سه گل برای دایی به پایان رسید.

جام ملت های 2004 چین

کم گل ترین و پرانتقادترین عملکرد دایی در آخرین جام ملت های دوران فوتبالی اش در چین بود.

او در کل این رقابت ها فقط سه گل زد که دو تایش از روی نقطه پنالتی بود. در دیدار مرحله گروهی با تایلند که سه بر صفر به سود ایران به پایان رسید علی دایی از روی نقطه پنالتی یکی از گل ها را زد.

در دیدار رده بندی که با بحرین برگزار شد شاگردان برانکو چهار بر دو به پیروزی رسیدند و به مقام سوم آسیا رسیدند. علی دایی دو گل زد که یکی از آنها از روی نقطه پنالتی بود. این دو گل آخرین گل های علی دایی در جام ملت های آسیا بود.

به هر حال علی دایی اکنون با 14 گل رکورددار گلزنی در تاریخ جام ملت های آسیا و بسیار بعید به نظر می رسد که رکورد او در جام ملت های 2019 امارات شکسته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها