پرونده ای برای بررسی مشهور ترین قربانیان اعتیاد در ورزش

وقتی اسطوره ها آئینه عبرت می شوند +عکس

اعتیاد آنچنان ضربه سختی به فرد وارد می کند که باعث سقوط افراد مشهور هم شده است.
کد خبر: ۱۱۴۹۰۴۱
وقتی اسطوره ها آئینه عبرت می شوند +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، در دنیای ورزش ورزشکاران مشهور متعددی به دلیل روی آوردن به مواد مخدر و اعتیاد شدید به آن روزگاری تلخ برای خود رقم زدند.

تعداد ورزشکارانی که روی به مواد مخدر آورده اند کم نیست. در ورزش جهان موارد متعددی از سقوط شدید یک ورزش به دلیل اعتیاد به مواد مخدر ثبت شده است.

این داستان غم انگیز را در چند فریم مرور می کنیم.

اسطوره رسوایی

مارادونا اسطوره بی بدیلی در تاریخ فوتبال جهان است. اما او گاهی اوقات به بدترین شکل ممکن محبوبیت و اعتبار خود را زیر سوال برده است. مارادونا از آن دست ورزشکارانی به شمار می رود که به دام مواد مخدر افتاده است، آن هم نه یک بار که چندین بار. نخستین رسوایی او در دوران حضورش در بارسلونا رقم خورد که فاش شد کوکایین مصرف می کند اما رسوایی بزرگ تر در سال 1989 بود، یعنی زمانی که مارادونا بازیکن ناپولی بود و نتیجه آزمایش اعتیاد او مثبت اعلام شد.

این اسطوره 15 ماه از فوتبال بازی کردن محروم شد. اما این برای مارادونا درس عبرت نبود چرا که شش سال بعد وقتی که اینبار بازیکن تیم بوکاجونیورز آرژانتین بود مجددا به مواد روی آورد. البته سال 2000، فیدل کاسترو، رییس جمهور وقت کوبا از او خواست تا اعتیاد خود را ترک کند که مارادونا موفق به انجام این کار شد و به عنوان سرمربی، به دنیای فوتبال بازگشت. با وجود این در سال های اخیر بارها اخباری مبنی بر مصرف مواد مخدر از سوی مارادونا گزارش شده است.

تا مرز خودکشی

خولیو آلبرتو فوتبالیستی است که امروز دیگر نامی از او نیست. او همبازی مارادونا بود و در بارسلونا بازی می کرد. آلبرتو نیز اعتیاد داشت و این موضوع در آزمایش هم ثابت شد. نکته غم انگیز این است که وقتی مارادونا با رسوایی مواد مخدر روبرو شد تمام قد از او حمایت کرد اما حالا که خودش به دام اعتیاد افتاده بود حمایتی از مارادونا ندید. اعتیاد باعث شد تا این فوتبالیست در سال 2002 دست به خودکشی هم بزند. البته او نجات پیدا کرد.

و اما پل گاسکویین

باید گفت وضعیت پل گاسکوئین اسطوره فوتبال انگلیس از دیه گو آرماندو مارادونا در زمینه اعتیاد بدتر بود و تا آستانه خودکشی هم پیش رفت؛ آن هم بازیکنی که در جام جهانی 1990 درخشان برای انگلیسی ها ظاهر شد. پل گاسکوئین در سال 2000 تا 2002در اورتون طی 32 بازی یک گل به ثمر رساند. گاسکوئین مدتی هم به چین رفت و در سال 2006 همراهانش وی را از خودکشی نجات دادند چرا که با اعتیاد وضعیت به شدت رقت باری داشت.

گاسکویین در سال های اخیر بارها با ظاهری خجالت آور و به دور از شخصیت در اماکن عمومی دیده شده است. او به خصوص به الکل نیز اعتیاد پیدا کرده است. یکی از پزشکان به او هشدار داده بود در صورتی که به این وضعیت ادامه بدهد به زودی می میرد.

پایان تلخ یک دوچرخه سوار

یکی از غم انگیزترین پرونده های مربوط به اعتیاد یک ورزشکار مربوط به دوچرخه سواری ایتالیایی به نام مارکو پانتانی است. او به مصرف کوکایین رو آورده بود این در حالی است که پیش از اعتیاد فاتح توردو فرانس شده بود. جسد بی جان این ورزشکار مشهور در سال 2004 در هتلی در شهر ریمینی ایتالیا یافت شد. او تومور مغزی داشت و به دلیل اعتیاد بیماری قلبی هم پیدا کرده بود.

مارکو پانتانی، یکی از بهترین دوچرخه سواران دنیا محسوب می شد. حتی زمانی که کوکایین مصرف می کرد. او فاتح جیرودی ایتالیا و تور دو فرانس شد. غم انگیزترین بخش زندگی او مربوط به روز ولنتاین سال 2004 است که در هتلی به نام ریمینی، جسم بی جان او را یافتند. او در سر خود توموری داشت و به دلیل مصرف زیاد مواد، مشکل قلبی نیز پیدا کرده بود.

گلر محبوبی که خودش را تخریب کرد

مارک بوسنیچ را همه ما می شناسیم ، دروازه بانی که در دیدار تاریخی ایران و استرالیا که با تساوی دو بر دو و صعود ایران به جام جهانی 98 همراه بود، حضور داشت.

بوسنیچ آن زمان محبوبیت زیادی داشت اما ناگهان ورق برای او برگشت. در سال 2002 تست اعتیاد بوسنیچ مثبت اعلام شد تا چلسی او را اخراج کند و راه برگشتی برای او نگذارد. او به دلیل این اتفاق 9 ماه از حضور در فوتبال محروم شد و دیگر هرگز آن بوسنیچ سابق نشد. بر اساس گزارش ها او هفته ای شش هزار یورو برای کوکایین هزینه می کرد.

مرگ تاثیرگذار یک ستاره

لن بیاس، این نامی است که ورزش آمریکا هرگز فراموش نمی کند. او در دهه هشتاد یک ستاره برای بسکتبال آمریکا بود. در سال 1984 او یکی از بازیکنان برتر بود که در بوستون سلتیک بازی می کرد. بیاس پس از پیوستن به تیم بوستون جشنی را برگزار کرد اما داستان زندگی او همان شب جشن تمام شد. بیاس به دلیل مصرف بیش از اندازه مواد مخدر همان شب درگذشت. این اتفاق باعث شد تا رونالد ریگان، رییس جمههور وقت کشور آمریکا مجازات مصرف و قاچاق کوکایین را بیشتر کند.

باز هم یک دوچرخه سوار

آیتور گونسالس دوچرخه سوار اسپانیایی نیز رسوایی گسترده ای را به پا کرد. او سال 2002 فاتح یک تورنمنت معتبر در اسپانیا شد اما سه سال بعد جواب آزمایش اعتیاد او مثبت درآمد و با دو سال محرومیت روبروشد.

گونسالس هیچگاه به میادین مسابقه بازنگشت.

بزرگ ترین رسوایی تنیس بانوان

مارتینا هینگس یکی از بزرگ ترین چهره های تاریخ ورزش تنیس بانوان جهان است. او گرند اسلم های زیادی را فتح کرده و جز پرافتخارترین ها در این رشته محسوب می شود. اما مارتینا هم با شهرت و موفقیتش در دام اعتیاد افتاد. البته روایت های متعددی وجود دارد که ادعا می کند او در ماجرای مصرف مواد مخدر تقصیری نداشته و به عبارتی تعمدی در کار نبوده است.

در سال 2007 مقدار کمی کوکایین در آزمایشات گرفته شده از او دیده شد. او از خود دفاع و آلودگی هوا را عامل اعلام شدن نتیجه مثبت عنوان کرد اما او را دو سال محروم کردند. مارتینا از سال 2010 به میادین بازگشت.

بی آبرویی دم عقرب!

در تاریخ فوتبال کلمبیا شاید هیچ ورزشکاری به اندازه رنه هیگوئتا رسوا و بی آبرو نباشد.

تصویری که از هیگوئتا در ذهنمان باقی مانده شاید دفع توپ از سوی بازیکن انگلیس با حرکت دم عقرب باشد. اما او هم یکی دیگر از معتادهای دنیای ورزش بود. گفته می شود خود رنه هم در قاچاق مواد مخدر نقش داشته و دوست صمیمی پابلو اسکوبار بزرگ ترین قاچاقچی تاریخ کشور کلمبیا بود.

رسوایی در میان آب ها

مایکل فلپس یکی از بزرگ ترین و اسطوره ای ترین چهره های تاریخ ورزش جهان است. این شناگر آمریکایی 23 مدال طلای المپیک در کارنامه دارد که رکوردی بی نظیر است. اما او و تمام مدال هایش هم با رسوایی بزرگی روبرو شدند. عکسی از او در حال مصرف مواد مخدر در سال 2009 منتشر شد تا مورد شدیدترین هجمه ها قرار بگیرد.

اعتراف به وقت آغاسی

آندره آغاسی تنیسور مشهور هم سابقه مصرف مواد مخدر دارد، نتیجه تست او در سال 1997 میلادی مثبت اعلام شد و حتی اعتراف کرد که کریستال هم مصرف می کند!

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها