ژیمناستیک، پایه و تغذیه‌کننده دیگر رشته‌های ورزشی است.
کد خبر: ۸۸۴۲۹۷
آیا ژیمناستیک باعث کوتاهی قد می‌شود؟

به گزارش جام جم ورزشی ، در واقع می‌توان گفت جامعه‌ای در ورزش موفق است که ژیمناستیک قوی و توسعه یافته دارد. ژیمناستیک، مجموعه حرکات هماهنگی است که درآن قابلیت‌های جسمانی شامل استقامت، قدرت، انعطاف پذیری و حرکتی شامل سرعت، چابکی و هماهنگی و عصب و عضله توسعه و تکامل می‌یابد. در کل مدیریت بدن با استفاده از حرکات اصولی است .

عوامل کوتاهی قد

تغذیه، ژنتیک و سلامت کلی بدن، سه فاکتور اصلی در تعیین قد است. اگر ژن کوتاهی قد در خانواده داریم، باید انتظار داشته باشیم دختر یا پسرمان کوتاه قد شود. تغذیه در دوران بارداری مادر و نونهالی بچه‌ها در رشد قد آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. میزان ترشح هورمون‌ها هم یکی از عواملی است که در تعیین قد افراد تاثیر دارد.

ورزش کردن به دلیل تحرک بالا و درگیری عضلات و استخوان‌ها می‌تواند به رشد کمک ‌کند. چابکی بدن یک فوتبالیست به تمریناتی برمی‌گردد که او در کودکی انجام داده است. حرکات ژیمناستیک بهترین کمک برای یک فوتبالیست یا هر ورزشکار دیگری است . بچه‌ها از چهارسالگی می‌توانند ژیمناستیک را شروع کنند؛ البته به این شرط که فقط به شکل بازی، بعضی حرکات را انجام بدهند. چرا چهار سالگی؟ زیرا کودک در این سن خیلی راحت آموزش می‌بیند و بیشتر آموزش‌ها در قالب بازی و فعالیت‌های آمادگی جسمانی است تا بتواند برای مراحل بعدی آماده شود.

شانس حضور در ژیمناستیک

هر کودک یا نوجوانی می‌تواند در ژیمناستیک حضور پیدا کند، اما باید دید هدف از این حضور چیست؟ آیا هدف، تقویت قوای جسمانی و فراگیری مهارت‌های عمومی این رشته است یا قهرمانی؟

ژیمناست‌ها ورزشکاران بسیار خاصی هستند، زیرا تمرینات آنها به مهارت، زمان‌بندی در عملکرد، تمرکز و قدرت فوق‌العاده احتیاج دارد که همگی موجب می‌شود بدنی ورزیده و در عین حال ظریف داشته باشند . ولی ژیمناست‌ها بی‌شک ورزشکاران قدرتی هستند. فعالیت آنها نیازمند به کارگیری پی در پی مقدار زیادی انرژی است . فشار اصلی به تارهای عضلانی شانه وارد می‌شود. انرژی زیاد و لحظه‌ای مورد نیاز این تارها، از گلیکوژن (‌فرم ذخیره‌ای قند بدن‌) به عنوان در دسترس‌ترین سوخت بدن تامین می‌شود. بعلاوه این تارهای تند نسبت به تارهای کند خیلی زود خسته می‌شوند، چون بسرعت از اسید لاکتیک انباشته می‌شوند.

نکته کلیدی در عملکرد مناسب این تارها، اطمینان از وجود ذخایر کافی گلیکوژن به عنوان سوخت اولیه است که با مصرف مقدار زیادی کربوهیدرات یک روز قبل از مسابقه و در روز مسابقه تامین می‌شود.

همان‌طور که گفته شد حرکات حرفه‌ای بعد از 9سالگی باید آموزش داده شود، پس با توجه به این مورد، مربیان محترم انتخاب تمرین‌های اولیه را کاملا هوشمندانه انتخاب کرده و از به‌کار گیری ورزش‌های سنگین خودداری می‌کنند.

ژیمناستیک و آموزش حرکات از کودکی مستقیم با تقویت سیستم عصبی در مغز و افزایش توانایی‌های افراد در ارتباط است. کودکانی که در فعالیت‌های آموزشی ژیمناستیک شرکت کرده‌اند تمرکز بیشتر، مهارت‌های ارتباطی بالاتر و همچنین مهارت‌های حل مساله بهتری دارند. بچه‌های 10 تا 16 سال تعداد دفعات بیشتری فعالیت می‌کنند و از اعتماد به نفس و خودباوری بالاتری برخوردار هستند .

آمارها نشان می‌دهند بچه‌هایی که در فعالیت‌هایی از قبیل ژیمناستیک شرکت دارند کمتر دارای رفتارهای ضداجتماعی و جرم‌های ویژه نوجوانان می‌شوند که در این زمینه مربیان ژیمناستیک نقش مهمی را به عنوان الگو بازی می‌کنند .

فعالیت بدنی از جمله ورزش ژیمناستیک، میزان فشار خون را در نوجوانان و جوانان دارای فشارخون بالا کاهش می‌دهد.

حسین دوست

مربی و داور رسمی فدراسیون ژیمناستیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها