گفت‌وگو با رویا بهرامی، سوارکار زن

سنگ صبوری به نام «شاهدخت شایان»

رقابت های پرش با اسب جام دهه فجر و یک کیفیت بین المللی

چهار نعل به سمت مرزهای جهانی

اینجا باشگاه آزمون است، جایی که میزبانی آخرین رقابت های مهم سوارکاری ایران در سال 94 را بر عهده دارد.
کد خبر: ۸۸۲۲۲۴
چهار نعل به سمت مرزهای جهانی

به گزارش جام جم ورزشی ، رقابت ها در دو روز پشت سر هم (22 و 23 بهمن) در رده های سنی مختلف برگزار شد. بعد از برگزاری دو مسابقه مهم بین المللی موسوم به به (CSI) در ایران حالا سوارکاری جان تازه ای گرفته است. وسیع شدن جاده سوارکاران ایرانی به سمت و سوی مرزهای بین المللی صنعت این رشته مهیج در ایران را پررونق تر خواهد کرد.

رقابت های دهه فجر که با نام جام پدیده سازان به میزبانی باشگاه آزمون برگزار شد پرونده رقابت های مهم سوارکاری در سال 94 را بست. با توجه به این موضوع حالا بهتر می توان عملکرد سوارکاری در سال 94 را مورد ارزیابی قرار دارد. در یک سال اخیر همه چیز حاکی از بهبود روند بود، اما این بهبودی قابل توجه در این عرصه می تواند سوارکاری ایران را به مرزهای جهانی برساند؟ برگزاری دو دوره رقابت های بین المللی در ایران تاثیرگذاری زیادی بر روی سوارکاران ایرانی داشت و باعث شد تا سطح رقابت های دهه فجر هم بالاتر برود، در واقع افزایش حد نصاب پرش با اسب باعث رقم خوردن این اتفاق شده بود.

نمی خواستیم سوارکاری تعطیل شود

رقابت های پرش با اسب دهه فجر با حضور 294 سوارکار برگزار شد، رقابت هایی که محمد کاظمیان دبیر فدراسیون سوارکاری می گوید نسبت به دوره های قبل پیشرفت زیادی از لحاظ کیفی داشته است. وی به جام جم گفت: سه دوره قبلی این رقابت ها با حامی مالی مشخصی برگزار شده بود و حالا رقابت های دهه فجر فینال سه مسابقه قبلی است. کاظمیان افزود: هر مسابقه جوایز خاص و نقدی خود را دارد. در نهایت در فینال این رقابت ها به نفر اول رده بزرگسالان در 145 سانتی متر یک خودرو معادل 40 میلیون تومان جایزه تعلق خواهد گرفت. دبیر فدراسیون سوارکاری در ادامه گفت: ما پیش از این رقابت های بین المللی را هم برگزار کرده بودیم. الان فصل استراحت اسب هاست اما چون نمی خواستیم فعالیت های سوارکاری تعطیل شوددر 22 و 23 بهمن رقابتهای ملی را برگزار کردیم. امسال روی هم رفته چهار مسابقه بین المللی داشتیم و برای سال آینده نیز رقابت هایی بین المللی را در تقویم گنجانده ایم. کاظمیان با بیان اینکه این رقابت ها آخرین مسابقه پرش با اسب سال 94 است خاطرنشان کرد: چهاردهم و پانزدهم اسفند ماه فستیوالی برای حراج اسب خواهیم داشت.

دبیر فدراسیون سوارکاری در رابطه با حضور یک مربی آلمانی به نام لارس مه یر بکستن در ایران به منظور برگزاری دوره آموزشی در ایران گفت: وی سه دوره آموزشی در ایران برگزار کرد که یکی از این دوره ها برای رده نونهالان بود. او دوره شش روزه سوارکاری درجه دو جهانی را هم برگزار کرد و البته یک دوره طراحی مسیر ملی هم با حضور یک مدرس کروات به نام ادوارد پتروویچ داشتیم که همه اینها دوره های پرباری بود و تاثیر زیادی بر روی سوارکاران ما داشت.

لارس مه یر بکستن کیست؟

این آلمانی 42 ساله دوره های آموزشی متعددی را طی هفته های گذشته در ایران برگزار کرد. شاگردان او بیشتر نوجوانانی بودند که زیر نظر مهارت های پرش با اسب را یاد گرفتند. بکستن می گوید که سوارکاری ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای آسیایی اوضاع بهتری دارد هر چند باید برنامه ریزی بیشتری در زمینه پیشرفت صورت بگیرد. او که برای دومین بار جهت برگزاری دوره های آموزشی به ایران آمده است به جام جم گفت: به دعوت فدراسیون سوارکاری ایران به کشور شما آمدم تا دوره های آموزشی برای سوارکاران برگزار کنم. این مربی که سابقه مربی گری در تیم ملی سوارکاری آلمان را هم دارد گفت: سوارکاری شما پتانسیل بسیار بالایی دارد و می تواند خیلی بهتر از چیزی که هست بشود. شما به تمرین و امکانات بیشتری نیاز دارید و آنطور که من می بینم این امکانات مهیا شده است.

شهابی: به سوارکاران جهانی نزدیک می شویم

رامین شهابی یکی از موفق ترین سوارکاران ایران در سال های اخیر است که تقریبا حضوری ثابت بر روی سکوهای اول تا سوم رقابت های مختلف سوارکاری دارد. او در رقابت های دهه فجر و در بخش بزرگسالان مقام نخست را به دست آورد، این در حالی است که رقیب اصلی او یعنی علیرضا خوشدل به مقام دوم رسید. البته مجید شریفی هر چند در فینال رقابت ها به مقام نخست دست نیافت اما او سوارکاری بود که در مجموع عنوان پرامتیازترین سوارکار جام پدیده سازان ٣ ، ٤ و ٥ را به دست آورد. این در حالی است که رامین شهابی در رده سوم پرامتیازترین سه دوره رقابت ها را به دست آورد.

رامین شهابی پس از کسب عنوان نخست در رده بزرگسالان به جام جم گفت: 15 سال است که سوارکاری می کنم و حضوری ثابت در رقابت های بزرگسالان دارم. رقابت های دهه فجر برای ما سوارکاران اهمیت زیادی دارد و امتیازهای آن برای ما خیلی مهم است.

وی افزود: ارتفاع پرش رقابت های امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده بود. سال گذشته حد نصاب پرش 140 سانتی متر بود اما امسال به 145 سانتی متر رسید که اتفاق بسیار خوبی است چرا که به سوارکاران درجه یک جهانی نزدیک می شویم. این سوارکار افزود: سوارکاران ایرانی نسبت به سوارکاران جهانی سطح کاری پایینی ندارند. البته رقیبان خارجی امکانات بهتری دارند و اصلا در مرکز سوارکاری هستند. اسب های آنها بهتر و قیمتی تر است و طبیعی است که نسبت به ما موفق تر باشند. متاسفانه ما نمی توانستیم در رقابت های معتبر جهانی شرکت کنیم که این پوئنی منفی برای سوارکاری ما محسوب می شود. شهابی خاطرنشان کرد: رقابت های CSI تاثیر زیادی بر روی سطح کیفی سوارکاران ایرانی داشت و همه چیز آن بر طبق استانداردهای جهانی بود. با ادامه این روند قطعا اوضاع بهتری در سوارکاری پیدا می کنیم.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها