موانعی در ورزش بانوان وجود دارد که من آنها را به دو دسته تقسیم می‌کنم؛ موانع بیرونی و درونی. در این میان، موانع درونی تأثیرگذارتر هستند.
کد خبر: ۸۶۶۳۶۷
نگاه تبعیض‌آمیز به ورزش بانوان باید از بین برود

ازجمله موانع بیرونی می‌توان به موانع اجتماعی همچون ضعف در اطلاع‌رسانی، پیش‌بینی نکردن برنامه‌های مفرح، بی‌توجهی برخی مسئولان و کمبود الگوهای موفق، موانع فرهنگی همچون ترس از آسیب رسیدن به ارزش‌های فرهنگی و دینی و عدم اعتماد به‌نفس، تصور کمبود وقت برای بانوان، نداشتن انگیزه‌های لازم و خجالتی بودن، موانع خانوادگی از جمله مخالفت والدین یا همسر، ترس والدین از افت تحصیلی فرزندان و آشنا نبودن اعضای خانواده با ورزش و موانع امکاناتی همچون دسترسی نداشتن آسان و سریع به امکانات و نامناسب بودن وقت اماکن ورزشی برای بانوان اشاره کرد. به نظرم باید نگاه تبعیض‌آمیز به ورزش بانوان در مقابل ورزش آقایان از بین برود.

بانوان مسلمان بخش زیادی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و باید حق حضور در میادین بین‌المللی را داشته باشند. ما این حق را نداریم که ارزش‌های غربی را بر ارزش‌های شرقی غالب کنیم. ما به دنبال تثبیت ارزش‌های اسلامی در دنیا هستیم و این بخشی از مطالباتی است که باید از سازمان‌های جهانی صورت بگیرد. در سال‌های نه چندان دور شاهد بودیم مجموعه IOC و فدراسیون‌های جهانی به دنبال تحمیل نگاه خود به سایر کشورها بودند. به‌عنوان مثال می‌توان به عدم اجازه ورود بانوان با پوشش اسلامی در مسابقات بین‌المللی اشاره کرد. اما دیدید که در رشته‌هایی نظیر تکواندو، کاراته، والیبال و ووشو که بانوان با پوشش اسلامی خود در مسابقات شرکت کردند هیچ اتفاق منفی رخ‌نداد. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که تیم دختران تمرین می‌کند و انتخاب ‌شده، اما برای گرفتن مجوز در یک تورنمنت دچار مشکل و از حضور آنها جلوگیری می‌شود که این یک تبعیض تحمیلی به همه کشورهایی است که با حفظ ارزش‌های خود
حضور می‌یابند.

ما در تلاشیم تا همگان به ویژه بانوان به یک اندازه از موهبت ورزش بهره‌مند شویم. لذا دلیلی وجود ندارد که همه مردم دنیا به یک شکل بیندیشند و به یک گونه زندگی کنند. ما باید با حفظ این ارزش‌ها و تفاوت فرهنگ در یک جا جمع شویم و صلح و بهره مندی از امکانات را برای همه افراد
طلب کنیم.

آنچه در بالا آمد بخش‌هایی از صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان در دومین سمپوزیوم منطقه‌ای انجمن بین‌المللی تربیت‌بدنی و ورزش برای دختران و زنان بود که با عنوان توانمندسازی زنان در ورزش برگزار شد.

محمود گودرزی - وزیر ورزش و امور جوانان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها