در برخی از باشگاه‌های ورزشی بانوان چه می‌گذرد؟

ورزش با چاشنی مزون لباس و قرص‌های لاغری

با توجه به اهمیت ورزش در جامعه و به‌خصوص در میان بانوان، این روزها باشگاه‌های ورزشی بیشتر از هر زمان دیگری پذیرای بانوانی هستند که می‌خواهند ساعتی از اوقات فراغت خود را به ورزش کردن اختصاص بدهند.
کد خبر: ۸۶۴۴۷۶
ورزش  با چاشنی مزون لباس و  قرص‌های لاغری

این موجی که راه افتاده است می‌تواند بهترین اتفاق ممکن برای ورزش باشد، اما همیشه اوضاع آن‌طور که فکر می‌کنیم پیش نمی‌رود. آنچه در این گزارش می‌آید اشاره به برخی ناهنجاری‌ها در همین باشگاه‌های ورزشی دارد و تنها بخش بسیار قلیلی از باشگاه‌های ورزشی را شامل می‌شود، اما اگر نظارت‌ها کم باشد، شاید رفته‌رفته بر تعداد همین باشگاه‌های کم، افزوده شود.

مزون لباس یا باشگاه؟!
اینجا باشگاهی ورزشی در کرج است. مراجعه‌کنندگان و ثبت‌نام‌کنندگان اکثرا افرادی هستند که ترجیح می‌دهند از کلاس‌های ایروبیک و آمادگی جسمانی استفاده کنند ضمن این‌که پیلاتس هم این روزها جایگاه خود را پیدا کرده است. اینجا جایی است که مربی‌اش از فدراسیون مدرک مربیگری دارد و حتی برگزیده‌ها به رقابت‌های مختلف استانی و کشوری هم معرفی می‌شوند، اما آنچه که در گوشه و کنار سالن این باشگاه دیده می‌شود تردیدهای زیادی به‌وجود می‌آورد.
عده‌ای خانم گوشه‌ای از سالن دوره گرفته‌اند. ‌کنجکاوی هر کسی را به طرف ازدحام می‌کشاند. کمی کنجکاوی بیشتر نشان می‌دهد، یکی از خانم‌ها بساط انواع تاپ، تی‌شرت و دیگر لباس‌های زنانه را فراهم کرده و در محیطی که قرار است ورزشی باشد کار و کاسبی می‌کند.
مژده غفوری که یکی از مراجعه‌کنندگان به این باشگاه است در این رابطه به خبرنگار «جام بانوان» می‌گوید: «البته که هیچ‌کس بدون اجازه مدیر یا حتی مربیان باشگاه اجازه ندارد بساط فروشندگی اینجا راه بیندازد. مدیر حتما نفعی در کار دارد که اجازه می‌دهد در محیط باشگاه چنین اتفاقاتی بیفتد. چیزی هم که شما می‌بینید گوشه‌ای از فعالیت‌های غیرورزشی در این باشگاه است. بسیار اتفاق می‌افتد که در اینجا انواع لوازم آرایشی هم به فروش می‌رسد. یعنی درست شرایطی که در مترو وجود دارد.»
خرید و فروش کفش، شلوار جین و حتی لوازم آشپزخانه، برخی از بانوان علاقه‌مند به ورزش را از علاقه اصلی‌شان که ورزش‌کردن است، دور می‌کند. البته خرید و فروش اجناس در برخی از باشگاه‌های ویژه بانوان به امری بسیار عادی تبدیل شده است، اتفاقی که راندمان و بازدهی ورزشی همان باشگاه را پایین می‌آورد.

تجویز دکترهای قلابی
مشکل فقط خرید و فروش اجناس و البسه نیست. در برخی از باشگاه‌ها اتفاقات دیگری می‌افتد که دیگر قابل اغماض نیست. در یک باشگاه در شهران تهران همه چیز به مهیا کردن بساط فروش البسه یا سایر وسایل خلاصه نمی‌شود. اینجا مربی باشگاه به خود اجازه می‌دهد به بانوانی که برای مشکل چاقی خود در باشگاه ثبت‌نام کرده‌اند تا اضافه وزن خود را از بین ببرند، قرص تجویز ‌کند. فهیمه یکی از مراجعه‌کنندگان به این باشگاه به «جام بانوان» گفت: «من در این باشگاه شش ماه است که فعالیت می‌کنم و در این مدت بارها دیده‌ام یکی از مربیان آمادگی جسمانی به شاگردانش قرص می‌دهد.
این خیلی خطرناک است چون این قرص ممکن است عوارض زیادی به دنبال داشته باشد. بهتر است در این‌باره احتیاط شود. این کار اصلا مجاز نیست. هر چند در همان باشگاه همچنان کار می‌کنم، اما به هیچ عنوان موافق حرکاتی از این دست نیستم. متاسفانه حتی مدیر و مالک باشگاه در این رابطه واکنش نشان نمی‌دهند و اصلا فکر می‌کنم این قرص‌ها که قیمتشان هم بالاست به وسیله همین افراد وارد باشگاه و به ثبت‌نام‌کنندگان فروخته می‌شود.‌»

این رشته سر دراز دارد
باز‌هم همه چیز به خرید و فروش انواع کالا و البسه و البته تجویز قرص‌های لاغری یا احیانا چاقی محدود نمی‌شود. معیارهای غیر‌استاندارد به مسائلی همچون فضای محدود برخی از باشگاه‌ها هم مربوط می‌شود. فضای در نظر گرفته شده برای برخی از باشگاه‌ها آنچنان محدود است که به‌هیچ عنوان نمی‌توان بازدهی کامل از ورزش‌کردن را به دست آورد. تهویه نامناسب و امکانات غیراستاندارد را هم باید به این مشکلات افزود. با این حال ادامه فعالیت برخی از این باشگاه‌ها نشان می‌دهد که نظارت چندانی بر روی ساز و کار این باشگاه‌ها وجود ندارد.

هیلدا حسینی خواه / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها