شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین تیم منتخبی که از فوتبال ایران به خارج از کشوررفت و در سال 1305 در باکو با تیم منتخب باکو بازی کرد پیراهن راه راه به تن داشته که راه راه ها سفید و مشکی بوده است؟
کد خبر: ۸۴۰۵۸۱
پیراهن های تاریخی تیم ملی فوتبال ایران را ببینید + عکس

به گزارش ورزش سه، داستان پیراهن تیم ملی فوتبال ایران، شامل تصاویر به یادماندنی و زیبایی از خاطرات خوش ما از مسابقات ملی است. داستانی به اندازه تاریخ فوتبال ایران که تنوع عجیبی هم دارد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید از مسابقات فوتبال المپیک 1964 توکیو بود که یک طرح لاتین از نام ایران روی پیراهنی قرار گرفت که سبز رنگ با یقه مدل هفت بود.

یک پیراهن یک دست سبزی که به همراه رنگ سفید همواره رنگ های اصلی پیراهن تیم ملی درطول تاریخ بوده اند، اگرچه حالا رنگ قرمز رسما رنگ دوم تیم ملی ایران است.

طرح پیراهن ملی با کلمه لاتین ایران با تغییراتی تا سال 1988 و تا مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی 1990 هنوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال جای خوش کرده بود که بعد از آن پیراهن ملی به سمت ساده شدن پیش رفته است.

شاید برایتان جالب باشد پیراهن هایی که با آنها موفقیت های مختلفی مثل صعود به المپیک، صعود به جام جهانی و قهرمانی در بازی های آسیایی را کسب کرده ایم، مرور کنیم.

پیراهن صعود به المپیک 1964 توکیو:

از این تیم عکس رنگی بخصوصی در دست نیست اما از روی عکس های سفید می شود تشخیص داد که ایران با پیراهن سبز و کلمه ایران لاتین به صورت کمانی شکل به میدان می رفته است.

یقه این پیراهن به شکل هفت و بزرگ و شبیه به مد همان روزهاست.

پیراهن قهرمانی در جام ملت های 1968:

برای اولین بار نام ایران روی پیراهن به چشم نمی خورد و لباس ها یقه هفت بود و آرم فدراسیون فوتبال روی گوشه چپ پیراهن روی قلب بازیکنان بود.در این دوره از لباس های سبز و برای اولین بار قرمز بهره بردیم.

یقه پیراهن ها در این دوره تفاوتی با دوره قبلی دارد؛ اینکه رنگی و مشابه پرچم ایران است.

پیراهن صعود به المپیک 1972 مونیخ:

تیم ملی فوتبال ایران در دومین تجربه المپیکی با تغییر چندانی به میدان نرفته است. نام بزرگ ایران روی سینه بازیکنان و رنگ سبز پیراهن که برتن مردانی مثل منصور رشیدی، جعفر کاشانی، صفر ایرانپاک، علی پروین و ... نشست.

ما با این پیراهن یقه گرد برزیل را با یک گل شکست دادیم.

پیراهن قهرمانی در جام ملت های 1972 آسیا:

از عکس های تروتمیزی که از جام ملت های 1972 به ایران مخابره شده پیداست که ایران با پیراهن یقه هفت نسبتا تنگ و شورت های ورزشی سفید خوش دوخت بازی می کرده است.

ایران با این پیراهن از قهرمانی دوره پیش خود دفاع کرد.

پیراهن بازی های آسیایی 1974 تهران:

فوتبال ایران در اوج قدرت با پیراهن سفید بازی های خود را پشت سر گذاشت و با برد یک بر صفر مقابل رژیم اشغالگر قدس با گل عادلخانی به قهرمانی این مسابقات رسید.

طرح این پیراهن تفاوت زیادی با گذشته ندارد.

پیراهن المپیک 1976 مونترال:

ایران در آخرین تجربه المپیکی خود با دو رنگ سبز و سفید در مسابقات حاضر شد در حالی که پیراهن این تیم اندکی با قبلی ها متفاوت بود.

ایران در این تورنمنت نمایش خوبی از خود نشان داد و با شکست مقابل لهستان از رقابت ها کنار رفت.

پیراهن قهرمانی جام ملت های آسیا 1976:

ایران با پیراهن ساده سبز و سفید و با حروف لاتین ریز شده در این رقابت ها حاضر شد و به مقام قهرمانی رسید.

پیراهن تیم ملی در این مسابقات سفید و سبز بود اما بازیکنان با لباس آبی تیم کویت حریف فینال در مراسم اهدای جام حضور پیدا کردند. آستین های این پیراهن کوتاه و طرح آن کاملا ساده است.

پیراهن ایران در جام جهانی 1978:

تیم ایران در رقابت های جام جهانی 1978 در آرژانتین با کمپانی آدیداس قرارداد بست و با پیراهن این کمپانی در این رقابت ها حاضر شد.

ایران در 3 بازی خود در این مسابقات مقابل هلند و اسکاتلند سفید پوشید و در بازی آخر مقابل پرو با پیراهن قرمز به میدان رفت که البته برایش خوش یمن نبود.

این تنها حضور آدیداس در یک تورنمنت رسمی به عنوان حامی ایران است. عکس آرم قدیمی آدیداس بر روی پیراهن های بازیکن های ایران در این تورنمنت خودنمایی می کند، جالب اینکه 3 خط معروف آدیداس نیز به رنگ قرمز، آستین بلند بازیکنان تیم ملی را در بر گرفته است. همچنین اثری از کلمه ایران روی این پیراهن وجود ندارد.

پیراهن قهرمانی بازی های آسیایی 1990 پکن:

پیراهن اصلی ایران در بازی های آسیایی سفید بود و با همین طرح ساده جام قهرمانی این مسابقات را به خانه بردیم.

همانطور که می بینید کلمه ایران همچنان روی این پیراهن خودنمایی می کند.

پیراهن جام جهانی و بازی های آسیایی 1998:

کمپانی پوما در این تورنمنت با فدراسیون فوتبال قرارداد بست. در جام جهانی 98 پیراهن زیبا و خاطره انگیزی داشتیم.

پیراهن ایران در بازی یوگسلاوی سفید با سرشانه های سبز و پیراهن ایران در دو بازی مقابل آمریکا و آلمان قرمز با سرشانه های سفید و خط پهن بزرگ پوما بود.

همچنین دوباره کلمه ایران با 3 رنگ روی سینه بازیکنان تیم ملی خودنمایی می کرد. پوما به جز جام جهانی در بازی های آسیایی بانکوک 98 نیز حامی تیم ملی بود و ایران با این پیراهن قهرمان آسیا شد.

پیراهن جام جهانی 2006:

درجام جهانی 2006 باز هم کمپانی پوما حامی ایران شد و پیراهن های ساده ای در دو رنگ سفید و قرمز را برای ایران طراحی کرد.

این پیراهن کاملا بدون نقش و نگار طراحی شده و آرم فدراسیون روی سمت چپ سینه بازیکنان خودنمایی می کند. همچنین پیراهن طرحی شبه نقش برجسته دارد.

پیراهن جام جهانی 2014:

کمپانی آل اسپورت برای اولین بار در یک جام جهانی پیراهن تیم ملی ایران را در اختیار گرفت. پیراهنی که نقش یوزپلنگ آن بسیار مشهور شد.

آل اسپورت با سرشانه های رنگی پیراهن نسبتا زیبایی را برای تیم ملی تولید کرد. آخرین موفقیت ما در فوتبال ملی با پیراهن های این کمپانی آلمانی رقم خورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها