هفته ششم لیگ برتر انگلیس

خروج چلسی از بحران با شکست توپچی ها

7 پرسشی که «آقای خاص» باید به آن پاسخ دهد

چه بر سر چلسی مورینیو آمده است؟

سه شکست در پنج هفته ابتدایی فصل جدید لیگ برتر برای تیمی که عنوان قهرمانی فصل قبل را یدک می‌کشد‌ غیرمنتظره‌ترین شروع ممکن بود؛ بویژه اگر روی نیمکت این تیم، مربی‌ای مانند ژوزه مورینیو نشسته باشد. «آقای خاص» هرگز در دوران مربیگری‌اش چنین بحرانی را پشت سر نگذاشته بود و اکنون در حالی باید از این چالش غیرمنتظره خارج شود که تیمش این هفته در لیگ برتر یک دیدار حساس مقابل آرسنال پیش رو دارد.
کد خبر: ۸۳۶۸۶۲
چه بر سر چلسی مورینیو آمده است؟

نمایش‌های چلسی در پنج هفته گذشته علامت سوال‌های زیادی ایجاد کرده که پاسخ به آنها می‌تواند کلید برون‌رفت آبی‌ها از این بحران باشد.

چه اتفاقی برای سسک فابرگاس رخ داده است؟

با وجود سابقه بازی در آرسنال، سسک فابرگاس بعد از پیوستن به چلسی در تابستان 2014، با گلزنی‌های پیاپی در هفته‌های ابتدایی فصل، خیلی زود به یکی از ستاره‌های محبوب هواداران این تیم تبدیل شد، اما اگر اکنون از هواداران چلسی بپرسید، خیلی از آنها به یاد ندارند آخرین نمایش درخشان این ستاره اسپانیایی در ترکیب آبی‌ها چه زمانی بوده است.

آمار او در شکست 3 ـ یک هفته گذشته چلسی مقابل اورتون، بخوبی نشان می‌دهد او چقدر افت کرده است. او در این دیدار یک تکل موفق یا یک برتری در دوئل هوایی نداشت و در 75 دقیقه‌ای که در زمین بود، یک پاس گل، ارسال یا شوت به چارچوب هم ثبت نکرد.

شاید مدتی کنار ماندن از ترکیب اصلی‌ فابرگاس را به روزهای خوبش برگرداند؛ اما تردیدی نیست مورینیو برای دیدار مقابل آرسنال تنها امیدوار است ستاره تیمش دچار تحول ناگهانی شود.

چرا از لوئیک رمی استفاده نمی‌شود؟

رمی بعد از نمایش ضعیف مقابل آرسنال در کامیونیتی شیلد، در رقابت‌های این فصل لیگ برتر حتی یک دقیقه هم برای آبی‌ها به میدان نرفت؛ در حالی که این مهاجم فرانسوی فصل گذشته بارها گل‌های حساسی برای چلسی به ثمر رساند و نشان داد شایسته به دست آوردن فرصت‌های بیشتری است. رادامل فالکائو که این فصل به طور قرضی به چلسی آمده، همیشه اولین بازیکن تعویضی مورینیو است، اما با وجود گلزنی مقابل کریستال پالاس، هنوز نتوانسته نمایش‌های تاثیرگذاری در ترکیب چلسی ارائه کند. به همین دلیل جای تعجب دارد مورینیو که در تابستان چند بار از رمی به‌عنوان «پسر فوق‌العاده»‌ یاد کرده بود، در چنین شرایطی که تیمش به گلزنی نیاز دارد، چرا او را به زمین نمی‌فرستد؟

برانیسلاو ایوانوویچ نباید نیمکت‌نشین شود؟

کاپیتان دوم چلسی فقط بازیکن این تیم نیست که در این فصل نمایش‌های ضعیفی ارائه کرده است؛ اما نمایش‌های او به اندازه‌ای ضعیف بود که بسیاری از هواداران خواستار نیمکت‌نشینی او شده‌اند. ایوانوویچ که برای سال‌ها یکی از بازیکنان اصلی چلسی بود، این فصل کاملا خارج از فرم مطلوبش نشان می‌دهد. مربیان لیگ برتر خیلی زود متوجه شدند ایوانوویچ نقطه ضعف اصلی چلسی است و به همین دلیل، در دیدار مقابل کریستال پالاس، منچسترسیتی و اورتون، بازیکنان سرعتی حریف بارها از سمت او خطرساز شدند. به نظر می‌رسد مورینیو علاقه‌ای برای نیمکت‌نشین کردن یکی از باارزش‌ترین مدافعانش را ندارد، اما شاید برای موفقیت چلسی، گرفتن چنین تصمیم سختی لازم باشد.

چرا به بابا رحمان فرصتی داده نمی‌شود؟

بسیاری از هواداران چلسی امیدوار بودند در دیدار مقابل اورتون، بابا رحمان را در سمت چپ خط دفاعی ببینند و آزپلیکوئتا به دفاع راست فرستاده و ایوانوویچ هم از ترکیب خارج شود. شاید توجیه مورینیو این بود که بازی دادن به این مدافع جوان در یکی از دشوارترین دیدارهای خانگی چلسی، تصمیم مناسبی نیست؛ اما اتفاق عجیب این بود که این مدافع غنایی حتی روی نیمکت هم نبود.

مورینیو همیشه به خاطر توانایی‌اش در تغییر جریان بازی و تعویض‌های هوشمندانه مورد ستایش بود، اما این فصل تعویض‌های عجیب و غریبی کرده است

در دیدار مقابل کریستال پالاس، در حالی که بابا رحمان روی نیمکت بود، مورینیو تصمیم گرفت از کنِدی به جای آزپلیکوئتا استفاده کند. در حالی که چلسی به دنبال گل بود، پالاس از همان سمت کندی، به گل دوم رسید. پرسش این است که آن مبلغ هنگفت چرا برای رحمان برداشت شد؟

چرا تعویض‌های مورینیو جواب نمی‌دهد؟

مورینیو همیشه به خاطر توانایی‌اش در تغییر جریان بازی و تعویض‌های هوشمندانه مورد ستایش بود، اما این فصل تعویض‌های عجیب و غریبی کرده است. در دیدار مقابل منچسترسیتی، در حالی که تیمش یک ـ صفر عقب بود، او بین دو نیمه جان تری را از بازی بیرون کشید. مورینیو در پایان بازی این تصمیمش را تاکتیکی توصیف کرد؛ هرچند توضیح نداد چرا این تصمیم تاکتیکی به شکست 3 ـ صفر تیمش منجر شد. همان‌طور که پیش از این گفته شد‌ ترجیح فالکائو به رمی و استفاده از کندی در دفاع چپ، از دیگر تصمیمات عجیب مورینیو بود. در دیدار مقابل اورتون، فابرگاس به‌رغم نمایش ضعیفش، تا دقیقه 75 در زمین ماند و ویلیان به اندازه کافی فرصت پیدا نکرد در بازی تاثیرگذار باشد. به نظر می‌رسد مورینیو آن قدرت جادویی‌اش برای تغییر شرایط بازی از دست داده است.

چرا بازیکنان چلسی تا این اندازه ناآماده به نظر می‌رسند؟

مورینیو در این فصل تقریبا از همان ترکیب اصلی فصل گذشته استفاده می‌کند و اگرچه این بازیکنان بودند که اولین قهرمانی چلسی در لیگ برتر را در پنج سال گذشته به دست آوردند؛ اما به نظر می‌رسد آقای خاص بهای اعتماد بیش از اندازه‌اش را می‌پردازد. بازیکنانی مانند فابرگاس، ادن هازارد و ایوانوویچ ناآماده به نظر می‌رسند و در حالی که تنها پنج هفته از فصل گذشته باید تعطیلاتی برایشان در نظر گرفت. بویژه این که اردوی پیش فصل چلسی هم اصلا مناسب آماده‌سازی بازیکنان برای یک فصل طولانی نبود. پیش از آغاز فصل قبل، تیم مورینیو در اروپا ماند و پیش از اولین بازی فصل مقابل برنلی، ده بازی تدارکاتی انجام داد. اما در این تابستان، سفرهای طولانی باعث شد آنها تنها پنج بازی تدارکاتی انجام بدهند و در هیچ یکی از آنها، در طول 90 دقیقه به پیروزی نرسیدند.

افت مهاجم گلزن

کاستا در این فصل تنها سایه‌ای از مهاجمی است که فصل گذشته خط‌دفاعی حریفان را نابود کرده بود و با وجود مصدومیت‌ها، 20 گل در لیگ برتر به ثمر رساند. نگرانی‌ها در مورد مصدومیت او از ناحیه همسترینگ از بین رفته‌ اما او دچار افت قابل توجهی شده است.

فقط یک گل در پنج دیدار از مهاجم اول تیم برای تیم قهرمان کافی نیست تا از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. حتی به نظر می‌رسد او آن عصبیتی که موتور‌محرکه‌اش را برای باز کردن دروازه حریفان بود از دست داد. کاستا در دیدار مقابل اورتون، زمان زیادی را خارج از محوطه جریمه سپری کرد و توسط جان استونز‌ مدافع جوان حریف بخوبی مهار شد.

منبع: دیلی میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها