مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

پرونده فساد یک عضو تیم ملی +تصاویر

هلند؛ از سومی جام جهانی تا دست و پا زدن برای رسیدن به یورو 2016

داستان یک خودویرانگری

وقتی یوفا تصمیم گرفت تعداد تیم‌های حاضر در رقابت‌های یورو 2016 را به 24 تیم افزایش دهد، در واقع قصد داشت به تیم‌های کوچک‌تر اروپایی کمک کند تا حضور در این رقابت‌ها را تجربه کنند. از سوی دیگر، تصور می‌شد با افزایش تیم‌ها، بزرگان قاره سبز هم راحت‌تر به رقابت‌های یورو راه پیدا خواهند کرد.
کد خبر: ۸۳۵۲۲۰
داستان یک خودویرانگری

بی‌تردید یوفا علاقه‌مند است بهترین تیم‌های اروپایی در یورو حضور داشته باشند تا بزرگ‌ترین رقابت‌های این قاره، شکوه بیشتری پیدا کند اما آنها تصور نمی‌کردند یکی از قدرت‌های سنتی قاره سبز شانس حضورش در این رقابت‌ها را با پیش گرفتن یک استراتژی خودتخریبگر، به کمترین میزبان برساند.

بعد از نمایش درخشان در جام جهانی 2014، هلندی‌ها تمام تلاش‌شان را برای به چالش کشیدن خودشان در مرحله مقدماتی یورو 2016 انجام دادند و اگر قصدشان نرسیدن به این رقابت‌ها بود، به نظر می‌رسد خیلی به آن نزدیک شده باشند!

در گروهی که ایسلند، جمهوری چک، ترکیه، قزاقستان و لتونی در آن حضور داشتند و دو تیم به طور مستقیم به یورو 2016 صعود می‌کردند، به نظر می‌رسید تیم سوم جام جهانی براحتی جواز صعود را پیدا خواهد کرد اما کار برای نارنجی‌ها از همان آغاز گره خورد.

رسیدن به سطحی که تیم لوئی فن خال در جام جهانی برزیل به نمایش گذاشت کار راحتی نیست اما هلندی‌ها برای نمایش‌های ضعیف اخیرشان بهانه‌ای ندارند

شکست 3ـ صفر مقابل ترکیه، هلند را به رتبه چهارم، پشت سر ترکیه، تنزل داد و با توجه به این‌که صعود جمهوری چک و ایسلند به‌عنوان دو تیم اول قطعی شده، رسیدن به رتبه سوم و راه پیدا کردن به پلی‌آف هم بسیار نامحتمل به نظر می‌رسد.رسیدن به سطحی که تیم لوئی فن خال در جام جهانی برزیل به نمایش گذاشت، کار راحتی نیست اما هلندی‌ها برای نمایش‌های ضعیف اخیرشان بهانه‌ای ندارند. اگرچه نارنجی‌ها با داشتن چنین ستاره‌هایی، بی‌تردید باید نمایش‌های بهتری ارائه می‌دادند اما مسئولیت این افت وحشتناک را باید تنها به پای فدراسیون فوتبال هلند نوشت.حتی پیش از آغاز رقابت‌های جام جهانی برزیل، فدراسیون فوتبال هلند مسیری را برای تیم ملی این کشور ترسیم کرد که از همان ابتدای رقابت‌های مقدماتی یورو، خود را نشان داد و به یک فاجعه برای این تیم منجر شد. پیدا کردن جانشین برای فن‌خال مطمئنا کار راحتی نبود اما آنها نه تنها با معرفی گاس هیدینک به‌عنوان جانشین او، بلکه با انتخاب دنی بلیند به‌عنوان مربی بعدی، ثابت کردند چه مسیر اشتباهی را در پیش گرفته‌اند. هیدینک فقط 10 ماه بعد از انتخاب به‌عنوان مربی نارنجی‌ها، از هدایت این تیم کنار رفت و به این ترتیب، بلیند که در زمان دو مربی قبلی، به‌عنوان کمک روی نیمکت می‌نشست، به‌عنوان نفر اول، هدایت تیم را به‌عهده گرفت.

او در حالی در دیدار مقابل ایسلند برای اولین بار به‌عنوان سرمربی هلند روی نیمکت نشست که از سال 2006، سرمربی هیچ تیمی نبود. هرچند او در آن دیدار بسیار بدشانس بود اما شکست 3ـ صفر مقابل ترکیه، ثابت کرد او تا چه اندازه گزینه نامناسبی برای هدایت هلند است. تیمی بدون سازماندهی، انتخاب‌های سوال‌برانگیز، استراتژی ضعیف، آینده تمام نمای وضعیت مضحک تیم ملی هلند بعد از دوران فن خال بود. سیستم ضدحمله‌ای که فن خال در رقابت‌های جام جهانی به کار می‌گرفت، باید در مقدماتی یورو هم به‌عنوان سیستم پایه استفاده می‌شد؛ سیستمی که رونالد کومان در فاینورد استفاده کرده بود. مربی فعلی ساوتهمپتون مشتاقانه آماده پذیرش هدایت هلند و ادامه مسیر خوبش در باشگاه روتردامی در تیم ملی بود.

با این وجود، فدراسیون فوتبال هلند راهی را در پیش گرفت که آن سبک بازی موثر را از بین ببرد و بار دیگر سیستم هجومی 3-3-4 که در روزهای درخشان گاس هیدینک در تیم ملی هلند (در زمان جام جهانی 1998) اجرا می‌شد را به کار بگیرد؛ اما آنها فراموش کرده بودند بازیکنان مناسب برای اجرای آن سبک وجود ندارد. آنها نه تنها گزینه مناسبی مانند کومان را نادیده گرفتند، بلکه با پیشنهاد نشستن روی نیمکت هلند به‌عنوان دستیار هیدینک، به او بی‌احترامی کردند.

در طول رقابت‌های مقدماتی یورو 2016، هلند تنها در پیروزی 6 ـ صفر مقابل لتونی نمایش قابل قبولی ارائه داد. حتی در دیدار مقابل قزاقستان در آمستردام هم آنها پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شدند. شکست مقابل ایسلند در هر دو دیدار رفت و برگشت، یک باخت بد مقابل جمهوری چک و تساوی مقابل ترکیه در خانه، سال بد نارنجی‌ها را تکمیل کرد.

غیبت تیمی مانند هلند در یورو، برای همه فوتبال دوستان اتفاق ناخوشایندی خواهد بود اما نگاهی به رقابت‌های مقدماتی نشان می‌دهد آنها شایستگی چندانی برای رفتن به فرانسه را ندارند. فدراسیون فوتبال هلند از ابتدای سال 2014 مسیر اشتباهی را در پیش گرفت و حالا نارنجی‌ها تاوانش را می‌دهند. البته هنوز دو دیدار دیگر از مرحله مقدماتی یورو 2016 باقی مانده که ماه آینده برگزار خواهد شد اما بعید است آنها بتوانند به این زودی به مسیر پیروزی برگردند.

منبع: سایت گل

مترجم: بهنام جعفرزاده

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها