کشتی فرنگی نمی‌تواند از سکاندار بزرگ خود محمد بنا چشم بپوشد، کسی که نامش با موفقیت‌های بی‌نظیر تاریخ این ورزش گره خورده و هرچند در دوران قهر از کشتی به سر می‌برد؛ اما به گفته منابع آگاه باز هم فرش قرمز برای آمدن او پهن شده و اگر بخواهد، دوباره سکاندار کشتی فرنگی خواهد شد.
کد خبر: ۸۳۴۹۶۱
فرش قرمز زیر پای بنا

به گزارش جام‌جم، اگر یک دهه قبل تیم ملی کشتی فرنگی ایران در یک رویداد جهانی یک مدال نقره و دو برنز و سه سهمیه ورودی المپیک را کسب می‌کرد یک موفقیت بزرگ و تاریخی بود؛ اما فرنگی‌کاران ایران در حالی در روزهای گذشته در لاس‌وگاس این نتیجه و عنوان چهارمی دنیا را کسب کردند که دوستداران کشتی آن را شکستی بزرگ برای کشتی‌فرنگی دانستند چرا که در یک دهه گذشته بویژه در المپیک 2012 لندن، کشتی فرنگی ایران آن‌قدر افتخار و عنوان جهانی کسب کرده که چنین نتیجه‌ای نمی‌تواند معنایی جز شکست داشته باشد. آن هم تیمی که پیش از اعزام به جهانی همه آن را بهترین تیم سال‌های اخیر کشتی فرنگی می‌دانستند و در قامت مدافع عنوان قهرمانی بنا بود در لاس‌وگاس با اقتدار ظاهر شود، که نشد! این نتیجه در حالی کسب شد که تیم ملی ایران سال گذشته با همین کادرفنی و در راس آن احد پازاج سرمربی تیم ملی و حسن بابک مدیر تیم‌های ملی قهرمان جهان شد.

سکوت حتی در فضای مجازی

اما محمد بنا که در ماه‌های گذشته هرجا نتیجه‌ای در رده‌های مختلف سنی کشتی فرنگی یا انتقادی را متوجه خود می‌دید در فضای مجازی واکنس نشان می‌داد، این بار با وجود این نتیجه ضعیف سکوت کرده است، سکوتی که می‌تواند معنادار باشد. بااین حال به گفته برخی نزدیکانش او برای بازگشت یکسری شرط و شروط را پیش پای فدراسیون کشتی خواهد گذاشت.

در این شرایط قرار است اعضای تیم ملی کشتی فرنگی امروز به تهران بازگشته و شورای فنی کشتی فرنگی بزودی در نشستی سرنوشت‌ساز به بررسی دلایل این ناکامی بپردازد. شورایی که در روزهای گذشته بهرام مشتاقی یکی از اعضای آن بصراحت از لزوم تقویت کادرفنی و همفکری با دستیاران سابق محمد بنا در تیم ملی یعنی برادران اسفندیاری‌فر خبر داد. رحیم علی‌آبادی یکی دیگر از اعضای این شورا دیروز به جام‌جم گفت: هیچ وقت مخالفتی با حضور محمد بنا نداشته‌ام و او اگر بخواهد می‌تواند، برگردد. حقیقت این است که محمد بنا پس از چند سال حضور مداوم در اردوهای تیم ملی خسته شده بود وگرنه ما هیچ مشکلی با او نداریم. علی‌آبادی افزود: معتقدیم مدیریت بنا حرف ندارد و در صحبتی که در گذشته با او داشتم، پیشنهاد کردم اگر به خاطر خستگی قصد ادامه کار ندارد، لااقل مدیریت تیم ملی را برعهده بگیرد تا با نظارت او و مربیانی که با او کار کرده‌اند، کشتی فرنگی پیش برود. قهرمان اسبق تیم ملی کشتی فرنگی در عین حال تصریح کرد: نتایج تیم ملی در لاس‌وگاس فاجعه نبوده که تا این حد روی آن حسساسیت ایجاد شده است، اما این نتایج و علل و عوامل رقم خوردن آن را در شورای فنی بررسی و تصمیم لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

بنا چرا رفت؟

دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند! این نتیجه‌ای بود که دوستداران ورزش، اردیبهشت ماه سال گذشته وقتی محمد بنا به ناگاه و در فاصله دو هفته مانده به جام جهانی تیم ملی را رها کرد، به آن رسیدند. بنا در آن مقطع و در فرودگاه به محض بازگشت از رقابت‌های قهرمانی آسیا، اعلام کرد به استراحت نیاز دارد و می‌رود. با وجود این‌که تصور می‌شد مثل رفتن‌های قبلی خیلی زود باز هم برگردد، اما این مهم اتفاق نیفتاد. مهم‌ترین اختلاف نظر محمد بنا با فدراسیون کشتی موضوع انتخابی تیم ملی است. این فدراسیون در حالی قانونمندکردن را در دستور کار خود قرارداده و فرآیند انتخابی تیم ملی را سفت و سخت دنبال می‌کند که بنا منتقد شماره یک این قانون معتقد است تشخیص کادرفنی شرط لازم و کافی برای حضور یک کشتی‌گیر در تیم ملی است. بنا در گفت‌وگو با جام‌جم بارها اعلام کرده مخالفتی با انتخابی تیم ملی ندارد، اما روش و گزینش‌هایی که او داشته، همواره موفق بوده‌اند. باید دید فدراسیون کشتی که فرش قرمز برای این مربی موفق پهن کرده است چه زمانی وارد مذاکره جدی با او خواهد شد و در این صورت دو طرف در این مذاکره از شرط و شروط خود کوتاه خواهند آمد و نتیجه مذاکره آنها برد ـ برد خواهد بود یا فدراسیون سراغ گزینه‌ها‌ی دیگر می‌رود؟

گزینه‌ای موفق در همسایه شمالی

یکی دیگر از گزینه‌هایی که فدراسیون کشتی بی‌میل نیست هدایت تیم ملی را به عهده او بگذارد، جمشید خیرآبادی سرمربی ایرانی تیم ملی جمهوری آذربایجان است. کسی که در بیشتر سال‌هایی که محمد بنا مرد شماره یک کشتی فرنگی ایران بود، در کنار او و به‌عنوان دستیار ارشدش حضور داشت. خیرآبادی که پس از المپیک لندن هدایت تیم ملی جمهوری آذربایجان را برعهده گرفت بتازگی قرارداد خود را تا پایان المپیک 2016 ریو با این تیم تمدید کرده است و این مهم‌ترین مانع در پیوستن او به تیم ملی ایران است. او که در جام‌جهانی تهران با تیم جمهوری آذربایجان قهرمان جهان شد و در روزهای گذشته در پیکارهای جهانی لاس‌وگاس نیز تیمش به‌عنوان نایب قهرمانی دست یافت، در ماه‌های گذشته بصراحت تمایل خود را برای همکاری با فدراسیون کشتی اعلام کرد.

او از جمله گزینه‌هایی است که فدراسیون کشتی بدش نمی‌آید هدایت تیم ملی را به عهده‌اش بگذارد، گزینه‌ای که در حال حاضر قرارداد میلیاردی با تیم جمهوری آذربایجان دارد و باید دید فدراسیون کشتی ایران برای جذب او با همتای آذربایجانی خود وارد مذاکره خواهد شد و آیا آذری‌ها حاضر به از دست دادن مربی موفق خود خواهند بود؟

کریمی: با کشتی ایرانی مدال گرفتم

همزمان با گمانه‌زنی‌ها برای تعیین تکلیف کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی، پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان در لاس‌وگاس در حالی پیگیری شد که در شب دوم این رقابت‌ها علیرضا کریمی در 86 کیلو صاحب مدال برنز شد و سهمیه المپیک گرفت. عباس طحان در 97 کیلو با وجود بهره‌مندی از یک قرعه آسان به‌عنوان پنجمی بسنده کرد با این حال او هم سهمیه ورودی المپیک در این وزن برای تیم کشورمان را کسب کرد. اما در 61 کیلو بهنام احسان‌پور در حالی با قبول شکست برابر حریف اوکراینی از دور رقابت‌ها کنار رفت که در تک مسابقه‌ای که روی تشک رفت، بازهم ضعف همیشگی خود یعنی نبود مدیریت کشتی و راحت امتیاز دادن را فراموش نکرده بود!

پس از رقابت‌های این شب علیرضا کریمی کشتی‌گیر جوانی که در نخستین تجربه خود در رده سنی بزرگسالان که تنها در مقابل سعدالله‌یف پدیده جدید کشتی روسیه و قهرمان دوره گذشته و این دوره رقابت‌های جهانی تن به شکست داد، درباره عملکرد خود در این دوره از رقابت‌ها گفت: چندماه بسختی تمرین کرده بودیم و تاکید کادر فنی ارائه کشتی هجومی و ایرانی بود.

من تمام سعی خود را کردم تا در نبرد با قهرمانانی مانند آلداتوف، گانف و سعدالله‌یف که همگی عنوان قهرمانی جهان را داشته‌اند، کشتی ایرانی را به نمایش بگذارم و مدال برنزم حاصل همین برنامه بود. هدف من المپیک است که باید برای رسیدن به این هدفم ابتدا از فیلتر انتخابی عبور کنم.

آمادگی برای مذاکره

بعد از آن‌که کادرفنی تیم ملی در لاس‌وگاس بابت نتیجه کسب شده از مردم عذرخواهی کردند و سخنگوی فدراسیون کشتی هم نارضایتی این فدراسیون رااز این عملکرد اعلام کرد شورای فنی کشتی فرنگی هم از تشکیل جلسه در این خصوص خبر داد. دیروز یک منبع آگاه در فدراسیون کشتی هم درباره زمزمه‌های بازگشت محمد بنا، به جام‌جم گفت: فدراسیون کشتی آمادگی خود را برای بازگشت بنا اعلام می‌کند و چنانچه او بخواهد هیچ مانعی برای قرار گرفتنش در راس کشتی فرنگی وجود ندارد.

به گفته این منبع آگاه، رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی بشدت از نتایج تیم ملی ناراضی است و با توجه به در پیش بودن المپیک، چنانچه بنا بخواهد دوباره می‌تواند عهده‌دار هدایت تیم ملی شود.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها