مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا

ایران با شکست هند صدرنشین شد

تیم ملی ایران ساعت 18 امروز در بنگلور به مصاف هند می‌رود

مسافری در هند

از آخرین باری که تیم ملی فوتبال ایران در کلکته به مصاف تیم ملی هند رفت 23 سال می‌گذرد و امروز بعد از این همه سال، بار دیگر قرار است این دو تیم به مصاف هم بروند؛ این بار در ورزشگاه 24 هزار نفری سری کانتیراوای شهر بنگلور.
کد خبر: ۸۳۳۵۱۸
مسافری در هند

مجتبی محرمی، فرشاد پیوس (گلزنان آن بازی) و همه آنهایی که با نسل طلایی فوتبال ایران در اوایل دهه 90 خاطره دارند بازی آخر دو تیم را خوب به یاد می‌آورند؛ 23 اردیبهشت 1371، روزی که تیم ملی در مقدماتی جام ملت‌های آسیا با 3 گل هند را در کلکته شکست داد.

حالا تیم ملی در حالی یک بار دیگر برای بازی با هند به این کشور سفر کرده است که بسیاری از ستاره‌هایش، نه‌تنها بازی آخر دو تیم را به یاد ندارند که در آن تاریخ، حتی به دنیا هم نیامده بودند؛ نفراتی چون مهدی ترابی، محمدرضا اخباری، مهدی طارمی و سردار آزمون.

خاطرات کی‌روش از فوتبال هند، البته از ما ایرانی‌ها تازه‌تر است. او 7 سال پیش در کنار گوتیا، ستاره فوتبال هند آکادمی باشگاه منچستریونایتد را در هند راه‌اندازی کرد، حالا بعد از گذشت این مدت، بار دیگر به هند برگشته تا با تیم ملی ایران به مصاف تیم ملی هند برود.

شاید اگر هندی‌ها کمی حضور کی‌روش در این کشور را جدی می‌گرفتند، الان حال و روزشان بهتر از آنچه هست بود. واقعیت این است که طرح آکادمی منچستریونایتد در هند با شکست مواجه شد، چرا که هند با این وسعت و جمعیت، حتی انقدر توانایی ندارد که به اندازه دو لیگ، تیم باشگاهی داشته باشد. تعداد بازی‌های دوستانه هند هم دلیل دیگری است برای بی‌توجهی‌ها. تیم ملی فوتبال هند به نوشته پایگاه اینترنتی ایندیاتایم، از سال 2001 میلادی تاکنون فقط 16 بازی دوستانه داشته است و با این بضاعت، امروز باید مقابل تیم اول آسیا در رنکینگ فیفا بایستد.

هند که امروز به تیمی درجه سه یا چهار در فوتبال آسیا تبدیل شده است، روزگاری از قدرت‌های برتر قاره کهن بود. دو قهرمانی در بازی‌های آسیایی 1951 دهلی‌نو و 1962 جاکارتا، سومی در بازی‌های آسیایی 1970 بانکوک و دومی در جام ملت‌های آسیای 1964 مهم‌ترین افتخارات تیمی است که حالا در رتبه 155 رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی فوتبال قرار دارد.

کی‌روش: ایران می‌تواند مثل سوئد یا اروگوئه باشد

کارلوس کی‌روش در نشست خبری پیش از دیدار برابر هند با اشاره به دو بازی گذشته ایران گفت: بازی اول برابر ترکمنستان دیدار سختی بود چرا که آخر فصل بود و ما هم اشتباه‌هایی را مرتکب شدیم و نتوانستیم از موقعیت‌هایمان استفاده کنیم، اما در بازی برابر گوام سعی کردیم تاکتیکمان را به حریف دیکته کنیم و بازی خوبی انجام دادیم. اکنون نیز امیدواریم که سه امتیاز بازی را کسب کنیم. البته هند در برابر عمان نشان داد که تیم خوبی است.

او در پاسخ به این سوال که از بازی برابر هند چه توقعی دارید؟ گفت: توقع داریم بهترین عملکردمان را ارائه کنیم. توقع دارم بازیکنانم بجنگند و بیشتر بدوند تا بعد از 90 دقیقه با سر بالا به رختکن بیایند. مهم‌ترین موضوع این است که از بازی لذت ببرند. ما برای تیم هند احترام زیادی قائل هستیم. در فوتبال اسم‌ها اهمیتی ندارند. وقتی بازی شروع می‌شود شما 11 بازیکن روبه‌روی خود می‌بینید و حتما سرمربی هند برای بهترین عملکرد تیمش را به میدان می‌فرستد.

سرمربی ایران در پاسخ به این سوال که فوتبال ایران چه کاری انجام داده که مدت‌هاست در صدر رده‌بندی برترین تیم‌های آسیایی قرار گرفته، گفت: این موضوع خوشحال‌کننده‌ای برای ماست اما جایگاه ایران در توسعه فوتبال و فوتبال پایه در رتبه نخست قرار ندارد. ژاپن، کره جنوبی و استرالیا شایستگی بیشتری در رده‌بندی دارند. با این حال فوتبال ایران پتانسیل این را دارد که با کشورهای بزرگ وارد چالش شود. البته منظور من آلمان یا برزیل نیست اما می‌تواند به سطح اروگوئه، سوئد و دانمارک برسد.

بنگلور؛ میزبان دهمین رویارویی

ایران و هند در طول تاریخ 9 بار به مصاف هم رفته است که سهم هند دو پیروزی و سهم ایران 6 پیروزی بوده و یک دیدار نیز با تساوی به پایان رسیده است. نخستین مسابقه ایران و هند در بازی‌های آسیایی 1951 دهلی‌نو رقم خورد که تیم‌ملی ایران در آن مسابقه و با هدایت حسین صدقیانی با یک گل از حریف قدرتمند آن زمان خود شکست خورد.

دومین و آخرین شکست ایران مقابل هند در رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آسیای 1960 رقم خورد؛ دیداری که 3 بر یک به سود هندی‌ها به پایان رسید و زننده تک‌گل ما زنده‌یاد پرویز دهداری بود. از آن مسابقه تاکنون 58 سال می‌گذرد و ایران در هفت مسابقه بعدی خود از هند شکست نخورده است.

بهترین برد تاریخ فوتبال ایران مقابل هند در بازی‌های آسیایی 1966 بانکوک رقم خورد که ملی‌پوشان ایران با نتیجه 4بر یک این تیم را شکست دادند. فریبرز اسماعیلی (دوبار)، جلال طالبی و علی جباری گل‌های ایران را در آن مسابقه به‌ثمر رساندند.‌

آخرین رویارویی دو تیم نیز در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیای 1992 ژاپن رقم خورد. ایران در آن مسابقه با ترکیب بهزاد غلامپور، عبدالصمد مرفاوی، نادر محمدخانی، مجتبی محرمی، سید مهدی ابطحی، حمید استیلی، فرشاد پیوس، سیروس قایقران، جواد زرینچه، رضا حسن‌زاده و مهدی فنونی‌زاده و با هدایت علی پروین بازی کرد و در نهایت نیز با گل‌های مجتبی محرمی و فرشاد پیوس (دوبار) هند را 3 بر صفر شکست داد.

برنامه بازی‌های امروز مقدماتی جام جهانی در آسیا

گروه A : مالزی ـ عربستان صعودی، فلسطین ـ امارات

گروه B : بنگلادش ـ اردن، تاجیکستان – استرالیا

گروه C : مالدیو چین، هنگ‌کنگ ـ قطر

گروه D : گوام ـ عمان، هند ـ ایران (ساعت 18 - شبکه 3)

گروه E : کامبوج ـ سوریه، افغانستان ـ ژاپن

گروه F : تایوان ـ ویتنام، تایلند ـ عراق

گروه G : لائوس ـ کویت، لبنان ـ کره جنوبی

گروه H: فیلیپین ـ ازبکستان، یمن ـ بحرین

رضا پورعالی

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها