مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

پسر گل در آغوش آقای گل +تصاویر

علیرضا مرزبان که خود را یک مربی از مکتب فوتبال آلمان می‌داند، در این فصل توانست تیم پدیده را با هر مشکلی که داشت در لیگ برتر نگه دارد. سرمربی تیم پدیده حالا منتظر است تا فصل به پایان برسد و درخصوص آینده‌اش تصمیم‌ بگیرد. مرزبان می‌گوید با شرایط فعلی قصد ماندن ندارد.
کد خبر: ۷۹۴۱۳۰
مرزبان: من از فرهنگ فوتبال آلمان هستم

او همچنین صحبت‌های جالبی درخصوص مشکل پرسپولیس، مقایسه این تیم با دوران افشین قطبی و دیگر مسائل مربوط به این مربی مطرح کرده است.

پدیده با وجود مشکلات مجموعه‌اش توانست در لیگ ماندنی شود. این مشکلات که حتی تا منحل شدن تیم هم پیش رفت، چقدر شما را اذیت کرد؟

مشکلات مجموعه پدیده و بحث منحل شدن تیم خیلی ما را اذیت کرد. باید مقابل این موضوع مقاومت می‌کردیم و این مساله به یک نیروی انسانی بزرگ نیاز داشت تا با بازیکنان جلسات مختلف را برگزار کنیم و به آنها روحیه بدهیم.

چگونه توانستید مقابل این مشکلات مقاومت کنید؟

در طول فصل و وقتی مشکل مجموعه پدیده به وجود آمد به بازیکنان گفتیم باید تاریخ را بنویسیم و مقابل این مشکل کمر خم نکنیم. بازیکنان با قلب و روح خود مقابل مشکلات ایستادند و شرافت انسانی خود را نشان دادند.

حالا فصل در آستانه به پایان رسیدن است. علیرضا مرزبان فصل بعد هم در پدیده می‌ماند؟

بارها گفته‌ام اگر این مشکلات ادامه داشته باشد دیگر نیستم و نمی‌توانم با پدیده ادامه دهم. نشانه‌هایی که اکنون می‌بینم علامت ترک پدیده در پایان فصل است.

موضوع دیگر هم مشکلات و بحران تیم پرسپولیس است. قرمزها بعد از فصلی که شما همراه افشین قطبی و حمید استیلی تیم را به قهرمانی رساندید حال و روز خوشی نداشته و هر فصل با یک مشکل روبه‌رو می‌شوند. علت چیست که پرسپولیس دیگر نتوانسته فصل درخشان لیگ هفتم را تکرار کند؟

عوامل مختلفی در بحران یک تیم نقش دارند. مدیریت قوی، انتخاب بازیکنان با شخصیت و مربیانی با مدیریت خوب و این مسائل باعث می‌شود یک تیم در برف و یخبندان هم براحتی عبور کند، اما وقتی این مجموعه کنار هم نباشد، یک تیم با بحران همراه می‌شود. وقتی چنین مجموعه‌ای کنار هم نباشد و تیم دچار بحران شود، همین می‌شود که برای بازی‌های پرسپولیس و استقلال ده هزار نفر به ورزشگاه می‌روند، چون مردم اعتقادشان را از این تیم‌ها بریده‌اند. فوتبال آنها دوست‌داشتنی نیست و اکنون در پرسپولیس ارتباط بین مدیران، مربیان، بازیکنان و تماشاگران از هم پاشیده است. پرسپولیس مثل یک گروه موسیقی کلاسیک شده که هر کسی ساز خودش را می‌زند.

خب در لیگ هفتم چه اتفاقی افتاده بود که در تیم همدلی وجود داشت و هر کسی ساز خودش را نمی‌زد؟

ما در آن فصل، تیم را به کیش بردیم تا بازیکنان به یکدیگر نزدیک باشند و روزی سه جلسه هم آنها می‌دویدند تا از نظر بدنی آماده شوند. همان موقع خیلی‌ها به این کار انتقاد کردند، اما ما اعتقاد داشتیم و بازیکنان هم سخت کار کردند و اردوی کیش آنها را متحد کرد. خیلی از بازیکنان را نمی‌توان از نظر فوتبال شخصی ارتقا داد و در این صورت فقط باید از نظر روحی روی آنها کار کرد و سطح‌شان را بالا برد. باید با کارهای روحی و روانی، شخصیت بازیکنان را بزرگ کرد.

با وجود اختلاف شدید در کادر فنی، باز هم پرسپولیس همدل بود. شما همراه استیلی اصلا رابطه خوبی با افشین قطبی که سرمربی بود نداشتید، اما کادر فنی هم همدل کار می‌کرد.

با قطبی اختلاف داشتیم و این قابل کتمان نیست. بحث همدلی هم نبود، بلکه ما هدفی داشتیم که آن را دنبال می‌کردیم. در کار حرفه‌ای من هر جایی که مشکلی ببینم برخورد می‌کنم و اختلاف‌نظر هم همین بود. به ایران نیامده بودم که غیرحرفه‌ای رفتار کنم و ما از ابتدای فصل با حمید استیلی تیمی بسته بودیم که مشکلات را حل کنیم تا رو به جلو حرکت شود. در این تیم نقش حبیب کاشانی هم پررنگ بود و در قهرمانی و موفقیت پرسپولیس هم مطمئنا افشین قطبی، حمید استیلی، حبیب کاشانی و... نقش زیادی داشتند.

با وجود اختلاف‌نظری که با قطبی داشتید چقدر به او اعتقاد دارید و آیا این مربی باز هم می‌تواند در ایران کار کند؟

قطبی یک سال در ایران موفق بود و یک سال ناموفق را هم پشت‌سر گذاشت. وقتی در این فوتبال مربیانی که هرسال ناکام هستند تیم می‌گیرند و کار می‌کنند، چرا افشین قطبی که موفق عمل کرده کار نگیرد؟ البته من از نظر فنی و هدایت تیمی با قطبی اختلاف‌نظر شدید دارم و به نظرم او به لحاظ ساختاری، تشکیلاتی و مدیریتی قوی کار نمی‌کند. اعتقادمان به بدنسازی هم با یکدیگر فرق دارد، چون من از فرهنگ فوتبال آلمان هستم.

شما که با قطبی کار کردید، شایعه اخیر و بحث تبانی در تیم ملی در زمان مربیگری او را تائید می‌کنید؟

من نمی‌توانم چیزی بگویم، چون چیزی نمی‌دانم، اما دروغ هم بلد نیستم بگویم.

اصلا از قطبی با آن خصوصیات چنین رفتاری ممکن است؟

انسان‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند، اما من درخصوص قطبی چنین احساسی ندارم. خیلی اتفاقات بزرگ و کوچک رخ می‌دهد، اما نتیجه فوتبال در نهایت در زمین رقم می‌خورد. یک مربی هم دست خودش را آلوده این مسائل نمی‌کند.

علیرضا محرمی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها