بوکس ایران در آخرین روزهای اسفند چند مهمان خارجی داشت که در تورنمنت شکست حصر آبادان روی رینگ رفتند. تیم‌هایی از داغستان، لتونی، ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان به همراه دو تیم ملی از ایران و تیم پالایشگاه آبادان آخرین رویداد بوکس ایران را در سال 1393 پشت سر گذاشتند، اما بوکس ایران از این تورنمنت به دنبال چه اهدافی بود، پرسشی است که جام‌جم آن را در گفت و گو با اکبر احدی، سرمربی تیم ملی بوکس مطرح کرد.
کد خبر: ۷۸۳۷۵۲
احدی: امسال روزبهانی نمی‌تواند قرارداد ببندد

برنامه‌ریزی‌های دیگر فدراسیون بوکس در سال جدید از دیگر نکاتی است که احدی درباره آنها با ما سخن می‌گوید.

وی ابتدا از بازدهی رقابت‌های شکست حصر آبادان می‌گوید: ما به این تورنمنت نیاز داشتیم تا بوکسورهای جوان ‌ما محک بخورند. این میدان خوبی برای آنها بود، زیرا هم‌اکنون می‌توانیم برنامه‌های امسال را بهتر اجرایی کنیم.

احدی به این‌که گفته شده است تیم‌های شرکت‌کننده روی رینگ آبادان ضعیف بودند، اعتقاد ندارد و می‌گوید باید در وهله نخست دید، هدف ‌ما چه بوده است. او ادامه می‌دهد: کجای دنیا می‌آیند یک عده جوان را مقابل بهترین بوکسورها قرار می‌دهند؟ اگر ما این کار را انجام می‌دادیم بوکسورهای جوان را سرخورده می‌کرد. ما در پایان سه ماه اردو به مسابقه‌هایی در سطح شکست حصر آبادان نیاز داشتیم. این طوری بچه‌های تیم ملی بهتر محک خوردند و اعتماد به نفس خوبی پیدا کردند.

سرمربی تیم ملی می‌گوید برخلاف نظر برخی افراد، کادر فنی تیم ملی اصلا تصور نمی‌کرد شرایط فنی مسابقات خوب باشد، مبارزاتی که انجام شد کاملا این نکته را ثابت می‌کند. بوکسورهای خوبی از داغستان و ترکیه به ایران آمده بودند.

احدی می‌گوید: ما باید هر سال چند تورنمنت برگزار کنیم و تورنمنت آبادان می‌تواند راه برگزاری مسابقه‌های بین‌المللی در ایران را هموار کند.

سرمربی تیم ملی بوکس با توجه به رویدادهای مهم آسیایی و جهانی بوکس در سال 93 ادامه می‌دهد: نباید دست روی دست گذاشت یا فقط انتقاد کرد بلکه اگر حامی بوکس هستیم باید مشاوره درست بدهیم. ما مسابقه‌های جهانی و آسیایی را در پیش داریم، بنابراین برنامه‌ریزی برای این رقابت‌ها در اولویت است. امسال فدراسیون بوکس، تیم ملی را در تورنمنت‌های دوحه و تایوان شرکت می‌دهد که حضور بوکسورها در این مسابقه‌ها تجربه خوبی برای ملی‌پوشان است. همچنین جای خوشحالی است که مسئولان شرکت پالایش و پخش نفت آبادان می‌خواهند تورنمنت شکست حصر آبادان را امسال نیز برگزار کنند. ما در راه گرفتن سهمیه‌های المپیک به این رقابت‌ها نیاز داریم.

احدی با اشاره به این‌که برگزاری این رقابت‌ها از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است، می‌گوید: تورنمنت‌های بین‌المللی فقط کمک حال تیم ملی نیست بلکه تاثیرگذاری فراوانی در شهرهای ایران دارد. به طور مثال وقتی آبادان میزبان می‌شود، بوکس خوزستان انگیزه فعالیت می‌گیرد. خوزستان شهرهای فعالی دارد و تیمی که از پالایشگاه نفت آبادان در رقابت‌های بین‌المللی بوکس شرکت کرده بود، در واقع ظرفیت‌های بوکس خوزستان را نشان داد. با کمی حمایت می‌توان شاهد شکوفایی قهرمان‌های خوبی از این استان باشیم.

سرمربی تیم ملی که خود از طرفداران تغییر نسل تیم ملی است، درباره این که آیا در سال جدید ترکیب تیم ملی تغییر می‌کند یا خیر، می‌گوید: دست زدن به ترکیب تیم ملی در ظاهر کار ساده‌ای است، اما باید قبول کرد این کار نباید بدون مطالعه صورت بگیرد و اصولا به زمان نیاز دارد. من طرفدار شایسته‌سالاری در تیم ملی هستم. از سویی جوانگرایی را در بوکس می‌پسندم به شرطی که بوکسورهای جوان بیایند و بجنگند و برای خود جایی در تیم ملی دست و پا کنند. نمی‌توانیم بدون رقابت کسی را وارد تیم ملی کنیم.

احدی در ادامه حرف‌هایش از بوکسورهای بزرگی مانند جاسم دلاوری، فروتن گل‌آرا، مرتضی سپه‌وند و... نام می‌برد و می‌گوید گذشتن از این نام‌ها به این سادگی‌ها نیست. بویژه در سال رقابت‌های جهانی کسب سهمیه المپیک، باید تجربه مردان تیم ملی را زیر نظر داشت.

در کنار این مسائل که فدراسیون بوکس با آنها سر و کار دارد، در روزهای آخر سال خبر مصدومیت احسان روزبهانی بوکسور المپیکی ایران، اهالی ورزش را نگران کرده بود. او نماینده ایران در المپیک بوده و سلامتی‌ وی برای اهالی ورزش مهم است.

احدی درباره آخرین شرایط احسان می‌گوید: مصدومیت بینی‌ احسان روزبهانی به قبل از فینال ستارگان در بهمن سال گذشته بازمی گردد که متاسفانه او فرصت کافی برای معالجه نداشت. احسان تا روز پنجم فروردین از فعالیت فنی منع شده بود، اما می‌توانست بدنسازی خود را دنبال کند. احسان به دلیل گرفتن سهمیه المپیک نمی‌تواند با باشگاهی قرارداد ببندد. او دوره‌های قبل در تیم‌های خارجی مانند آستانا قزاقستان بود، اما امسال نمی‌تواند برای مبارزات روی رینگ برود. از همین رو باید به لحاظ مالی حمایت شود. به عقیده من احسان حتی در المپیک ریو از امیدهای ماست. امیدوارم اسپانسرهای خوبی برای بوکس ایران قدم جلو بگذارند و از بوکس و روزبهانی به طور ویژه حمایت کنند. از طرفی مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک باید از نظر مالی این بوکسور المپیکی را تامین کنند. روزبهانی بر اساس قوانین فدراسیون جهانی فقط می‌تواند در تورنمنت‌های مختلف حضور یابد تا آمادگی خود را برای رقابت‌های رسمی در آینده حفظ کند.

احدی در پایان این گفت‌وگو به آغاز اردوهای تیم ملی از نیمه دوم فروردین اشاره می‌کند و می‌گوید: نباید فرصت را از دست بدهیم. رویدادهایی مانند قهرمانی جهان در قطر و قهرمانی آسیا در تایلند در پیش است. با توجه به دامنه فعالیت‌های اخیر بوکس باید بتوانیم در این رویدادهای بزرگ به موفقیت برسیم، زیرا نتایج خوب ورزشکاران ما سبب می‌شود آنها علاوه بر اعتماد به نفس خوب در پی جایگاه مناسب در سطح رقابت‌های بین‌المللی بوکس باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها