پله این دختر فوتبالیست را ستایش می کند

از فقر تا شهرت و ثروت/ مارتا، دختر قهرمان برزیل

جام جم ورزشی: در میان هیاهوی فوق ستاره هایی چون کریستیانو رونالدو و یا لیونل مسی که یکی پشت سر هم رکورد می شکنند و رقابت تنگاتنگی را در تمام این سال ها با یکدیگر داشته اند شاید کمتر نام "مارتا ویه را داسیلوا" به گوشتان خورده باشد، زنی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مربیان فوتبال برترین بازیکن تاریخ فوتبال زنان جهان به شمار می رود.
کد خبر: ۷۵۱۶۵۰
از فقر تا شهرت و ثروت/ مارتا، دختر قهرمان برزیل

به گزارش جام جم ورزشی ، "مارتا ویه را داسیلوا" که در دنیای فوتبال با نام مارتا شناخته می شود 28 سال دارد و برزیلی است. داسیلوا در زمینه کسب عنوان برترین بازیکن جهان و دریافت توپ طلای جهان رکورددار است، تعداد توپ های طلایی که وی در مقر فیفا دریافت کرده حتی از لیونل مسی بیشتر است چرا که وی پنج مرتبه توپ طلای فوتبال زنان دنیا را در پنج سال متوالی (2006 تا 2010) به خانه برده است. دختری که همانند بسیاری از هموطنان دیگرش در فقر بزرگ شد اکنون یکی از بزرگ ترین ورزشکاران کشورش به شمار می رود، ورزشکاری که از راه فوتبال درآمد بسیار زیادی هم دارد آن هم در حالی که در فوتبال زنان در سراسر دنیا درآمد زایی اصولا معنایی ندارد. اما مارتا از کجا آمد و چگونه به دنیای فوتبال بانوان معرفی شد؟

همبازی شدن با پسرها

مارتا در "دویس ریاچوس آلاگوآس" برزیل متولد شده است. او در خانواده ای متوسط رو به پایین به دنیا آمد اما مشکل بزرگ تر او این بود که وقتی برای فوتبال بازی کردن علاقه زیادی نشان داد جایی نبود که بتواند هنرنمایی خود را نشان بدهد و به عبارت دیگر باشگاهی برای او وجود نداشت و هر آنچه که بود به پسران تعلق داشت. همین شد که مارتا در سنین هفت تا نه سالگی در کوچه های فقیر نشین محل تولد خود با پسران همسن خود فوتبال بازی کند، چیزی که خانواده اش به شدت مخالف آن بودند. در نهایت مارتای کودک به یک باشگاه فوتبال دخترانه معرفی شد و از آن زمان روند رو به رشد وی همچنان ادامه دارد. او در سال های بعد به تیم های زیر 17 و 19 سال برزیل دعوت و پس از آن پای ثابت تیم ملی بزرگسالان شد. مارتا در رده باشگاهی نیز کار خود را واسکودوگامای برزیل آغاز کرد و به تدریج به باشگاه های آمریکایی و در نهایت فوتبال اروپا رفت. تریسوی سوئد نخستین باشگاه اروپایی او بود، باشگاهی که وی را تبدیل به گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال زنان دنیا کرد.

گران ترین در تاریخ

در سال 2012 هنگامی که مارتا به تریسوی سوئد پیوست نگاه فوتبال دنیا را برای حتی یک روز هم که شده به خود معطوف کرد. زمانی که اعلام شد این بازیکن برزیلی با قراردادی 400 هزار دلاری به این باشگاه سوئدی پیوسته بسیاری درباره رقم قرارداد آن صحبت کردند که در فوتبال زنان دنیا بی سابقه است. البته 400 هزار دلار به هیچ عنوان رقم قابل توجهی در فوتبال مردان محسوب نمی شود و در حالی که این رقم درآمد سالیانه بازیکنی همچون مارتا محسوب می شود وین رونی ستاره منچستریونایتد به طور هفتگی همین حدود دستمزد می گیرد. با این حال تبدیل شدن او به عنوان گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال دنیا باز هم نامش را بر سر زبان ها انداخت. مارتا دو سال برای این باشگاه بازی کرد و حتی تجربه حضور در لیگ قهرمانان زنان اروپا را هم از سر گذراند تا اینکه در سال 2014 باز هم نام خود را بر سر زبان ها انداخت.

یک قرارداد نجومی دیگر

کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان برزیل که سابق بازی کردن در جام جهانی و المپیک را هم دارد پیش از آغاز فصل 2015-2015 به "رزنگارد" دیگر تیم لیگ فوتبال زنان سوئد پیوست البته با یک قرارداد نجومی دیگر. به گزارش جام جم ورزشی، بر اساس گزارش ها رقم قرارداد برنده پنج توپ طلای فوتبال زنان دنیا با این باشگاه سوئدی حدود 395 هزار دلار است، هر چند مارتا موفق نشد رکورد خودش را به عنوان گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال دنیا بشکند اما باز هم نام خود در ورزش دنیا را به عنوان ستاره ای مطرح کرد که در فوتبال زنان رقم غیر متعارفی می گیرد. مارتا هم اکنون در سوئد هم محبوب شده است. او می تواند الگوی بسیاری از ورزشکاران جهان باشد، دختری که از فقر به قله فوتبال زنان دنیا رسید و جالب اینکه هنوز هم برای کسب موفقیت های بیشتر اشتهایی سیری ناپذیر دارد.

تکمیل رویاها در کانادا

مارتا پنج بار توپ طلای فوتبال دنیا را برده و به غیر از آن افتخارات دیگری همچون قرار گرفتن در رده دوم برترین بازیکنان سال دنیا(سه بار)، و قرار گرفتن در رده سوم برترین بازیکن زن سال دنیا(یک بار)، برترین بازیکن جام جهانی زیر 20 سال(2004)، برترین بازیکن و گلزن جام جهانی فوتبال زنان(2007) و موارد دیگر را در کارنامه پربار خود دارد اما با این حال هنوز قانع نیست به دنبال اهداف بزرگ تری است. این بازیکن استثنایی که کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان برزیل درجام جهانی 2015 زنان که در کانادا برگزار می شود، خواهد بود آرزو دارد تا سال آینده به همراه تیم ملی کشورش در این رقابت ها برای نخستین بار قهرمان شود و عنوان ارزشمند قهرمانی را از چنگ رقبایی سرسخت همچون آمریکا، آلمان، چین و ژاپن بیرون بیاورد. او می گوید:"هیچ چیز برای من مهم تر از فتح جام جهانی 2015 نیست، رویاهای من هنگامی کامل می شود که بتوانم با هم تیمی هایم این موفقیت را به دست بیاورم. در هیچ دوره ای به اندازه جام جهانی 2015 شانس قهرمانی نخواهیم داشت، نه به این دلیل که تیم های دیگر ضعیف شده اند، به این دلیل که تیم برزیل بسیار آماده تر از هر زمانی است."

دختر قهرمان برزیل

مارتا در کشور خود محبوبیت بسیار زیادی دارد و هر جا در برزیل مراسمی برای اسطوره های فوتبال برزیل بر پا باشد مارتا هم هست و در کنار اسطوره های بی بدیلی همچون پله و یا رونالدو دیده می شود. ارزش های این فوتبالیست آنچنان در کشورش بالا رفته که هم اکنون یکی از مشاهیر برزیل شناخته می شود و البته از محبوبیت بالایی هم برخورددار است، محبوبیتی که سعی می کند از آن برای اهدافی همچون کمک به افراد نیازمند و سایر کارهای خیرخواهانه استفاده کند. او به بازی رونالدو علاقه زیادی دارد و پله را الگوی خود می داند، البته پله نیز همیشه مارتا را تحسین می کند و او را دختر قهرمان برزیل می داند. بسیاری مارتا را شبیه به رونالدینهو دیگر اسطوره فوتبال برزیلی ها می دانند. او نه تنها از لحاظ ظاهری که به اعتقاد بسیاری از لحاظ تکنیک و نحوه بازی کردن شباهت زیادی با رونالدینهو دارد. خود مارتا هم بدش نمی آید با یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال برزیل مقایسه شود.

پله های بالاتر

از فقر تا شهرت و ثروت. این خلاصه ترین روندی است که در مارتا طی کرد. او هر گاه به یاد روزهای سخت خود می افتد اندوهگین می شود و اشک می ریزد. اما او اکنون اراده و اعتماد به نفس زیادی دارد و می خواهد ناممکن ها را ممکن کند. او نه فقط در فوتبال زنان که در ورزش دنیا یک نام جاودانه است. مارتا به رکوردها اهمیت نمی دهد ،حتی اگر بارها به او بگویند در 10 سال اخیر بیشتر از هر فوتبالیست مرد دیگری پایش به مراسم اهدای جوایز سالیانه فیفا در زوریخ سوئیس باز شده است. مارتا هنوز به دنبال اهداف دیگر و رسیدن به پله های بالاتر فکر می کند. او استثنایی در فوتبال است، نه فقط به دلیل تکنیک ناب و یا گل های بسیار زیبایش که به دلیل اراده مثال زدنی و انگیزه تحسین برانگیزش.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها