لیگ سیزدهم نیز تمام شد، با تمام فراز و نشیب‌هایش، اما مهم این است که از درس‌های این لیگ چگونه در جهت بهتر شدن فوتبال باشگاهی‌مان استفاده کنیم.
کد خبر: ۶۶۲۲۴۱
درس‌های لیگ سیزدهم


لیگ سیزدهم نیز تمام شد، با تمام فراز و نشیب‌هایش، اما مهم این است که از درس‌های این لیگ چگونه در جهت بهتر شدن فوتبال باشگاهی‌مان استفاده کنیم، چه غیر از این بیشتر به جنبه سرگرمی فوتبال توجه کرده‌ایم.

اما درس‌های این لیگ را می‌توان به این‌گونه بر شمرد:

1ـ صرف هزینه‌تراشی و حاتم‌بخشی در این فوتبال موفقیت به بار نمی‌آورد. فولاد خوزستان و نفت تهران از جمله تیم‌هایی بودند که خرج زیادی نکردند، اما با انسجام تیمی و دور بودن از حواشی فوتبال یکی‌شان در پایان لیگ قهرمان شد و دومی نیز این شانس را دارد که در پلی‌آف آسیا به لیگ قهرمانان صعود کند.

2ـ تزریق پول زیاد به فوتبال باشگاهی به عوض آن‌که نتیجه مثبت داشته باشد، بار منفی زیادی را دامن خواهد زد و چه بسا بازیکنی خوب با رسیدن یکباره به این پول‌های باد آورده، راه عکس را در پیش گرفته و پس‌رفت کند.

3- دوره شعار دادن خاص مربیان به پایان رسیده است. توجه کنید که امسال حسین فرکی و یحیی گل‌محمدی بی‌ادعا و بدون گرفتن پول‌های آنچنانی، بهترین عملکرد را از خود بروز دادند تا دیگر بار ثابت کنند که در عمل باید موجودیت خود را ثابت کرد، آن هم نه صرفا با در اختیار داشتن مجموعه‌ای از ستاره‌های جور واجور.

4ـ فوتبال باشگاهی ایران اگر به دنبال مربی خارجی است، این مربیان باید از جنس اسکوکیچ، سرمربی موفق ملوان باشند؛ مربی کروات کار بلد و بدون ادعایی که گرچه فصل اول حضور خود در فوتبال ایران را تجربه می‌کرد، اما بهترین عملکرد را با تیم جوان و متحول شده ملوان رقم زد تا نام او حتی جلوتر از زلاتکو کرانچار قرار گیرد. بی‌شک فوتبال ایران به مربیانی چون لوکا بوناچیچ احتیاجی ندارد، هر چند که اگر دوباره این مربی کروات را در فصل بعد نیز ببینیم، باید به این نتیجه برسیم که زور دلالان در فوتبال ایران از مدیران این رشته بیشتر است.

5ـ قهرمانی فولاد خوزستان با مشتی از جوانان باانگیزه و جویای نام می‌تواند حاوی پیام‌های مثبتی برای فوتبال ملی ایران باشد. این‌که در فردای جام‌جهانی که باید تیم ملی پوست بیندازد، جوان‌هایی هستند که برای شکوفایی بیشتر فقط به اندکی توجه نیاز دارند.

6 – فوتبال باشگاهی ایران بیش از هر چیز نیاز به مدیران فوتبالی و ورزشی دارد؛ مدیرانی که نه صرف شهرت و پا گذاشتن روی دوش فوتبالی‌ها که از برای خدمت واقعی به این رشته آمده باشند. بدون تردید و با وجود این همه افراد تحصیلکرده ورزشی، فوتبال باشگاهی ما نباید چندان از بابت از دست دادن مدیران غیرفوتبالی دغدغه خاطری داشته باشد.

حجت‌اله اکبرآبادی / دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها