ورزشگاه ماراکانا بعد از 64 سال دوباره فینال را برگزار می کند

دیگ های جوشان برزیل در جام جهان 2014

مقام‌های برزیلی اعلام کرده بودند در کنار تکمیل ورزشگاه‌ها قصد دارند در زیرساخت‌های این کشور نیز اصلاحاتی انجام دهند.
کد خبر: ۶۲۴۳۳۷
دیگ های جوشان برزیل در جام جهان 2014


ساخت ورزشگاه‌های جام‌جهانی 2014 برزیل به روز‌های آخر خود نزدیک می‌شود و ورزشگاه‌های میزبان بیستمین دوره جام‌جهانی در حال آماده‌سازی نهایی هستند، اما حادثه‌ای که چند روز پیش در سائوپائولو افتاد، باعث شد برزیلی‌ها نتوانند به تعهد خود مبنی بر تکمیل ورزشگاه‌ها در پایان دسامبر (دهم دی ماه) جامه عمل بپوشانند.

سقوط یک جرثقیل در آره‌نا کورینتیانس علاوه بر گرفتن جان سه کارگر برزیلی قسمتی از سازه ورزشگاه محل برگزاری دیدار افتتاحیه را هم تخریب کرد تا تکمیل آن به ماه فوریه 2014 موکول شود. علاوه بر آره‌نا کورینتیانس روند تکمیل دو ورزشگاه بائیکسادا در شهر کوریتیبا و آره‌نا پانتانال در کوئیبا که سقف جمع شدنی داشت هم مطابق با برنامه‌ریزی پیش نرفت تا فیفا قید میزبانی آنها در رقابت‌های جام‌جهانی را بزند. این تصمیم باید درباره آره‌نا کورینتیانس هم گرفته می‌شد اما چون قرار است دیدار افتتاحیه جام‌جهانی در آن برگزار شود، سپ بلاتر و همکارانش در فدراسیون جهانی دو ماه دیگر به کمیته برگزاری مسابقه‌های جام‌جهانی فرصت دادند تا برزیلی‌ها بتوانند چالش ورزشگاه‌ها را به هر شکل ممکن پشت سر بگذارند. اما آیا این تنها چالش میزبان جام‌جهانی 2014
خواهد بود؟!

مقام‌های برزیلی اعلام کرده بودند در کنار تکمیل ورزشگاه‌ها قصد دارند در زیرساخت‌های این کشور نیز اصلاحاتی انجام دهند، اما برخی از همین طرح‌ها همچنان در مراحل مقدماتی قرار دارد. برای مثال، بازسازی فرودگاه‌ها در سه شهر میزبان بازی‌های جام‌جهانی قبل از آغاز بازی‌ها تمام نخواهد شد. نگرانی دیگری که وجود دارد مربوط به هزینه‌ هتل‌هاست که در زمان برگزاری جام‌جهانی چهار برابر خواهد شد.

البته همه مشکلات مربوط به میزبانی برزیلی‌ها از جام‌جهانی به مواردی که در بالا به آن اشاره شد خلاصه نمی‌شود. در برزیل چیزی که اعتراض مردم را به همراه داشته هزینه‌های سرسام‌آور میزبانی جام‌جهانی فوتبال است.

مردم برزیل که تابستان گذشته و در جریان برگزاری جام کنفدراسیون‌ها نیز در اعتراض به این هزینه‌های بالا خیابان‌های اطراف محل برگزاری مسابقات را به محلی برای درگیری با نیروهای امنیتی تبدیل کرده بودند، احتمالا تا قبل از فرا رسیدن تاریخ شروع رقابت‌ها نیز چند بار دیگر در اعتراض به هزینه 11 میلیارد دلاری برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی، تظاهرات خواهند کرد.

آنچه در ادامه می‌آید معرفی 10 ورزشگاه میزبان جام‌جهانی 2014 است.

ورزشگاه ماراکانا

ورزشگاه ماراکانا در ریودوژانیروی برزیل واقع است. استادیوم ماراکانا در شانزدهم ژوئن 1950 میلادی در بازی دوستانه تیم‌های ریودوژانیرو و سائوپائولو به طور رسمی افتتاح شد. هشت روز بعد این ورزشگاه از بازی‌های جام‌جهانی 1950 میزبانی کرد. اولین بازی هم مصاف برزیل و مکزیک بود که با 4 گل به سود طلایی‌پوشان به پایان رسید.

پنج بازی دیگر از آن جام‌جهانی در ماراکانا برگزار شد که مهم‌ترین آن دیدار فینال بود؛ جایی که اروگوئه در حضور 200 هزار تماشاگر برزیل را 2 بر یک شکست داد و قهرمان شد. ماراکانا تا سال 2000 به مدت 50 سال با همان شکل و شمایل به کار خود ادامه داد، اما از آن به بعد در سه مرحله طی سال‌های 2000، 2006 و 2013 دستخوش تغییراتی شد تا سرانجام برای میزبانی از فینال جام‌جهانی 2014 آماده شود. در این تغییرات ردیف پایین ورزشگاه بازسازی و سقف جدیدی برای آن ساخته شد. ماراکانا که زمانی 200 هزار تماشاگر را در خود جای می‌داد الان 76 هزار و 935 نفر گنجایش دارد.

ورزشگاه ملی مانه گارینشا

ورزشگاه ملی مانه گارینشا، سال ۱۹۷۴، زمانی که گارینشا یکی از ستاره‌های فوتبال برزیل 40 سال داشت در شهر برازیلیا ساخته شد. آن زمان ورزشگاه فقط 51 هزار صندلی داشت اما سال 2010 پس از آن که قرار شد هفت دیدار جام‌جهانی 2014 در ورزشگاه ملی مانه گارینشا برگزار شود، تغییرات زیادی در آن شکل گرفت که از آن جمله می‌توان به افزایش گنجایش به 71 هزار نفر اشاره کرد. ورزشگاه جدید گارینشا تابستان امسال میزبان جام کنفدراسیون‌ها بود و با دیدار برزیل و ژاپن که با برتری 3 بر صفر میزبان همراه بود، افتتاح شد. دیدار رده‌بندی جام‌جهانی یکی از دیدارهای مهمی است که در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

ورزشگاه آره نا کورینتیانس

یکی از کوچک‌ترین و در عین حال مجهزترین ورزشگاه‌های جام‌جهانی همین ورزشگاه آره نا کورینتیانس است. کوچک به دلیل ظرفیت آن که 48 هزار تماشاگر را در خود جای می‌دهد و مجهز به این سبب که ساخت آن دو سال پیش با هزینه‌ای بالغ بر 820 میلیون رآل ـ واحد پول برزیل ـ آغاز شد. ابتدا قرار بود این ورزشگاه با گنجایش 65 هزار تماشاگر ساخته شود و میزبان دیدار افتتاحیه جام‌جهانی 2014 باشد، اما روند ساخت و ساز این ورزشگاه برای کاهش هزینه‌ها تغییر کرد. شش دیدار جام‌جهانی از جمله دیدار افتتاحیه و یکی از دو بازی مرحله نیمه نهایی در آره‌نا کورینتیانس برگزار می‌شود.

ورزشگاه کاسته لائو

ساخت ورزشگاه 70 هزار نفری کاسته لائو طی سال‌های 1969 تا 1973 انجام شد. این ورزشگاه تا قبل از سال 2002 که مورد بازسازی قرار بگیرد بیشتر از آن‌که میزبان بازی‌های تیم ملی برزیل باشد میزبان کنسرت‌های موسیقی بود. البته برزیلی‌ها سال 1980 را فراموش نمی‌کنند، زمانی که 58 هزار تماشاگر بیشتر از گنجایش این ورزشگاه به کاسته لائو رفتند تا برزیل در حضور نزدیک به 120 هزار نفر اروگوئه را یک بر صفر شکست دهد.

این ورزشگاه که حالا گنجایشی معادل 64 هزار تماشاگر دارد، سال 2002 با دیدار دوستانه برزیل و یوگسلاوی سابق دوباره افتتاح شد؛ دیداری که باز هم یک بر صفر به سود برزیل خاتمه یافت. بازی دوم برزیل در جام‌جهانی و همینطور یکی از چهار بازی مرحله یک چهارم نهایی از جمله دیدارهای مهمی است که در ورزشگاه کاسته لائو برگزار می‌شود.

ورزشگاه مینیه رو

هفت سال طول کشید تا بزرگ‌ترین ورزشگاه فوتبال در ایالت میناس گرایس با گنجایش 100 هزار تماشاگر ساخته شود. این ورزشگاه که سال 1965 افتتاح شد ورزشگاه اصلی تیم کروزیروی برزیل به شمار می‌رود و همواره محلی برای برگزاری دیدارهای مهم باشگاهی در برزیل بوده است. سال 1997 و در یکی از همین بازی‌های مهم 132 هزار نفر به ورزشگاه مینیه رو رفتند تا دیدار کروزیرو و ویلانوا را از نزدیک تماشا کنند. البته حالا دیگر امکان حضور این تعداد تماشاگر در ورزشگاه مینیه رو نیست چراکه پس از بازسازی در سال 2012، گنجایش آن به 72 هزار نفر کاهش پیدا کرد. یکی از دو دیدار نیمه نهایی جام‌جهانی در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

ورزشگاه بیراریو

یکی دیگر از ورزشگاه‌های بازسازی شده برزیلی‌ها که قرار است از بازی‌های جام‌جهانی 2014 میزبانی کند ورزشگاه بیراریو در شهر پورتو الگره است؛ ورزشگاه محل برگزاری دیدارهای اسپورت ناسیونال با گنجایش 51 هزار تماشاگر. بیراریو که نخستین بار سال 1969 افتتاح شد پنج بازی مرحله گروهی و یک بازی مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌جهانی را میزبانی می‌کند.

ورزشگاه ایتایپاوا آره نا فونته نوا

این ورزشگاه که امسال با گنجایش 56 هزار تماشاگر افتتاح شده یکی از آن ورزشگاه‌هایی است که برای میزبانی از جام‌جهانی 2014 ساخته شده است. تیم ملی برزیل هنوز در این ورزشگاه به میدان نرفته و با توجه به قرعه، احتمال این‌که در مرحله یک‌شانزدهم نهایی یا یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی به این ورزشگاه بیاید هم ناچیز است.

ورزشگاه ایتایپاوا آره‌نا پرنامبوکو

یکی از ورزشگاه‌های کوچک جام‌جهانی 2014 با گنجایش 46 هزار تماشاگر ورزشگاه ایتایپاوا آره‌نا پرنامبوکو است که در شهر رسیف در شرقی‌ترین ناحیه برزیل قرار دارد. ساخت این ورزشگاه سال 2010 میلادی آغاز و در ماه می‌(اردیبهشت) با هزینه‌‌ای بالغ بر 13 میلیون افتتاح شد.

ورزشگاه آره‌نا آمازونیا

ساخت این ورزشگاه که مخصوص میزبانی از جام‌جهانی 2014 است سه سال پیش در زمین ورزشگاه ویوالداو شروع شد و 42 هزار و 374 نفر ظرفیت دارد. ورزشگاه آره‌نا آمازونیا که در شهر مانائوس واقع شده فقط از چهار بازی مرحله گروهی جام‌جهانی میزبانی می‌کند.

ورزشگاه آره‌نا داس دوناس

از ورزشگاه داس دوناس که با ظرفیت 42 هزار و 86 نفر کوچک‌ترین ورزشگاه جام‌جهانی است به عنوان زیباترین ورزشگاه آمریکای جنوبی نام برده می‌شود. این ورزشگاه که ساخت آن سال 2011 در شهر ناتال آغاز شد، هنوز افتتاح نشده و قرار است در جام‌جهانی 2014 میزبان چهار بازی مرحله گروهی باشد.

رضا پورعالی / گروه ورزش

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها