اسماعیل پور مربی ستاره ساز کشتی از جویبار می آید

باز هم ستاره می سازم

مربیان سازنده درآمدی از قبل ورزش‌هایی همچون کشتی ندارند، اما عاشقانه کار خود را دوست دارند.
کد خبر: ۶۰۲۰۴۰
باز هم ستاره می سازم

اهل فن می‌گویند پشت هر مدال جهانی در کشتی حدود ده سال مشقت، تمرین، تلاش، پشتکار و انگیزه‌ای کم‌نظیر خوابیده است و البته در این میان، هستند افرادی که عاشقانه به پرورش قهرمانان می‌پردازند و به معنی واقعی کلمه عاشق ورزش هستند و نمی‌توان بسادگی از کنار نقش آنها گذشت.

مربیان سازنده درآمدی از قبل ورزش‌هایی همچون کشتی ندارند، اما عاشقانه کار خود را دوست دارند؛ زیرا اینجا مثل ورزش‌هایی مانند فوتبال خبری از درآمد چندصد میلیونی نیست که یک نفر عمر خود را وقف آن کند. محمود اسماعیل‌پور پیرمرد جویباری یکی از همین مربیان سازنده است؛ مربی بزرگی که در شهر کوچک 40ـ30 هزار نفری جویبار قهرمانان زیادی را از گذشته تا امروز تحویل کشتی ایران داده است.

وقتی عزت اکبری جوان 74 کیلویی کشتی آزاد در نخستین تجربه جهانی خود با فینالیست‌شدن باعث تکمیل پازل قهرمانی تیم ملی ایران در این رقابت‌ها شد، یاد سال 2002 و رقابت‌های جهانی تهران افتادیم، جایی که مهدی حاجی‌زاده، کشتی‌گیر وزن 74 کیلوی وقت تیم ملی با طلای ارزشمندی که گرفت، ایران را قهرمان جهان کرد. این دو قهرمانی، چند وجه مشترک داشت؛ هردو کشتی‌گیر تعیین‌کننده در وزن 74 کیلو کشتی گرفتند و هر دو نیز جویباری بودند و هر دو شاگرد محمود اسماعیل‌پور. این مربی سازنده درباره این مهم به جام‌جم، گفت: خدا را شکر بعد از 11 سال خدا دوباره به من عزت داد که یکی دیگر از شاگردانم قهرمانی تیم ملی ایران را در رقابت‌های جهانی مسجل کند، واقعا لذت‌بخش است و این مواقع خستگی از تنم خارج می‌شود.

وی در ارزیابی خود از رقابت‌های جهانی مجارستان، تصریح کرد: واقعا سطح رقابت‌ها، بسیار بالا بود و حضور قهرمانان عنوان‌دار کشورهای مختلف در رقابت‌ها، باعث شکل‌گیری رقابت‌های نزدیکی بین کشتی‌گیران شده بود و ما کشتی‌های دیدنی را در بوداپست شاهد بودیم.

اسماعیل‌پور با اشاره به چگونگی هدایت کشتی‌گیران در کنار تشک رقابت‌های جهانی گفت: طبق برنامه درستی که رسول خادم، سرمربی تیم طراحی کرده بود، در وزن‌های مختلف مربیان گوناگونی کنار تشک حاضر شدند و کشتی‌گیران را راهنمایی کردند. این مساله البته ریشه در تمرین‌های تیم ملی داشت که در جریان تمرین‌ها هر مربی به طور اختصاصی با یک کشتی‌گیر کار می‌کرد.

وی که هدایت رضا یزدانی را از کنار تشک به عهده داشت، گفت: خوشحالم رضا بعد از آسیب‌دیدگی سختی که در المپیک با آن مواجه شد، در مجارستان خوش درخشید و با شایستگی طلا گرفت، چون یزدانی مثل عزت اکبری و مسعود اسماعیل‌پور از دوران کودکی شاگرد خود من بوده‌اند. این مربی تیم ملی خواستار توجه به مربیان سازنده شد و گفت: بی‌تعارف بگویم از این‌که به عنوان مربی سازنده، رسول خادم من را به رقابت‌های جهانی برد بسیار خوشحالم و امیدوارم این توجه شامل حال همه مربیان سازنده بشود. به هر حال تیمی که قهرمان جهان می‌شود به چنین نکاتی هم توجه داشته است و باید از این حیث یک دست مریزاد واقعی به خادم گفت.

حق مسعود طلا بود، عزت ادامه بدهد

وی درباره فرزندش مسعود اسماعیل‌پور که در این رقابت‌ها به مدال برنز وزن 60 کیلو دست یافت، گفت: مسعود در کشتی با حریف روسی‌اش بسیار سرتر بود و حتی در همان ثانیه‌های ابتدایی می‌توانست از حریفش امتیاز بگیرد اما داوران، فن او را خطا اعلام کردند. در حالی که فن او خطا نبود. حق او مدال طلا بود و مطمئنا باید پرقدرت‌تر و باانگیزه‌تر از قبل برای رسیدن به مدال طلای جهان تمریناتش را از سر بگیرد؛ البته از شما چه پنهان وقتی مسعود روی سکوی جهانی رفت یکی از رویاهایم برآورده شد، رویایی که از زمان نونهالی مسعود انتظارش را می‌کشیدم و امیدوارم این رویا با درخشش بیشتر او در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد.

اسماعیل‌پور درباره درخشش دیگر شاگردش، یعنی عزت اکبری در این رقابت‌ها گفت: عزت از زمانی که کلاس دوم و سوم ابتدایی بود کشتی را زیر نظر خودم شروع کرد. او در هجده سالگی و در رقابت‌های انتخابی تیم ملی گوشه‌ای از توانایی خودش را نشان داد و در بیست و یک سالگی با اعتمادی که رسول خادم به توانایی‌هایش کرد، پاسخ مثبت گفت و به افتخاری بزرگ دست یافت، بی‌شک او می‌تواند سال‌ها برای خودش و کشورمان افتخارآفرین باشد.

اسماعیل‌پور در پاسخ به اینکه چه توصیه‌ای به این شاگرد خود دارید که همچنان در مسیر قهرمانی باقی بماند؟ گفت: او باید بداند توانایی بالایی دارد و اگر قدر خود را بداند و از تمرینات دور نشود، می‌تواند سال‌ها مدال کسب کند. حیف است با یک مدال اقناع شده و کنار برود، البته خانواده عزت بخوبی حواسشان به این مساله هست و مطمئنا در سال‌های بعد مردم ایران بازهم از درخشش این جوان شایسته جویباری لذت خواهند برد.

جویبار شیدای کشتی است

جویبار چگونه جایی است که با وجود جمعیت 40ـ30 هزار نفری این همه قهرمان تحویل تیم ملی می‌دهد؟ اسماعیل‌پور در پاسخ به این پرسش ما گفت: باید اینجا زندگی کنید و ببینید مردم چگونه با کشتی زندگی کرده و به آن عشق می‌ورزند. واقعا همه شیدای این ورزش هستیم. طبیعی است وقتی چنین فضایی وجود داشته باشد هم ما انگیزه بیشتری برای مربیگری خواهیم داشت و هم خود کشتی‌گیران آرزوهای بزرگی برای خود ترسیم می‌کنند.

چه حسی است وقتی می‌بینید شاگردانتان باعث غرور یک ملت می‌شوند، اسماعیل‌پور در پاسخ به این پرسش گفت: خستگی از تنم خارج می‌شود و آماده می‌شوم تا با جدیت بیشتر قهرمانان دیگری را ساخته و پرداخته کنم و همچنان در جهت افتخارآفرینی برای کشورم حرکت کنم. واقعا این اوج لذت و افتخار برای من به عنوان مربی است.

اسماعیل‌پور اظهار امیدواری کرد کشتی ایران همچنان با قدرت در مسیر افتخارآفرینی گام بردارد و ضمن حفظ سرمایه‌هایی مانند رسول خادم، برای درخشش در المپیک برزیل آماده شود.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
مسعود یوسفی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
۰
۰
با سلام و خسته نباشید
شما این متن را نوشتید
هردو كشتی‌گیر تعیین‌كننده در وزن 74 كیلو كشتی گرفتند و هر دو نیز جویباری بودند و هر دو شاگرد محمود اسماعیل‌پور. این مربی سازنده درباره این مهم به جام‌جم، گفت: خدا را شكر بعد از 11 سال خدا دوباره به من عزت داد كه یكی دیگر از شاگردانم قهرمانی تیم ملی ایران را در رقابت‌های جهانی مسجل كند
كاملا دروغ است می توانید از خود عزت الله اكبری مصاحبه كنید كه مربی او كیست
مربی عزت الله اكبری جناب آقای مهدی رضایی كلانتری در شهر ساری می باشد ...خواهشا وقتی درستی یا غلطی موضوع را نمی دانید موضوع را انتشار ندهید
هر سوالی هست در خدمت شما هستم به ایمیل من بفرستید
مسعود یوسفی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
۰
۰
خواهشا متن ارسالی بنده را منتشر كنید
بی احترامی و توهین نیست ...حقیقته
چون برای شما و آقای اسماعیل پور گران تمام می شود
علی
United States
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
۰
۰
مربی آقای اكبری خود حاج محمود اسماعیل پور...اكبری بچه ی روستای زرین كلای جویباره...اكبری ازبچگی درسالن كوهیخیل تمرین كرده وهنوزهم تمرین میكنه نشون به این نشون كه بادوستاش باموتوربه تمرین میومد..داداشش هم هنوزشاگرد حاج محمود...این درست نیست كه باچندجلسه تمرین كردن توسالن دیگه یاشهردیگه بگیم فرزند ساریه... این حرف دروغ محضه...سارویا كشتیگیرندارن میخوان كشتیگیرشهردیگرو به نام خودشون بنویسن
علی
United States
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
۰
۰
دراین مصاحبه نام كامل اون عزت الله اكبری زرین كلای ذكرشده>>>>>>>> به گزارش آسوشیتدپرس، جردن باروز كشتی گیر آمریكایی پس از پیروزی بر عزت الله اكبری زرین كلایی كشتی گیر تیم ملی ایران گفت این بزرگترین پیروزی زندگیم بود.

باروز كه دارنده مدال طلای المپیك 2012 است باپیروزی چهار بر صفر برابر اكبری زرین كلایی توانست شمار پیروزی های پیاپی خود را به 65 مسابقه برساند.

باروز پس از مسابقه فینال افشا كرد كه 22 ماه اوت هنگام تمرین در در كلورادو دچار آسیب دیدگی از ناحیه قوزك پا شدم اما توانستم پس از جراحی در روز بعد به سرعت به تمرین بازگردم.

وی گفت اكنون بسیار خوشحالم و این به طور قطع بزرگترین پیروزی زندگی ورزشی ام بود.

باروز گفت با این حال هنوز چهار پیچ و یك صفحه پلاتینی در قوزك پای چپم است و زمانی كه به برای مسابقات جهانی به بوداپست آمدم هفتاد و تا هشتاد درصد آماده بودم.

باروز همچنین از تلاشی كه اكبری زرین كلایی صورت داد بسیار تمجید كرد. این كشتی گیر ایرانی فوریه گذشته نیز در جام جهانی تهران به باروز باخته بود و چهار امتیازی كه باروز توانست از وی بگیرد كمترین امتیاز است كه این كشتی گیر اهل نیوجرسی توانست در پنج مسابقه خود در این تورنمنت بگیرد.

باروز گفت كشتی گیر ایرانی بهترین سنگ محك برای من بود اما من توانستم از وی نیز زیر گیری كنم و بسیار خوشحالم.
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها