استقلال در حالی که قهرمان لیگ شده و در آسیا هم به جمع ۸ تیم برتر راه یافته این روزها با مشکلات زیادی مواجه است.
کد خبر: ۵۷۰۱۳۱
لیگ سیزدهم شاید هم لیگ قهرمانان بدون استقلال

استقلال فصل گذشته قهرمان لیگ برتر شد و به جمع 8 تیمی پایانی لیگ قهرمانان آسیا هم رسید. با توجه به این مسئله این تیم باید در بهترین شرایط قرار داشته باشد و خود را برای فصل آینده تقویت کند تا پس از سال‌ها قهرمان آسیا شود.

در این شرایط اما شاید باور آن سخت باشد که استقلال آنقدر شرایط بحرانی دارد که حتی کسی از بازیکنان حاضر نمی‌شود در تمرینات این تیم شرکت کند چه برسد به اینکه فکر قهرمانی آسیا باشد!

سکانس اول: مشکلات مالی

باشگاه استقلال با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز نتوانسته با بازیکنان خود تسویه حساب کند. بازیکنان نیز تکلیف خود را نمی‌دانند. تاکنون جدایی میثم بائو و حسن اشجاری از استقلال قطعی شده، ضمن اینکه گفته می‌شود منتظری و برهانی هم در این تیم نمی‌مانند.

سایر بازیکنان همانند نکونام و رحمتی منتظر مشخص شدن وضعیت این تیم هستند اما این احتمال وجود دارد که بعضی از بازیکنان شاخص این تیم نگاه‌شان به چراغ چشمک‌زن سایر تیم‌ها جلب شود.

سکانس دوم: فتح‌الله‌زاده مرد رفت‌و برگشت

وضعیت بازیکنان استقلال کم برای باشگاه دردسرساز بود، فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال نیز استعفا کرد. فتح‌الله‌زاده می‌گوید وزارت ورزش بودجه‌ای در اختیار باشگاه قرار نداده تا در فصل نقل و انتقالات قرارداد بازیکنان خود را تمدید و بازیکنان مورد نظر را جذب کند.

شاید استعفای فتح‌الله‌زاده صوری باشد و دوباره به مدیرعاملی استقلال بازگردد اما او حق دارد از شرایطی که باشگاه استقلال دارد به ستوه بیاید. مدیرعامل استقلال ابتدا وزارت ورزش را تهدید کرد که اگر تا سوم خرداد بودجه‌ای به این باشگاه ندهد از سمت خود کنار خواهد رفت. تجربه نشان داده بود فتح‌الله‌زاده سخت حاضر به ترک مدیرعاملی استقلال می‌شود و او این بار نیز سر جای خود ایستاد اما 18 خرداد پس از صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان مبنی بر اینکه «از طرف آنها چک سفید داده نشده است که هر مدیری در پست خود بماند»، استعفا کرد.

 

سکانس سوم: وزارت ورزش و جوانان

استقلال تنها نماینده ایران در آسیا است و این وزارتخانه باید پشتوانه محکمی برای این تیم برای فصل آینده باشد اما تاکنون هیچ قدمی برای حل مشکلات باشگاه استقلال برداشته نشده است. شاید توجیه وزارتخانه این مسئله باشد که استقلال و پرسپولیس بدهی‌های بالای 20 میلیاردی دارند و نمی‌توان با این شرایط بودجه‌ای در اختیار این 2 باشگاه قرار داد.

از طرفی اعلام کرده‌اند وزارتخانه پولی ندارد در اختیار این 2 باشگاه پرطرفدار قرار دهد اما سوال اینجاست که آیا در سال‌های گذشته این 2 تیم بدهی نداشته‌اند؟ آیا غیر از این بوده که این 2 تیم همواره در چند سال اخیر با همین بدهی وارد مسابقات لیگ برتر می‌شدند؟

نکته دیگری نیز وجود دارد که متناقض به نظر می‌رسد. استقلال و پرسپولیس چون از طریق دولت تامین می‌شوند، بودجه آنها هر ساله در مجلس تصویب می‌شود و در اختیار وزرات ورزش قرار می‌گیرد تا آنها را به این 2 باشگاه بدهند اما این وزارتخانه مدعی است پولی ندارد به این 2 باشگاه بدهد چون مجلس هنوز بودجه این 2 تیم را مصوب نکرده است. اکنون بار دیگر این سوال مطرح می‌شود اگر استقلال و پرسپولیس متعلق به این وزارتخانه هستند پس چرا بودجه‌ای برای این 2 تیم مصوب نمی‌شود؟

آیا استقلال و پرسپولیس حق ندارند چشم‌شان به کمک وزارت ورزش که مالکیت آنها را در اختیار دارد، باشد؟

سکانس چهارم: غیبت معنادار قلعه‌نویی

از مشکلات مالی استقلال و تهدیدهای فتح‌الله‌زاده وزارت ورزش برای همدیگر که بگذریم باید اشاره‌ای به غیبت معنادار امیر قلعه‌نویی در این روزها کرد. سرمربی استقلال هر چند گفته چون این باشگاه پولی ندارد در این تیم می‌ماند تا به وی نگویند پولکی اما عملا با غیبت خود ابهامات زیادی در خصوص ماندنش در این تیم به وجود آورده است.

قلعه‌نویی در سفر خارج از کشور مشغول استراحت است و گفته می‌شود تا اواخر خرداد ماه به ایران بازمی‌گردد. او پیش از رفتن به سفر، لیست بازیکنان جدید و مازاد و همچنین شروع برنامه تمرینی استقلال را به معاونان و دستیاران خود تحویل داد.

استقلال تنها تیمی بود که به دلیل برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا دیرتر از سایر تیم‌ها فصل را به پایان رساند و به همین دلیل قلعه‌نویی درخواست کرده بود تمرینات استقلال از روز شنبه 18 خرداد آغاز شود اما جالب اینجاست که 2 روز است کسی در تمرینات این تیم شرکت نمی‌کند. دستیاران قلعه‌نویی نیز دست‌شان کوتاه است و وضعیت زمین کمپ استقلال را بهانه تمرین نکردن اعلام کردند؛ در صورتی که می‌توانستند این مسئله را با یک تلفن از مسئولان کمپ بپرسند!

قلعه‌نویی شرایط باشگاه استقلال را می‌داند و باید در این شرایط در کنار تیم قرار می‌گرفت تا تکلیف مشخص شود. اگر قرار است قلعه‌نویی تا پایان این ماه در مسافرت باشد استقلال عملا دوران بدنسازی پیش از آغاز فصل را از دست می‌دهد چرا که لیگ سیزدهم از 21 تیرماه آغاز می‌شود و فرصتی برای بدنسازی نخواهد بود. این احتمال نیز وجود دارد که سرمربی موفق استقلال با شرایطی که این تیم دارد ساز جدایی بزند چون اعلام کرده اگر مسئله مار و پله وجود داشته باشد نمی‌تواند در استقلال بماند.

سکانس پنجم: تکلیف چه می‌شود؟

همه اتفاقات باشگاه استقلال (مشکلات مالی، استعفای فتح‌الله‌زاده، بلاتکلیفی 13 بازیکن که قرارداداشان با استقلال به پایان رسیده، شرکت نکردن بازیکنان در تمرینات این تیم، غیبت امیر قلعه‌نویی و ...) کنار هم بگذاریم آیا استقلال با این شرایط که زمان را به راحتی از دست می‌دهد، می‌تواند نماینده خوبی برای ایران و در لیگ آینده هم مدعی باشد؟

همه جای دنیا تیم‌هایی که قهرمان می‌شوند در شرایط مطلوبی قرار دارند و خودشان را برای حضور قدرتمند در لیگ قهرمانان و لیگ باشگاهی آماده می‌کنند ولی در ایران این موضوع برعکس است و قهرمان لیگ شرایطی بغرنجی دارد.

شاید در روزهای آینده این تیم به شرایط خود عادی خود برگردد ولی با وضعیتی که اکنون این تیم دارد، هواداران این تیم حق دارند نگران وضعیت خود باشند. شاید با این شرایط عدم حضور استقلال در لیگ آینده بهترین گزینه برای این تیم باشد که در فاصله یک ماه مانده به آغاز مسابقات هنوز تکلیف مدیرعامل، سرمربی و البته بازیکنانش را نمی‌داند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها