کد خبر: ۵۶۲۹۶۹
واگذاری استقلال - پرسپولیس ؛ لطفا جدی بگیرید

استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی و تعاونی واگذار می‌شود. این خبر را بارها و بارها در عناوین رسانه‌های مختلف دیده و شنیده بودیم؛ اما تا همین دیروز حرکتی جدی برای خصوصی سازی این دو باشگاه صورت نگرفت تا این‌که دیروز در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 92، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق دو جزء به بند13 لایحه بودجه، مقرر کردند سهام باشگاه‌های بزرگ استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی و تعاونی واگذار شود. این تصمیم در حالی نهایی شد که سال‌هاست در مورد واگذاری سهام این دو باشگاه پرطرفدار وعده‌هایی داده می‌شد.

براساس تصمیم جدید 49 درصد سهام این دو باشگاه به هواداران و 51 درصد به بخش خصوصی واگذار می‌شود که متقاضیان بخش خصوصی باید اهلیت و قابلیت‌شان به تائید وزارت ورزش و جوانان رسیده باشد. این پیشنهاد با 115 رای موافق، 22 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

خصوصی‌سازی این دو باشگاه بزرگ تهرانی از مدت‌ها قبل دغدغه بسیاری از مسئولان ورزشی و غیرورزشی بود به نحوی که بسیاری از آنها می‌کوشیدند این واگذاری سریع‌تر به پایان برسد.

از سوی دیگر به‌دلیل حساسیت‌های اجتماعی که بر تیم‌های استقلال و پرسپولیس حاکم است، دولت قصد داشت طوری مدیریت کند تا از تنش‌های اجتماعی موجود در باشگاه‌ها بکاهد. به همین منظور و برای بالا بردن ارزش سهام سرخابی‌ها چند قطعه زمین در برخی مناطق تهران و دو ورزشگاه برای هر کدام از این باشگاه‌ها در نظر گرفته شد تا توجه خریداران به توسعه‌های زیر ساختی دو باشگاه تهرانی بیشتر جلب شود. ورود بخش خصوصی در ورزش بحثی است که نزدیک به دو دهه در ورزش ایران دنبال می‌شود؛ اما هنوز راهکار مشخصی پیدا نشده است و تعریف دقیقی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش ایران وجود ندارد. این مشکل بیشتر به نبود هماهنگی بین بخش‌های ورزش با مجلس مربوط است که امید می‌رود با مصوب شدن واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به منظور اجرای اصل 44، با کمک‌های دولت و مجلس بتوان تدبیری برای واگذاری باشگاه‌های پر طرفدار کشور اندیشید تا عواطف و احساسات طرفداران باشگاه‌ها در آن لحاظ شود و ورزش ایران در بسیاری از سطوح به ثبات برسد.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها