در تمام دنیا فوتبال از سوی رسانه ها، دولت ها و نمایندگان مجلس حمایت می شود تا پیشرفت کند. ولی سال گذشته این حمایت ها از فدراسیون فوتبال انجام نشد و در برخی مواقع احساس می کردم همه علیه من هستند و می گفتم شاید بهتر است در فوتبال نباشم.
کد خبر: ۵۵۶۵۹۳
کفاشیان:حمایتی پشت سرم نمی بینم

علی کفاشیان شب گذشته میهمان ویژه برنامه 90 بود تا عملکرد 14 ماهه او در فدراسیون فوتبال مورد بررسی قرار بگیرد. کفاشیان به سوال های عادل فردوسی پور به این ترتیب پاسخ داد:

عملکرد 14 ماهه شما چطور بود؟

در تمام دنیا فوتبال از سوی رسانه ها، دولت ها و نمایندگان مجلس حمایت می شود تا پیشرفت کند. ولی سال گذشته این حمایت ها از فدراسیون فوتبال انجام نشد و در برخی مواقع احساس می کردم همه علیه من هستند و می گفتم شاید بهتر است در فوتبال نباشم. تیم ملی آئینه فدراسیون است و اگر خوب نتیجه بگیرد همه می گویند فدراسیون خوب است و اگر بد نتیجه بگیرد همه می گویند فدراسیون بد کار کرده است. با این حال خیلی شاید از وضعیت کنونی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی راضی نباشم زیرا باید صعودمان اکنون به جام جهانی قطعی شده بود. شما هم فقط شکست های ما را نشان می دهید و موفقیت های ما را نشان ندادید. اینکه در فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان موفق بوده ایم.به مجمع عمومی فدراسیون فوتبال هم گفتم اگر کسی بهتر از من می تواند فوتبال را اداره کند بیاید و ما این میز ریاست فدراسیون را در اختیارش می گذاریم.

اما شما نسبت به 4 سال اول ریاست تان در فدراسیون فوتبال هیچ تغییری نکردید و همه انتظار داشتند که شما مستقل و مقتدرتر از گذشته باشید.

دلیلی ندارد که من نسبت به گذشته فرق کنم. تمام تلاشم را در آن 4 سال انجام دادم. من شش سال رئیس فدراسیون فوتبال بوده ام و در این مدت دو رئیس سازمان تربیت بدنی و یک وزیر ورزش آمده است و شاید اگر رئیس فدراسیون را هم مسئولان کشوری می خواستند عوض کنند اکنون 5-6 رئیس فدراسیون فوتبال عوض شده بود که این اتفاق خوبی هم برای فوتبال ما نیست. اگر در مجمع فردی قوی‌تر و بهتر از من معرفی می شد رای می آورد اما من به دلیل اینکه رقیبی در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال نداشتم رای آوردم. من علی کفاشیان هستم و نمی توانم عادل فردوسی پور شوم. من با همان نفرات 4 سال پیش کارم را شروع کرده بودم ادامه دادم. البته زمانی هم آزرده خاطر شدم وقتی که ما بهترین فدارسیون فوتبال آسیا شدیم برخی طوری رفتار کردند که انگار اشتباهی رخ داده است.

قبول دارید که وزارت ورزش نمی خواست شما دوباره رئیس فدراسیون فوتبال شوید؟

بله آنها نمی خواستند من رئیس شوم ولی مجمع فدراسیون به من گفت بمان و ماندم. وزارت ورزش خیلی به ما کم کمک کرد. آن هم در حالی‌که هزینه های ارزی و پروازی فدراسیون چند برابر شد. ما به بی پولی شدیدی برخورد کردیم. رئیس وقت سازمان تربیت بدنی نوشتند که بهترین مربی خارجی را بیاورید و ما هزینه هایش را می دهیم. بهترین مربی خارجی را آوردیم. در کل یک ششم هزینه ها از سوی وزارت ورزش پرداخت نشد.

چرا وزارت ورزش پول نداد؟ پول نداشتند؟

در شش ماه اول پول داشتند اما ندادند و در شش ماه دوم پول نداشتند که بدهند ولی فقط بحث پول مطرح نیست. وقتی وزیر ورزش که مدیر بالا دستی است حمایت کند باعث دلگرمی می شود ولی من چنین احساسی را نداشتم. در سال جدید البته هنوز تست نکردم ببینم حمایت می شوم یا نه!

منظور شما از حمایت وزارت ورزش چیست؟

برخی تماس هایی که از وزارت ورزش گرفته شد و یا معاونت های خاص وزارت ورزش در برخی انتخابات هیئت های فوتبال تماس هایی گرفتند نشان از عدم حمایت می داد.

اما در انتخابات هیئت فوتبال فارس آنقدر تخلف آشکار بود که دیگر نیازی نبود حمید سجادی چیزی بگوید؟

با سجادی رابطه خوبی دارم. در مورد انتخابات هیئت ها هم شما به یک امضا پیله کردید اما تمامی اعضای مجمع هیئت فوتبال خواستار برگزاری آن بودند و انتخابات قانونی هم برگزار شد.

شما بهروان را قربانی کردید تا همچنان پشت میز ریاست فدارسیون فوتبال بمانید؟

بله ولی با بهروان تفاهم کرده بودیم. زمانی شما حمایت نمی شوید و به شما ایراد هم می گیرند و نمی خواستم فوتبال لطمه بخورد. میز ریاست فدارسیون از دور زیباست و از نزدیک زیبایی ندارد.

انتخاب مهدی تاج برخلاف اساسنامه بوده است؟

خیر ما می توانیم طبق اساسنامه یک سرپرست موقت انتخاب کنیم و تا مجمع بعدی فدارسیون فوتبال آن شخص در سمت موقتش باقی بماند.

شما با زیرکی مجمع فدراسیون فوتبال را به تیرماه انداختید تا در آن زمان هم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده باشد و هم تیم ملی وضعیت صعودش به جام جهانی مشخص باشد.

من قضایا را اینگونه نمی بینم شاید به نظر شما من به میز چسبیده ام اما از من خواستند بمانم و در فدراسیون ماندم. رفتن من به صلاح فوتبال کشور نیست زیرا تمام زیر مجموعه فدراسیون از جمله مربیان ایرانی و خارجی چشمشان به مدیر بالادستی است و من باید وضعیت منسجمی را ایجاد کنم.اگر فردا هم بخواهم بروم امشب می گویم هستم. اگر تیم ملی هم به جام جهانی برود می گویید شانسی بوده است. ولی من استعفا بده نیستم و مجمع فدراسیون باید برای فوتبال تعیین تکلیف کند. باید یاد بگیریم که مجمع وضعیت فوتبال را مشخص کند. شاید من در فدراسیون بعدی نباشم اما هر کسی آمد باید از سوی دولت و مجلس حمایت شود. زیرا حمایت از فوتبال است نه شخص خاصی.

یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال شما کم است.

تاج به جای بهروان آمد و رئیس فدراسیون این اختیار را دارد که نایب رئیسش را انتخاب کند.

لیگ فصل آینده 18 تیمی است یا 16 تیمی چرا از تصمیمی که گرفته اید دفاع نمی کنید؟

لیگ 16 تیمی است اما من انعطاف پذیرم و بگذارید که سایرین هم امیدوار باشند و کار ما هم پش برود. البته فصل گذشته زمانی که گفتیم لیگ 16 تیمی می شود کسی حرفی نزد اما اکنون برخی باشگاه ها معترضند. این تصمیم را کی‌روش نگرفته است. هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال این مسئله را تصویب کرد. با این حال نرم می گوییم که لیگ فصل آینده 16 تیمی است. من رئوف هستم. ضمن اینکه باید برای 15 باشگاهی که نامه نوشته اند و خواستار 18 تیمی ماندن لیگ هستند احترام قائل شد آنها عضو مجمع عمومی فدارسیون هستند. همان مجمعی که می تواند رئیس فدراسیون فوتبال را استیضاح و برکنار کند. مجمع چنین قدرتی دارد و باید برای امضای اعضایش احترام قائل شد. فشار سنگینی هم به ما وارد می شود.

اگر زمان به عقب می آمد شما بازهم رئیس فدارسیون فوتبال می شدید؟

خیر نمی شدم. استرس در فوتبال خیلی زیاد است من در رشته های ورزشی دیگر هم بوده ام اما در فوتبال شرایط فرق می کند. 90 دقیقه بازی انگار به اندازه 900 دقیقه طول می کشد.

تلخ ترین روز شما در فدراسیون فوتبال چه روزی بود؟

تلخ ترین روزم حذف تیم امید مقابل تیم عراق با اشتباهی که انجام دادیم، خیلی تلخ بود.

چرا سرپرست های تیم ملی زبان انگلیسی بلد نیستند؟

امکانات نداریم و حقوق کمی می دهیم و با این حقوق آنهایی که زبان بلدند نمی آیند. ضمن اینکه برخی از سرپرست های ما خوب هستند و ما از آنها راضی هستیم.

اما چرا پزشک تیم باید در جلسه های هماهنگی نقش مترجم را داشته باشد؟

به اندازه بله و خیر سرپرست ها انگلیسی بلدند و وظیفه مترجم هم ترجمه است. اشتباه حذف تیم امید هم به خاطر بی دقتی ها و تغییرات مداوم است.

چرا لیگ برتر ایران فرسایشی است؟

به خاطر اینکه در اروپا سرمربیان تیم ملی فقط کارهای تاکتیکی باید انجام بدهند اما کی‌روش می گوید که باید در تیم ملی ایران بدنسازی هم انجام شود و بازیکنان را بیشتر باید در اختیار داشته باشد.

بی نظمی در برگزاری جام حذفی زیبنده فدراسیون فوتبال نیست.

کی‌روش برنامه هایش را با هیئت رئیسه سازمان لیگ چک کرد و یکی دو عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ پیشنهاد دادند که جام حذفی برگزار نشود و بعد هم مصاحبه کردند که باید برگزار شود و در نهایت برخی از تیم ها انصراف دادند چون اجباری نبود.

کمیته تیم های ملی چه نقشی دارد این کمیته در اساسنامه فدراسیون فوتبال نیست.

این کمیته موقت تشکیل شده تا از تیم ملی پشتیبانی بکند و این کمیته آئین نامه اش باید تدوین و تصویب شود و اعضای آن به هیئت رئیسه پیشنهاد شوند.

امروز هم گفته شد که هواپیمایی آسمان اسپانسر تیم ملی شده است

من خبر ندارم و هنوز این مسئله رسمی نشده است و تا روی کاغذ نیاید قطعی نیست!

گفته بودید لیگ یک پاک است اما اکنون برخی ممنوع الکار شده اند؟

مسابقات لیگ یک خوب انجام می شود. در آستانه تشکیل کمیته اخلاقی هم هستیم. این کمیته راسا می تواند تصمیم گیری کند و یک سری افراد ممنوع الکار شده اند و در صورت محرز شدن تخلف شان با آنها برخورد قاطع می شود.

چرا پاداش 7 میلیون تومان بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی را نمی دهید چرا حقوق داوران لیگ دسته دو و سه را پرداخت نمی کنید؟

پول نداریم و وضع مان خوب نیست. سازمان لیگ اوضاع مالی اش خوب است و حقوق داوران در لیگ برتر و دسته یک را می دهد اما به داوران سایر رده ها 2 میلیارد تومان بدهکاریم و هزینه 5 مسابقه برای تیم ملی جوانان ما که قرار بود 140 میلیون تومان شود تبدیل به 500 میلیون تومان شد و یک بازی برای تیم ملی جوانان ما در ایتالیا 100 میلیون تومان هزینه برداشت. درآمد زایی در فدراسیون فوتبال داریم اما در سایر کشورها به فدراسیون ها کمک بیشتری می شود در فدراسیون فوتبال عراق سالی 12 میلیارد دلار از سوی دولت کمک می شود و ما هم از ای اف سی و فیفا و سازمان لیگ درآمد داریم و پول می گیریم 10 درصد درآمدهای سازمان لیگ متعلق به فدراسیون فوتبال است.

چرا فریده شجاعی را برای پستی در کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کردید که در آن پست نیازی به رای گیری نبود. چرا از آدم های قوی کنارتان استفاده نمی کنید تا موهای تان هم کمتر سفید شود.

این اشتباه را می پذیرم اشتباه روابط بین الملل فدراسیون فوتبال بود. سفیدی موهایم مربوط به پیری است.

اگر تیم ملی به پلی آف برود مجمع فدراسیون چه زمانی تشکیل می شود؟

در همان تیرماه برگزار می شود زیرا سال مالی فدراسیون فوتبال هم هست.

چرا تاج را بدون اطلاع هیئت رئیسه برای سازمان لیگ انتخاب کردید؟

یکجا من قاطع بودم شما ناراحتید؟ من تاج را به عنوان سرپرست سازمان لیگ پیشنهاد دادم و بعد هم هیئت رئیسه سرپرستی ایشان را مصوب کرد. من به دفتر تاج رفتم و از ایشان خواهش کردم که این سمت را قبول کند و حتی با یکی دو عضو هیئت رئیسه فدراسیون هم مشورت کردم.

رحیمی با انتخاب تاج موافق بود؟ علی آقا مردم آلزایمر که ندارند!

نه او موافق نبود. تاج هم یکسال در فدراسیون نبود.

چرا ماجدی و افتخاری به شما تحمیل شدند؟

ماجدی و افتخاری هردو آدم های با تجربه و کاربلدی هستند. اعضای هیئت رئیسه آنها را پیشنهاد دادند و من هم آنها را قبول کردم. از افرادی که منتقدم هستند هم بیشتر استفاده می کنم و به آنها سمت می دهم.

چرا در فدراسیون شما روابط به جای ضوابط حاکم است؟

ما براساس روابط به آدم ها سمت و پست می دهیم.

چرا حاضر نشدید تیم ملی جوانان به تورنمنتی در کره برود و هزینه ها را هم کمیته ملی المپیک پرداخت می کرد؟

این هزینه از بودجه فدراسیون در کمیته کم می شد ضمن اینکه می دانم آنها هم اوضاع خوبی ندارند و من عضو آنجا هم هستم.

چرا به کمیته انضباطی توصیه کردید که گل محمدی بخشیده شود.

همیشه به کمیته انضباطی گفته ام که طبق قوانین کارها را انجام بدهد. آن روز هم در دفتر مالکی با رویانیان جلسه داشتم و بعد به کمیته انضباطی گفتم اگر راهی هست گل محمدی را ببخشید و حتما راهی پیدا کرده که سرمربی پرسپولیس را بخشیدند و می توانستند حرفم را هم گوش نکنند!

اگر به پلی آف هم برویم کی‌روش سرمربی است؟

بله او دو برنامه به ما داد یک راهیابی مستقیم به جام جهانی دوم راهیابی به پلی آف اما در مورد اینکه اگر به جام جهانی نرویم برنامه نداد.

قضیه مشاور عالی شما چه شد؟

تمام شد و ما را خواستند و به یکسری سوالات جواب دادیم و دیگر ما را نخواستند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها