خسرو سینایی نویسنده و کارگردان مطرح سینمای ایران ، معتقد است مستند اجتماعی حقایق جامعه را آشکار می‎کند.
کد خبر: ۲۰۱۸۳۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره فیلم پلیس ، مستندساز برجسته سینمای ایران در گفتگویی با بیان این مطلب گفت: مستندسازان برای نمایش توانایی‎های خود ازیک سو و ادا کردن وظیفه و رسالت خود از سوی دیگر، به سراغ آسیب‎ها و زخم‎های جامعه می‎روند تا بتوانند با زبان تصویر معضلات و ناهنجاری‎های اجتماعی را بیان کنند اما در حال‎ حاضر سینمای مستند اجتماعی به دلیل نبود علاقه مستندسازان به ساخت فیلم‎هایی با این مضمون در حال تبدیل شدن به سینمای آرشیوی است.

این کارگردان درباره دلایل نبود علاقه برای ساخت مستندهای اجتماعی گفت: هم‎اکنون ظرفیت نمایش فیلم‎های مستند در زمینه به تصویر کشیدن آسیب‎ها و معضلات اجتماعی در جامعه وجود ندارد بنابراین مستندساز اجتماعی نیز حاضر نیست فیلمش به دلیل مسائل و مصلحت اندیشی‎های خاص، دچار تغییر و تحول شود.

سینایی به سومین جشنواره فیلم پلیس که با هدف معرفی و پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی و ارزیابی سینمای پلیسی برگزار می‎شود ، پیشنهاد داد: سینما و تلویزیون می توانند بدون اعمال محدودیت ، برنامه‎هایی را برای نمایش مستندهای اجتماعی اختصاص داده و از این طریق ظرفیت مسوولان و مردم را در برابر حقایق جامعه افزایش دهند.

کارگران فیلم «عروس آتش» جایگاه سینمای اجتماعی را هم‎اکنون در جامعه مناسب ندانست و از بی‎توجهی مسئولان، نهادها و ارگان‎های مربوطه به دلیل حمایت‎ نکردن و ممانعت از ارائه امکانات لازم به مستندسازان اجتماعی انتقاد کرد.

وی تأکید کرد: مسئولان بدانند که کمک به ارتقای سینمای مستند اجتماعی موجب افزایش توانایی فیلمساز در مشاهده ناهنجاری‎های موجود و بازسازی آنها برای نمایش به منظور اصلاح ساختار و فرهنگ اجتماعی جامعه می‎شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد؛ جشنواره فیلم پلیس که هر دو سال یکبار در کشور برگزار می‎شود، زمینه‎ای است تا پلیس به جای اعمال محدودیت، فیلمسازان و به ویژه مستندسازان را به دلیل نوع نگاه متفاوتشان به انحرافات و آسیب‎های اجتماعی، تشویق و زمینه همکاری خود را با آنها گسترش دهد.

خسرو سینایی در پایان به فیلمسازان نسل جدید توصیه کرد؛ سینماگران به ویژه مستندسازان می‎‎توانند برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب خود ، به دور از سیاه‎نمایی جامعه ، خطرات ناشی از معضلات و ناهنجاری‎های اجتماعی را با زبان طنز و کمدی به خانواده‎ها ، جوانان و نوجوانان هشدار دهند.

بنا بر این گزارش ، سومین جشنواره فیلم پلیس که دبیرخانه آن از مدتی پیش با دریافت آثار فیلم و فیلمنامه از علاقه‎مندان فعالیت خود را آغاز کرده است ، از 19 تا 22 آذرماه امسال در تهران برگزار می‎شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها