لوگوی جام جم سیما
  • 0 2
  • 0

گفت‌وگوی چالشی جام‌جم با مدیر شبکه رادیو جوان:

دیدید دوره رادیو تمام نشده!

شنبه 12 آبان 1397 ساعت 19:20
علی سیفی که جزو مدیران جوان رسانه ملی محسوب می‌شود، دغدغه‌مند است و به‌دنبال پخش برنامه‌های شاخص از رادیو جوان. ملاک‌های او برای شاخص شدن یک برنامه پر محتوای رادیویی به هیچ‌وجه چالش و جنجال نیست، به همین دلیل از پرداخت به موضوعات زرد پرهیز می‌کند و سعی دارد مسیر را همراه با برنامه‌سازان درست طی کند.
این مدیر جوان البته یک‌دفعه به سمت مدیریت منصوب نشده و از سال 72 فعالیتش را با برنامه سازی در شبکه‌های رادیویی همچون ایران، تهران، پیام و ورزش شروع کرد و از سال 80 هم به مدت هشت سال مدیریت گروه ورزش و تفریحات رادیو جوان را به‌عهده داشت، حتی می‌توان گفت یکی از قدیمی‌ترین مدیران شبکه جوان محسوب می‌شود. او از سال 88 تا بازگشت دوباره به شبکه جوان در اسفند 93، مدیر رادیو البرز بود و از سال92 علاوه بر شبکه البرز، مدیر شبکه دانش و رادیو اینترنتی ایرانصدا را به‌عهده داشت. دغدغه‌های او برای مدیریت این شبکه رادیویی که قرار است زبان حال جوانان این مرز و بوم باشد، بهانه‌ای شد تا یکی از روزها میزبان او در روزنامه باشیم.

آقای سیفی شما جزو مدیرانی هستید که کارتان را در رسانه از دهه 70 و با برنامهسازی شروع کردید، به همین دلیل بیگانه با برنامهسازی نیستید و سالها هم مدیریت گروه ورزش و تفریحات رادیو جوان را بهعهده داشتید و قبل از مدیریت رادیو جوان هم مدیر رادیو البرز بودید. تجربه این همه سال کار در رادیو به شما میگوید که عصر رادیو تمام شده یا نه؟

شما به دهه 70 اشاره کردید. به یاد دارم همان زمان آقای لاریجانی رئیس وقت صداوسیما به میدان ارگ آمدند تا معاون جدید رادیو را معارفه کنند. همان زمان رفتم سراغ یکی از مدیران گروه رادیو که الان جزو مدیران موفق تلویزیون هستند و پرسیدم حاج آقا به نظرتان رادیو باقی میماند؟ او هم پاسخ منفی داد و تاکید کرد که رادیو تمام شده است. از همان زمان و با راهاندازی شبکههای تلویزیونی، بعضیها معتقد بودند که رادیو تمام شده، چون اعتقاد داشتند با افزایش شبکههای تلویزیون این اتفاق میافتد.

اما من و بسیاری دیگر، عقیده داشتیم که رادیو زنده است و زنده میماند. این رسانه تولد رسانههای بسیاری را شاهد بوده است. در میان رادیوییها مرسوم است که میگویند، فناوریها و رسانههای جدید رادیو را زیر پا له نمیکنند. رادیو همواره راهی مییابد تا بر فناوریها و رسانههای جدید سوار شود. همانطور که ظهوراینترنت و شبکههایی اجتماعی، نهتنها نتوانست منجر به حذف این رسانه شود، بلکه بستری جدید برای فعالیت بیشتر رادیو فراهم آورد، وجود شبکههای تلویزیونی بیشمار هم حیات رادیو را تهدید نمیکند.

ولی هنوز هم به نظر میرسد رادیو بچه ناتنی است، زیرا بودجه کمی از سازمان صدا و سیما به رادیو اختصاص دارد. آیا با این صحبت موافق هستید؟

تمام مشکلات را نمیشود به کم بودن بودجه رادیو مرتبط دانست. من اعتقاد دارم شبکهها میتوانند درآمد کسب کنند و مشکلات مالیشان را حل کنند. باید یاد بگیریم، حتی وقتی در پستهای مدیریتی دولتی (به معنای عام) کار میکنیم، در برخی موارد نگاهی نزدیک به نگاه مدیران بنگاههای خصوصی داشته باشیم. مدیران رادیو توانستهاند خودشان را اثبات کنند.

بنابراین نباید به بودجه نگاه کنیم. زمانی مدیر رادیو البرز شدم که جزو رادیوهای محلی محسوب میشد و سعی کردیم خودمان پول در بیاوریم. به نظرم رادیو باید قدرت داشته باشد که از خودش دفاع کند. اینکه دایم بگوییم بودجه رادیو کم است و همه ناکامیها را به این مساله نسبت بدهیم، یعنی اینکه خودمان را میخواهیم درگیر حاشیهها کنیم.

ولی من پاسخ سوالام را نگرفتم. آیا بالادستیهای سازمان صداوسیما چنین نگاهی دارند که نباید برای رادیو سرمایهگذاری کنند؟

سازمان امکانات را برای ما فراهم کرده است. آیا در تلویزیون همه چیز بودجه است؟ خیر همه چیز بودجه نیست، زیرا تلویزیون درآمدزایی دارد. به همین دلیل بودجه بیشتری هم به تلویزیون تعلق میگیرد. بنابراین اگر ما در رادیو مصرف کننده باشیم، نتوانیم مخاطب جذب کنیم و شرایط را خودمان اداره کنیم، محکوم هستیم که به ما توجه کمتری شود. در حال حاضر رادیو در عصر رسانه پر قدرت است. واقعیت این است که عدهای میگفتند دوران رادیو تمام شده، اما اینطور نیست.

البته من انکار نمیکنم که رادیو استحقاق توجه بیشتر از این را دارد. رادیو رسانهای بیرقیب است که میتواند ضریب نفوذ بسیار بالایی داشته باشد. انکار نمیکنم که گاهی ظرفیت این رسانه نادیده یا کم انگاشته میشود. ولی در مجموع اعتقاد دارم شبکهها باید بتوانند از خودشان دفاع کنند و با جذب مخاطب و در پی آن جذب سرمایه