نگاهی به برنامه «100 ثانیه» شبکه آی‌فیلم

آی‌خبر در آی‌فیلم

از ابتدای تاسیس و راه‌اندازی شبکه‌ آی‌فیلم همواره به این فکر می‌کردم این شبکه تخصصی باید متناسب با ماهیت و ماموریت رسانه‌ای خود، به تولید آیتم‌های خبری یا برنامه‌های فرهنگی و هنری بویژه با محوریت سینما و نمایش بپردازد تا در کنار عنصر سرگرمی از عنصر آگاهی هم در تولیدات خود استفاده کند.
کد خبر: ۱۱۲۰۳۳۶
آی‌خبر در آی‌فیلم

خوشبختانه برنامه «100 ثانیه» مصداقی از این معناست که خلاصه آخرین و جدیدترین اخبار فرهنگی و هنری را به مخاطبان شبکه ارائه میکند و استمرار روزانه دارد. این برنامه که لا به لای آیتمهای نمایشی پخش میشود چند مزیت دارد که ممکن است تاثیرگذاری آن به دلایلی که خواهم برشمرد، از بخشهای خبری فرهنگ و هنر در شبکههای دیگر بیشتر باشد.

اولا، نسبتی که بین زمینه و متن وجود دارد، موجب میشود توجه مخاطب به محتوای خبری این برنامه افزایش یابد. بدیهی است وقتی مخاطبی شبکه آی فیلم را برای تماشای سریالی برمی گزیند یعنی به حوزه هنر و سینما علاقهمند است. لذا به اخبار مرتبط با آن هم توجه و آنها را پیگیری میکند. این توجه و تمرکز از پیش موجود، قطعا وجوه اطلاعرسان این بخش خبری را اثربخشتر میکند.

نکته دوم این که کوتاه بودن این آیتم خودش یک امتیاز محسوب میشود که متناسب با دنیای فشرده و پرشتاب و البته مخاطب امروز است که دوست دارد همه چیز را در قالب بستههای کوچک و کوتاه و به اصطلاح فستفودی دریافت کند.

امروزه در دیگر حوزههای هنری نیز شاهد رشد مینی مالیست و آفرینشهای هنری برساخته آن هستیم که مخاطبان زیادی دارد و حتی به عنوان اشکال نوین آفرینشهای هنری شناخته شده و محبوبیت دارد. از این رو برنامه 100 ثانیه را میتوان مصداقی از اخبار مینی مالیستی دانست که گرچه از حیث زمانی، کوتاه و فشرده است اما ظرفیت درونی و محتوای غنی آن میتواند دامنه و ضریب نفوذش را میان مخاطبان بالا ببرد.

این شیوه البته در روزنامهنگاری کلاسیک هم وجود داشته و روزنامهها و مطبوعات در ستونی به اسم اخبار کوتاه دارند و رخدادهایی که ارزش خبری کمتری دارند، در آن درج میکنند. اما تفاوتی که برنامه 100 ثانیه دارد این است که محتوای اخبار آن واجد ارزشهای خبری بالا و مهم است و اتفاقا به مهمترین و باارزشترین رخدادهای فرهنگی و هنری میپردازد، ولی در زمانی کوتاه و فشرده.

مخاطب کمحوصله و کموقت امروزی تمایل بیشتری به شنیدن اخبار کوتاه دارد؛ خبرهایی که به نوعی سرخط خبرها را بازگو میکند، اما بیننده را در معرض اخباری متعدد و متنوع قرار میدهد. از سوی دیگر، این برنامه نگاه ویژهای هم به برخی رخدادهای ویژه دارد؛ مثلا پوشش اخبار مربوط به جشنواره فیلم فجر یا جشنواره تلویزیونی جامجم یا برجسته کردن آنها که توجه مخاطبان علاقهمند را به پیگیری این رخدادها جلب میکند. البته اخبار 100 ثانیه صرفا محدود به اخبار سینما و تلویزیون نیست و همه موضوعات و رخدادهای فرهنگی و هنر را در برمیگیرد. فارغ از این کارکردهای ویژهای که برای 100 ثانیه برشمردیم، وجود چنین برنامه هایی، حکم پاساژگذاری در ساختار روایی فیلم را دارد که فرصت تنفسی برای مخاطب و شبکه ایجاد میکند تا از یک بخش نمایشی به بخش نمایشی دیگر برود و در کلیت ساختاری شبکه، تعادل و تنفسی ایجاد شود.
100 ثانیه بهدلیل کوتاه بودن زمان، تنوع در محتوا و مضمون، همچنین تناسب و ربط ماهوی با هویت شبکه، یک برنامه خبری دلنشین است.

سیدرضا صائمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها