برنامه زنده رادیو ایران هر روز ساعت 17 و 15 دقیقه پخش می‌شود

مهارت‌های ارتباطی در « ایرانشهر»

مهارت‌های ارتباطی، یکی از نیازهای امروز مردم جامعه است که می‌توانید در دورهمی برنامه عصرگاهی «ایرانشهر» که از رادیو ایران پخش می‌شود، یاد بگیرید. عوامل سازنده این برنامه عصرگاهی تلاش می‌کنند تجربیاتشان را با شنوندگان در میان بگذارند.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۴۱
مهارت‌های ارتباطی در « ایرانشهر»

یکی از ویژگی‌های برنامه ایرانشهر به تهیه کنندگی حسین معصومی و آرمان ستوده و گویندگی مهرناز فقیهی و لیلا صفری حضور کاراکتری به نام کمال همنشین است. این کاراکتر تلاش می‌کند با کوله‌باری از تجربه همنشینی با بزرگان، در این برنامه حال و هوای طنز و پر نشاطی را برای شنوندگان فراهم کند. به همین بهانه به سراغ عوامل این برنامه رفته‌ایم.

همفکری با یکدیگر

رضا بحیرایی، مدیر گروه ایران و جامعه رادیو ایران درباره اهداف برنامه ایرانشهر به جامجم گفت: برنامههای عصرگاهی جزو برنامههای اصلی شبکههای رادیویی محسوب میشوند و باید برای آنها وقت و انرژی گذاشت، چراکه تعداد شنوندگان این نوع برنامهها زیاد هستند و عموما هنگام برگشت به خانه به برنامههای رادیو گوش میدهند. به همین دلیل ما به دنبال طراحی یک برنامه خوب با ویژگی‌‌های خاص بودیم که سرگرمکننده هم باشد. در زمان گذشته، خودم تهیهکننده برنامههای عصرگاهی بودهام و سعی کردهام از تجربیات گذشتهام بهره ببرم و با همفکری یکدیگر یک برنامه پرشنونده را روانه آنتن کنیم.

وی ادامه داد: برنامه ایرانشهر علاوه بر این که سعی دارد لحظات خوبی برای شنوندگان به وجود بیاورد، تلاش میکند روی مهارتهای ارتباطی هم کار کند تا به دانش شنوندگانش بیفزاید. مهارتهای ارتباطی یکی از نکات مهم و مفید در زندگی امروز است که در این حوزه ضعف داریم و شنوندگان هم تشنه چنین مباحثی هستند. بنابراین سعی کرده ایم مهارتهای ارتباطی را در قالب یک فضای شاد و مناسب با شنوندگان در میان بگذاریم و با یکدیگر نکات مهم را مورد بررسی قرار بدهیم. در این برنامه، روی مهارتهایی همچون دیدن، شنیدن، عذرخواهی و ... کار میکنیم. کارشناس برنامه هم در حد چند دقیقه در انتهای برنامه جمعبندی میکند.

مدیر گروه ایران و جامعه رادیو ایران عنوان کرد: حال و هوای برنامه، هم جدی است و هم طنز. در این برنامه کاراکتری با نام کمال همنشین داریم که در کنار گوینده برنامه سعی میکند با طنازیهایش فضای برنامه را صمیمانه و خودمانی کند. این شخصیت، توصیههایی به شنوندگان در راستای پیشبرد موضوع برنامه میکند. در ضمن او خانوادهای دارد که هر کدام صفاتی دارند و با برنامه در تماس هستند. این کاراکترها به چاشنی طنز برنامه کمک میکنند.

بحیرایی با اشاره به بازتابشنوندگان گفت: برنامه ایرانشهر از تابستان تا به حال روی آنتن است و شنوندگان هم ارتباط خوبی با برنامه دارند. البته باز هم جای بهتر بودن دارد و همه عوامل تلاش میکنند یک برنامه شنیدنی را روانه آنتن کنند.

بازتابهای خوب مردمی

آرمان ستوده، یکی از تهیهکنندگان برنامه ایرانشهر معتقد است: در این برنامه مهارتهای ارتباطی را برای شنوندگان یادآوری میکنیم. حال این مهارتها ممکن است بین دو دوست، یک زوج و ... باشد. برای انتخاب موضوعات برنامه هم از همفکری مشاوران برنامه استفاده میکنیم و از زوایای مختلف به آن میپردازیم. البته آموزش مد نظر ما نیست، بلکه سعی میکنیم برنامه ایرانشهر، تلنگری برای شنوندگان باشد؛ زیرا مردم خودشان آگاه هستند و هدف ما صرفا یادآوری است.

وی ادامه داد: ما تماسهای تلفنی و پیامکها را رصد میکنیم که روز به روز هم بیشتر میشود و همین نشان میدهد برنامه میان شنوندگان جای خودش را پیدا کرده است. میزان مشارکت مردم از زمان شروع برنامه تا امروز، 70 درصد افزایش پیدا کرده است. خوشبختانه بازتابها خوب است و اگر سوژه خوبی هم به ما بدهند، حتما از آن استفاده میکنیم.

این تهیهکننده در پاسخ به این سوال که دو گروه این برنامه را تولید میکنند، چگونه موضوعات را رصد کرده و به آن میپردازید، توضیح داد: هر گروه مشاوران و کارشناسان خود را در حوزههای علوم ارتباطات، جامعه شناسی و روانشناسی دارد و سعی میکنیم به مباحثی بپردازیم که نیاز مردم جامعه است.

ستوده در پایان گفت: در هر فصل با اضافه کردن آیتمهایی به برنامه تغییراتی ایجاد میکنیم. به هر حال تغییر، لازمه یک برنامه رادیویی و جزو لاینفک آن است و ما سعی میکنیم برنامه ایرانشهر را برای شنوندگان به روز کنیم.

یک شخصیت فانتزی

شخصیت کمال همنشین، میان شنوندگان جا باز کرده و با آن همذاتپنداری میکنند. گوینده این شخصیت درباره پذیرش شکلگیری آن در برنامه ایرانشهر گفت: دوستان پیشنهاد کردند یک کاراکتر طنز در برنامه داشته باشند که به موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... اشراف داشته باشد. یعنی در هر حوزهای صاحب نظر باشد و در قالب طنز و شوخی به مسائل مبتلا به جامعه بپردازد.

وی ادامه داد: به همین دلیل شخصیت کمال همنشین شکل گرفت و از آنجا که او با افراد مختلف نشست و برخاست داشته، از هر کس چیزی یاد گرفته و حالا در قالب طنز و شوخی مسائل روز جامعه را به چالش میکشد. این کاراکتر فانتزی است و مختص به یک زمان یا مکان خاصی نیست. یعنی به جغرافیا یا زبان خاصی ارتباط ندارد و بهلولوار به مسائل میپردازد. در ضمن موضوعات را گروه مشخص میکند و با من در میان میگذارد. تا یک ماه قبل بیشتر بداههپردازی بود، ولی از یک ماه قبل یک گروه نویسنده حرفهای، محتوای کمال همنشین را تامین میکنند و بر این اساس من صحبت و
بداههپردازی میکنم.

در ایرانشهر شعار نمیدهیم

لیلا صفری که یکی از گویندگان ایرانشهر است، درباره پذیرش گویندگی این برنامه به خبرنگار ما گفت: اولین ویژگی این برنامه، ارتباط مستقیم با مخاطب است. این برای من خیلی اهمیت دارد. در این برنامه به هیچ وجه ادا و اطوار نداریم و شعار نمیدهیم. وقتی من به عنوان لیلا صفری، پشت میکروفن این برنامه قرار میگیرد، نماینده مردم هستیم؛ بنابراین بازی نمیکنم و خودم هستم. رسالت ما رساندن پیام است و سعی داریم ارتباط دو سویه با مخاطب داشته باشیم. من این حسن برنامه را خیلی دوست دارم و برایم جذاب است.

وی ادامه داد: خوشبختانه تا امروز بازتاب مخاطبان هم خیلی خوب است و برنامه ایرانشهر واقعاً پویاست. با این که اجراهای من همیشه جدی است. اما در این برنامه از جدی بودن فاصله گرفتم. در ضمن مراقب بودم اجرایم لوس نباشد.

این گوینده در پایان افزود: گویندگی این برنامه برایم جایگاه بالایی دارد و میتوانم در یک جمله بگویم دلچسب است و سعی میکنم برنامه برای شنوندگان شنیدنی باشد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها