سریال جدید شبکه یک تولید مرکز خوزستان است

زیباشهر، قصه خانواده و اجتماع

چندسالی است که نام اهواز با ریزگرد و غبار پیوند خورد، اما از امشب می‌توان این شهر و زیبایی‌های آن را از دریچه‌ای دیگر و در دل یک سریال تلویزیونی تماشا کرد.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۱۲
زیباشهر، قصه خانواده و اجتماع

به گزارش جام‌جم، سریال «زیباشهر» به تهیه‌کنندگی محسن توکل‌فرد و کارگردانی علی‌اصغر شادِروان در مرکز استان خوزستان ساخته شده و به خانواده، زندگی اجتماعی و مسائل شهروندی می‌پردازد.

این سریال 18 قسمتی، هر شب ساعت 22 و 30 دقیقه از شبکه یک سیما پخش می‌شود و داستان دختری را روایت می‌کند که پدرش یک کارگاه خیاطی دارد، مادرش فوت کرده و خودش یک مزون لباس عروس را مدیریت می‌کند. این دختر درصدد است تا از همه موانع و مخالفت‌ها عبور و برای پدرش، یک همسر انتخاب کند.

فیلمنامه سریال زیباشهر به قلم امین بهروزی و با مشاوره حسین تراب‌نژاد نوشته شده است.

آپارتمان‌نشین‌ها

سریال زیباشهر فضایی شاد و نشاط‌آور دارد و به مسائل مرتبط با کسب و کار، ازدواج و ارتباط بین نسل‌ها می‌پردازد. محسن توکل‌فرد ضمن طرح این نکته می‌افزاید: از همه ظرفیت‌های بومی و ملی استفاده کرده‌ایم که ضمن روایت یک قصه طنز و شیرین، تصویر تازه‌ و متفاوتی از شهر اهواز و استان خوزستان را به نمایش بگذاریم.

توکل‌فرد که سریال‌ها و تله‌فیلم‌های متعددی را در سیمای مرکز خوزستان تولید کرده و سال‌ها به عنوان تهیه‌کننده، مدیرپخش و مدیرتولید در این مرکز فعالیت داشته است، درباره زیباشهر توضیح می‌دهد: سریال با امکانات و بودجه تولیدات استانی ساخته شده اما موضوعاتی را طرح می‌کند که برای ساکنان تمام کلانشهرهای ایران ملموس است.

بر اساس اظهارات توکل‌فرد، موضوعاتی مانند فضای مجازی، رابطه نسل‌ها، اعتیاد، مزاحمت‌های اینترنتی، آپارتمان‌نشینی و ظرفیت‌های کارآفرینی بخصوص در زمینه گردشگری در زیباشهر مد نظر قرار گرفته است.

تهیه‌کننده این سریال تاکید می‌کند: ساخت زیباشهر با همدلی و تلاش همه عوامل پشت و جلوی صحنه میسر شده و امیدوارم همه مردم ایران بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

آن سوی غبار

سریال زیباشهر همچنان که قصه‌اش را روایت می‌کند، زیبایی‌های شهر اهواز را نیز نمایش می‌دهد. توکل‌فرد می‌گوید: دی‌ماه سال گذشته تصویربرداری را آغاز کردیم و چهار ماه مشغول کار بودیم. در این چهار ماه بر اساس ویژگی‌های آب و هوای استان، سرمای زیر صفر و گرمای بالای 50 درجه را تجربه کردیم، اما تصویری که تماشاگر در این سریال می‌بیند، وضعیت معتدل شهر است و شامل زیبایی‌های آن که در برخی موارد داستان‌های مرتبط با زندگی در این کلانشهر با تصاویر هوایی اهواز و زیبایی‌های استان خوزستان تلفیق شده است.

به گفته این تهیه‌کننده، تصاویری از رود کارون، بازارچه‌های شهر اهواز، مدرسه، بیمارستان، پارک‌ها و قایق‌های کارون را می‌توان در زیباشهر دید.

توکل‌فرد توضیح می‌دهد در مجموع نیمی از این سریال در فضای داخلی و نیمی از آن در فضای شهری و دکور یک بازارچه تصویربرداری شده است که احتمالا در آینده یک سریال بومی با محوریت همین بازارچه ساخته خواهد شد.

نمره 20 بازیگران بومی

علی‌اصغر شادِروان، سال‌های دهه 60 فیلم‌های سینمایی متعددی را کارگردانی کرده که از آن جمله می‌توان به تیرباران، بحران، جدال بزرگ، پاتک و خفاش اشاره کرد که آخری سال 1376 ساخته شد. از همان زمان شادروان به سرزمین مادری یعنی خوزستان برگشت و خیلی کمرنگ‌تر از گذشته به کارگردانی پرداخت.

او چند تله‌فیلم و سریال‌ با لهجه بومی برای سیمای مرکز خوزستان تولید کرد که جوایز متعددی از جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها برای شادروان به ارمغان آوردند.

این کارگردان پیشکسوت، تقریبا سینما و ساخت آثاری با مخاطب ملی را رها کرده بود که توکل‌فرد کارگردانی فیلمنامه زیباشهر را به او پیشنهاد کرد و فرصتی فراهم شد که یک سریال حرفه‌ای بسازد.

شادروان می‌گوید: وقتی طرح سریال زیبا‌شهر را خواندم، احساس کردم دستمایه خوبی است برای یک اثر خوب تلویزیونی. محور قصه یک زن بود و داستانش حتی می‌توانست بهتر از این باشد. بنابراین سخت تلاش کردم یک اثر با استانداردهای ملی بسازم.

این کارگردان با بودجه‌ای که در اختیار داشت، چند بازیگر از تهران و چند بازیگر حرفه‌ای از استان خوزستان را دعوت کرد و سراغ هنرمندانی از شهرهای اهواز، رامهرمز، ماهشهر و دیگر شهرهای استان خوزستان رفت؛ کسانی که بازی آنها را در جشنواره‌های تئاتری دیده و داوری کرده بود. همکاری شادروان با این بازیگران رضایت‌بخش بود. او ضمن طرح این نکته می‌گوید: این بازیگران بسیار درخشان بوده‌اند و اگر من به بازیگران تهرانی نمره 20 بدهم به این بازیگران اصلا نمره کمتری نخواهم داد.

از جمله بازیگران سریال زیباشهر می‌توان به محمد بزرگمهر، عطیه غبیشاوی، علی طالب‌لو، صدرا حجازی و جعفر دهقان اشاره کرد.

کاراکتری به نام کارون

سریال زیباشهر از قسمت‌ هفتم ساختار اپیزودیک پیدا می‌کند و این بار قهرمان و کاراکترهای اصلی، قصه‌هایی را به نمایش می‌گذارند که با پایان هر قسمت به اتمام می‌رسد.

کارگردان این سریال می‌گوید: این ساختار بهانه‌ای بوده که در اپیزودهای سریال مسائل متنوعی را مانند مشکلات اجتماعی، شهروندی و حتی داستانی درباره دفاع مقدس روایت کنیم.

هر چند در سریالی که شادروان ساخته، به جز چند مورد از لهجه بومی خبری نیست، اما زندگی اجتماعی مردم اهواز در این سریال مورد توجه قرار گرفته و به گفته این کارگردان خوزستانی، رودخانه کارون یکی از کاراکترهای سریال فرض شده و دارای شخصیت است.

ریتم و سکون

سریال زیباشهر را کارگردانی ساخته که فیلم‌های پرتحرک در کارنامه‌اش دارد. شادروان می‌گوید: اگر چه این اثر یک محصول استانی محسوب می‌شود و من هرگز پیش‌بینی نمی‌کردم در یک شبکه سراسری به نمایش درآید، اما تلاش کردم از همه امکانات بهره بگیرم و بالاترین میزان توانم را به نمایش بگذارم. احساس می‌کنم بازگشت به خوزستان باعث شد از سینما فاصله بگیرم و از همکارانم عقب بمانم.

این کارگردان پیشکسوت تاکید کرد: اگرچه در شهرستان هستم و با امکانات اینجا زیباشهر را ساخته‌ام، اما مخاطب ساختار و ایده‌های کلاسیک کارگردانی را در کارم خواهد دید. از سکون خبری نیست و در تمام صحنه‌ها بر اساس قصه، دوربین یا به همراه بازیگر یا به هر شکل منطقی دیگری در حرکت است.

شادروان معتقد است سریال زیباشهر می‌توانست خیلی بهتر باشد، اما همین حالا هم اثری قابل قبول و همسنگ بسیاری از تولیدات سراسری تلویزیون است.

شیرینی همکاری با حرفه‌ای‌های‌ گمنام

جعفر دهقان از سال‌های دور علی اصغر شادروان را می‌شناسد؛ از سال‌های دهه 60 که در فیلم‌های «بحران» و «تیرباران» برای این کارگردان بازی کرده است.

او تجربه حضور در «زیباشهر» را بسیار شیرین و دلنشین توصیف می‌کند و به خبرنگار ما می‌گوید: این سریال در حد آثار پرمخاطبی است که در شبکه‌های سراسری تولید می‌شوند. آدم‌های حرفه‌ای اما بی‌ادعا و کاربلد و تقریبا گمنام این سریال را با کمترین امکانات و بالاترین کیفیت ممکن ساخته‌اند. حضور و همکاری با این گروه برای من باعث افتخار است.

به گفته این بازیگر، طراحی دکورهای این سریال بسیار حرفه‌ای انجام شده، تصویربردار و صدابردار از حرفه‌ای‌ها و پیشکسوتان سینما هستند و تهیه‌کننده برای این سریال سنگ‌تمام گذاشته است.

دهقان که بتازگی بازی در سریال «سر دلبران» را به اتمام رسانده، درباره نقشش در سریال زیباشهر می‌گوید: من نقش پدر خانواده را برعهده دارم که به دنبال فرزند گمشده‌اش می‌گردد. ماجرای او از یک تصادف شروع می‌شود و اتفاقات جذابی در آن رخ می‌دهد که امیدوارم مردم از تماشای آن لذت ببرند.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها