سریال «سایه‌بان» از امشب ساعت 21 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه 2 می‌رود

سیمرغ داران سینما زیر «سایه‌بان» سیما

برای ساختن «سایه‌بان» کسانی گرد هم آمده‌اند که یا سیمرغ بلورین جشنواره فجر را در کارنامه دارند یا فیلم‌ها و سریال‌های موفق و ماندگار.
کد خبر: ۱۰۹۶۹۱۱
سیمرغ داران سینما زیر «سایه‌بان» سیما

به گزارش جام‌جم، سریال «سایه‌بان» به‌نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی نوید و جمشید محمودی، با تکیه بر زندگی قشر کارگر، می‌کوشد تصویری ملموس و باورپذیر و نزدیک به زندگی واقعی از بیم‌ و امیدهای جوانان طبقه متوسط جامعه به نمایش بگذارد.

این سریال درباره دو جوان است که در یک کارگاه مبل‌سازی مشغولند و تلاش می‌کنند چراغ خانه‌هایشان را روشن نگه دارند اما سنگ‌ سرنوشت برای پای لنگ آنها استثنا قائل نمی‌شود و دوستی و رفاقت این دو را سخت محک می‌زند. فیلمنامه سایه‌بان را برادران محمودی نوشته‌اند و سعید دولت‌خانی بازنویسی نهایی را انجام داده است.

سریال سایه‌بان از امشب ساعت 21‌و‌30دقیقه از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

مرهمی برای غم نان و درد عشق

برادران محمودی بعد از تعداد زیادی برنامه ترکیبی و تله‌فیلم، برای اولین بار یک سریال تلویزیونی می‌سازند، اما با استناد به این‌که اولین فیلم سینمایی آنها با نام «چند متر مکعب عشق» دو سیمرغ بلورین از جشنواره فجر و هفت دیپلم افتخار از خانه سینما به‌دست آورده، سریال سایه‌بان را اصلا نباید دست‌کم گرفت. این سریال داستان بیم‌ و امیدهای جوانان امروز است؛ کسانی که اهل زندگی سالم هستند و به‌طور طبیعی مهم‌ترین دغدغه‌شان، کسب و کار است.

نوید محمودی از تلاش برای نزدیک شدن به زندگی واقعی مردم و طبقه کارگر در «سایه‌بان» می‌گوید و به جام‌جم توضیح می‌دهد: اگر در این سریال از زندگی دو جوان در منطقه کارگرنشین جنوب شهر حرف زده‌ایم، به این نیت بوده که جنس حساسیت‌ها، علاقه‌ها، دلبستگی‌ها و حتی نوع عشقی که تجربه می‌کنند، واقعی باشد. براساس توضیحات محمودی، قصه‌های این سریال در بستر یک درام عاشقانه شکل می‌گیرد؛ عشق سارا و آرمان که هر کدام به طبقه و قشری متفاوت در جامعه تعلق دارند، اما برادران محمودی قصد پرداختن به تفاوت‌های طبقاتی را ندارند. این کارگردان می‌گوید: ویژگی‌های هر طبقه‌ را براساس مختصات همان طبقه به نمایش می‌گذاریم و قصه زندگی آنها را تعریف می‌کنیم اما تاکیدی بر این تفاوت نداریم. به گفته نوید محمودی، آدم‌های قصه سایه‌بان با وجود تمام نامرادی‌ها امیدوارند و مثل هر انسان سالمی در پیچیده‌ترین شرایط با امید به آینده تلاش می‌کنند. به اعتقاد او، در هم تنیدگی خوشی‌ها و ناخوشی‌های زندگی است که آن را جذاب می‌کند و فقط با وقوع تلخی و درد است که امید برای رسیدن به شادی و لبخند، جوانه می‌زند. محمودی معتقد است: امید خورشیدی است که به زندگی همه ما می‌تابد و اگر نباشد طبیعی است که فقط شب می‌ماند و تاریکی!

از جنس زندگی

بخش اعظم سریال سایه‌بان در تهران و صحنه‌هایی از آن در گرجستان تصویربرداری شده است. اصلی‌ترین لوکیشن این سریال یک سوله ‌هزار متری است که به یک کارگاه بزرگ مبل‌سازی تبدیل و بخش قابل‌توجهی از سریال در همین سوله تصویربرداری شده است. برادران محمودی تلاش کرده‌اند در طراحی صحنه و لباس و حتی در انتخاب بازیگران و فضاسازی سریال به واقعیت‌های جامعه نزدیک شوند. نوید محمودی می‌گوید: بی‌دلیل به سراغ هیچ چیزی نرفته‌ایم چون وقتی قرار است قصه‌ای روایت کنیم باید اجزای آن درست و باورپذیر باشد. خوشبختانه ما طبقه کارگر جامعه را خوب می‌شناسیم، هرروز با کسانی از این طبقه معاشرت می‌کنیم، با آنها در صف نانوایی می‌ایستیم، سوار مترو و تاکسی می‌شویم و با آنها زندگی کرده‌ایم.

این کارگردان، انتخاب لوکیشن‌ها و بازیگران سریال را برآمده از همین شناخت توصیف می‌کند و می‌گوید: بازیگران نزدیک‌ترین آدم‌ها به نقش هستند و لوکیشن‌ها شبیه‌ترین جاها به مکان‌هایی که قصه ما در آن روایت می‌شود. بازیگران این سریال، مجموعه‌ای از بهترین‌های سینما و تلویزیون را شامل می‌شوند و مکان‌ها از خانه‌ها گرفته تا کارخانه مبل‌سازی نزدیک‌ترین گزینه به واقعیت‌های جامعه است.

سایه‌بان سیمرغ‌داران

در «سایه‌بان» برادران محمودی، جمعی از برگزیدگان و بهترین‌های رشته‌های مختلف حضور دارند. صدابرداری این سریال را سعید بجنوردی به‌عهده داشته که سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را برای «لانتوری» از جشنواره فجر گرفته، تدوین سریال را نیما جعفری‌جوزانی، برنده سیمرغ بلورین بهترین تدوین برای فیلم «عصر یخبندان» به انجام رسانده و طراحی گریم به‌عهده محمدرضا قومی، برنده سیمرغ بلورین برای فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» بوده است. در فهرست عوامل این سریال نام‌های دیگری نیز به‌چشم می‌خورد که شاید سیمرغی نگرفته باشند، اما در کارنامه آنها آثار ارزشمندی دیده می‌شود. موسیقی تیتراژ سایه‌بان را محسن چاووشی خوانده و خواننده و بازیگران این سریال هم مجموعه‌ای از جوان‌های موفق و پیشکسوتان هستند.

محمودی درباره این جمع می‌گوید: برای ما مهم‌ترین چیز، تعریف قصه است و فرقی نمی‌کند این قصه را برای تماشاگر سینما تعریف می‌کنیم یا برای بینندگان تلویزیون. مهم این است که قصه‌ای برای تعریف کردن داشته باشیم و آن را خوب تعریف کنیم. ما برای ساخت این سریال به اندازه فیلم‌های سینمایی‌مان انرژی و انگیزه داشتیم و فرقی نداشت که آن را برای کجا می‌سازیم.

جوانان و پیشکسوتان

نقش اول سریال سایه‌بان، جوانی است به‌نام سهراب که مجتبی پیرزاده آن را بازی کرده است. او پیش از این در فیلم‌های «فروشنده» و «یک روز بخصوص» بازی کرده بود. نقش زوج عاشق این سریال یعنی آرمان و سارا را محمدرضا غفاری و افسانه کمالی به‌عهده دارند. غفاری بعد از سریال «آشپزباشی» و غیبت ده ساله،بار دیگر به تلویزیون برگشته و افسانه کمالی بعد از فیلم «یک روز بخصوص» بازی در یک سریال تلویزیونی را تجربه می‌کند. کارگردان سایه‌بان در این خصوص می‌گوید: بازیگران جوان ما کمتر در تلویزیون بازی کرده‌اند و حضورشان طراوت و تازگی ایجاد می‌کند. در کنار آنها از پیشکسوتان و بازیگران توانمند سینما، تئاتر و تلویزیون دعوت کرده‌ایم و به تنوع و تناسب رسیده‌ایم. در عین حال تمام این بازیگران کاملا مناسب با نقش هستند و از بهترین گزینه‌ها برای هر نقش!

به گفته محمودی، در این سریال امین تارخ نقش مهران را به‌عهده دارد و رویا تیموریان نقش نیره را بازی می‌کند. بهزاد فرهانی در این سریال خسرو نام دارد و دایی آرمان است. پریوش نظریه نقش مادر سهراب را به‌عهده دارد و علی اوسیوند در نقش رئیس کارخانه مبل‌سازی ظاهر می‌شود. هستی مهدوی‌فر نقش همسر سعید را بازی می‌کند و محمد ولی‌زادگان بازیگر نقش سعید است.

به سایه‌بان امیدوارم

رویا تیموریان گرچه در شکار سیمرغ شانسی نداشته، اما بازیگر صاحب‌نام و کاردان سینما، تئاتر و تلویزیون است. او در سریال سایه‌بان نقش نیره را بازی می‌کند. زنی که در سال‌های جنگ همسرش را از دست داده است. تیموریان درباره این نقش به خبرنگار ما می‌گوید: نیره زنی مومن و مورد اعتبار محله است. او در دوران جنگ سلامتش را از دست داده و روزگار سختی را پشت سر گذاشته است؛ حالا پسر خودش و پسرخوانده‌اش از آب و گل درآمده‌اند، اما مشکلاتی پیش می‌آید و اختلافاتی ایجاد می‌شود که زندگی این زن را متلاطم می‌کند.

تیموریان فیلمنامه سریال سایه‌بان را یکی از آثار موفق تلویزیون در سال‌های اخیر می‌داند که در طرح موضوعات روز جوانان موفق است و توضیح می‌دهد: برادران محمودی خوشفکر و عاشق کارشان هستند و بسیار پرانرژی کار می‌کنند. آنها فیلمنامه خوبی داشتند و با دقت و حساسیت
آن را ساخته‌اند.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها