امروزه رقابت در دنیای رسانه، رقابت بر سر تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب و محفوظ نگه داشتن آنها در میان انبوهی از شبکه‌های اطلاعات است. شبکه‌های اطلاعاتی روزانه مرزهای جدیدی را به روی کاربران می‌گشایند تا انتخاب بیشتری در مسیر دریافت اطلاعات در اختیار داشته باشند. بنابراین نمی‌توان منکر تاثیر رسانه و تنوع آن در روشنگری و بیان واقعیات و حتی تحریف حقایق، فریب افکار عمومی، گرایش‌های ذهنی مخاطب و جعل اتفاقات بود، زیرا در این زمینه رسانه قدرت بی نظیری دارد.
کد خبر: ۱۰۷۹۳۵۵
شبکه هوسا فرصتی برای حضور در آفریقا

مسلما تاثیر رسانه‌های دیداری و تصویری نسبت به سایر رسانه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه در یک زمان با چشم، گوش، دل و ذهن آدمی ارتباط برقرار می‌کند. به همین دلیل دیپلماسی رسانه‌ای در پیشبرد سیاست‌های خارجی نقش کاربردی دارد و از مهم‌ترین ارکان قدرت نرم در حوزه دیپلماسی محسوب می‌شود.

حجم وسیع سرمایه‌گذاری نظام سلطه جهان و صهیونیسم بین‌الملل در موضوع رسانه، اطلاع‌رسانی و تلاش آنها برای شکل دادن به افکار عمومی در منطقه و جهان، تردیدی باقی نمی‌گذارد که امروزه رسانه در ذهنیت‌سازی مخاطب خارجی خود نسبت به تحولات جهان، نقش بسزایی دارد و سلطه‌گرایان از این ابزار قدرت نرم بخوبی استفاده می‌کنند. البته اقدامات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته در تاسیس شبکه‌های برون‌مرزی همچون العالم، الکوثر، پرس‌تی‌وی، هیسپان تی‌وی و... هوشمندانه و نشان‌دهنده درک وسیع از عمق تاثیرگذاری شبکه‌های مختلف رسانه‌ای وابسته به امپراتوری بزرگ رسانه‌ای بزرگ بوده است؛ امپراتوری ای که با تعامل نزدیک میان سلطه‌طلبان و صهیونیسم بین‌الملل از یک‌سو و صاحبان قدرت و ثروت در دنیا از‌سوی دیگر شکل گرفته است.

شبکه‌های برون‌مرزی ایران که مخاطبان خود را در مناطق مختلف دنیا از آمریکا تا اروپا، آسیا و... دارد، توانسته با تقویت‌ساز و کار حرفه‌ای و تخصصی و همچنین ارتقای محتوا بر ذهن مخاطب تاثیرگذار باشد. راه‌اندازی شبکه هوسا زبان با توجه به جمعیت بالای کشورهای آفریقا و حضور مسلمانان و محرومان آنها و علاقه‌مندی‌شان نسبت به دریافت حقایق دنیا، اقدامی ارزشمند در شرایط فعلی تحولات بین‌المللی است که رسانه ملی نسبت به آن اهتمام ورزیده است. هجوم رسانه‌ای سهمگین دشمن در تحریف واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران و تشدید اسلام هراسی، شیعه‌هراسی و.. می‌طلبد که از سوی رسانه ملی و بویژه شبکه‌های برون‌مرزی در قبال این امواج تقابل جدی صورت گیرد. امروزه باید تلاش کرد تا هیچ مخاطبی در دنیا صرف‌نظر از قومیت، ملیت، فرهنگ، مذهب و حتی سلیقه سیاسی از دایره و حوزه مخاطبان جمهوری اسلامی ایران بیرون نماند و افکار و اندیشه‌های اصیل و ناب نظام جمهوری اسلامی و همچنین واقعیات تحولات داخلی، منطقه‌ای و خارجی را از رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران بشنوند و بدانند.

دکتر سیدمحمدعلی حسینی

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها