معاون صدای رسانه ملی پس از بازدید از استودیوهای معاونت صدا، در استودیوی پخش رادیو ایران حضور یافت. در این دیدار، وی به استودیوی زنده دعوت شد و مهدی طهماسبی گوینده رادیو ایران با ایشان گفتگو کرد.
کد خبر: ۱۰۷۸۶۷۳
معاون صدای رسانه ملی: نقش صدا نقشی بی بدیلی است

به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی ایران، وقتی گوینده رادیو ایران از دکتر حمید شاه آبادی درباره جایگاه رادیو پرسید با توجه به اینکه در مستند معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران هم نشسته اید جایگاه رادیو را در سپهر رسانه ای امروز چطور ارزیابی می کنید؟

معاون صدای رسانه ملی در پاسخ گفت: این توفیقی است برای من که امروز فصل دیگری از زندگی ام را در کنار خانواده گرم و صمیمی رادیو آغاز می کنم.من با این رسانه بیگانه نیستم و بنا به مسئولیت های مختلف فرهنگی که داشتم ، مدتها در تعامل و رفت و آمد هستم همیشه از رادیو لذت برده، استفاده کرده و بر سر خوان نعمتش نشسته ام . اکنون نیز توفیقی پیدا کردیم به دوستداران رادیو و به همکاران خوبمان خدمت کنیم ودر محضر شما باشیم ، توفیقی ویژه است که خداوندبه من عنایت کرده که امیدوارم شاکر این نعمت باشم.

وی ادامه داد: در سپهر رسانه امروز نقش صدا نقشی بی بدیلی است و جایگزین ندارد وامروزه که رسانه ها مدل به مدل افزایش پیدا می کنند و تکنولوژی ها پیشرفت پیدا می کنند، مدل های مختلف ارائه پیام اتفاق می افتد و رسانه ای جای دیگری را تنگ نمی کند، هر چه این سپهر وسیع تر شود، رسانه ای که حرف عمیق تر و ماندگار تر و با مخاطبش با تعامل بیشتری دارد رسانه ماندگار تر است.

شاه آبادی گفت: امروز در میان انبوه دیتاها و اطلاعات و در این باران سر ریز همه گفته ها و نوشته ها و مطالب و تصویر و فیلم ها حق انتخاب با مردم است و در این انبوه رسانه ها، سراغ مجموعه ای که به آن اعتماد ندارد نمی رود بنابراین گام اول این است که مخاطب به ما اعتماد دارد. این سرمایه بزرگی است که رادیو در طول ده ها سال گذشته قطره قطره کنار هم جمع کرده و امروز سرمایه عظیمی شده است. اگر این مسیر به طور دقیق و عالمانه مورد بررسی قرار می گیرد در می یابیم که در فرصت های زیادی که در پیش رو داریم و در بسترها و مولفه هایی جدیدی که می توانیم ایجاد کنیم می توان این رابطه را عمیق تر و پر تعامل تر کرد.نیاز امروز مخاطب را باید به درستی بشناسیم و هریک از حوزه های پیام ما بداند که برای چه کسی ، با چه انگیزه ای در حال تولید برنامه است.

وی تصریح کرد: رادیو به دلیل اینکه در شناخت سلایق مخاطب موثر بوده، توفیق داشته و درست عمل کرده و از ماندگاری خوبی در تیم عملیاتی خودش بهره مند بوده و امروز جایگاه بی بدیلی دارد، امیدوارم بتوانیم به کمک شما، همه دوستان و همکاران جهش جدی تر در این سپهر رسانه ای اتفاق بیافتد.

معاون صدای رسانه ملی افزود: در معاونت صدا بسترهای جدی تری را برای توسعه پیام و استفاده جدی تر از فضاهای مجازی و شبکه های مجازی به کار می گیریم تا پیامی که می شود، ذخیره شود، بماند و در جاهای دیگر شنیده شود.



وقتی گوینده برنامه خواستار این می شود که دیدگاه دکتر شاه آبادی را درباره به تعامل بین رادیو و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بداند، معاون صدا می گوید: امروز پیام در خلاء تولید نمی شود. پیام عقبه و ریشه دارد و از بنیانی برخوردار است.اگر ما حوزه های پیاممان را فقط به عرصه ها و بسترهای ارائه آن پیام محدود کنیم طبیعتا مخاطب را بی دلیل دسته بندی کرده ایم.در صدای جمهوری اسلامی آنچه اتفاق می افتد تقسیم موضوعی کارها است یعنی عملا بخش های مختلف به موضوعات و سلایق خاص مخاطب می پردازد و پیام در ارتباط با نیاز مخاطب در حال تولید است و هر چه که جلوتر می رویم باید این مخاطب پژوهی را افزایش بدهیم تا نیاز مخاطب را به درستی بشناسیم و برای او مطلبی را تولید کنیم که او خودش را در رسانه ببیند.

«رادیو رسانه زندگی» بایسته است

«رادیو رسانه زندگی» بایسته است شعار ما در رادیو باشد. یعنی همه آنچه من در جریان زندگی با او مانوسم و همراهم، اگر شعر است، نداست، نغمه است ،صدای مخملی است، مطالب ماندگار و جملات کوتاه و نغز است اگر معرفی مشاهیر و بزرگان است همه این چیزهایی که من در زندگی روزمره ام به آن نیاز دارم را می تواند تامین کند. این امتداد دارد. جایی تولید می شود ولی نمی نشیند در حوزه برو دکست به هر حال ممکن است این موج وقتی که در یک جا تولید می شود و می رود،هر جایی که گیرنده ای وجود داشته باشد این پیام را به لحاظ فنی دریافت کند ولی در حوزه فضاهای مجازی و غیره این فضا می رود و ماندگار می شود در گیرنده های متفاوت. اگر پیام قابلیت داشته باشد از آن گیرنده بر می خیزد و بر گیرنده دیگری می نشیند، شما می بینید گروه های اجتماعی این طوری شکل می پذیرد. اگر پیام کشش داشته باشد،اگر پیام حرف داشته باشد، اگر خبر ریشه داشته باشد خودش مسیر را در می نوردد. وقتی شما از نماد و جلوه ای از جلوات ملت را در تشییع پیکر شهید حججی به منصه ظهور می گذارید، این پیام خودش کشش دارد. رادیو توانسته او را با زبان مخاطب بر گرداند و متناسب با نیاز انجام دهد.این در عرصه فضای مجازی هم بالقوه هم ظرفیت توسعه دارد بنابراین، این رسانه ها در امتداد هم هستند .به موازات هم نیستند که هر کدام کاری را انجام بدهند.

صفحه من ظرفیتی تعاملی در جهت توجه به سلیقه ها

قسمتی از برنامه عاشورا که با مشارکت مخاطبان تهیه شده است، پخش می شود پس از آن، گوینده رادیو ایران خطاب به دکتر شاه آبادی می گوید: شما در صبحتهایتان به مخاطب پژوهی و سنجش نیاز اشاره کردید. مخاطب در «صفحه من» رادیو ایران و سایر شبکه های رادیویی با عناوین دیگری یکی دو سال است که فعال است حتی با شعار اینکه «صفحه من»، صفحه شماست» بسیاری از مخاطبان به نوعی به شکل غیر مستقیم آموزش داده شده و رادیو ایران توانسته با مشارکت مخاطبش دو برنامه 50 دقیقه ای رابا موضوع عاشورا و تاسوعای حسینی ارائه کند. چون سعی رادیو ایران این است که در تولید محتوا از مخاطب استفاده کندشما این تعامل را شما چطور ارزیابی می کنید؟

معاون رسانه ملی می گوید: امکان ندارد مخاطب ما رادیو را رسانه خودش نداند و بتواند این جور حرف بزند برای شخصی که تازه از راه برسد نمی تواند تشخیص بدهد که آیا آنچه که ارائه شد داخل استودیو و توسط کارمند صدا بود یا توسط شنونده.مخاطب بسیار با فضای رادیو آشناست که لحن و گویش و کلامش را نزدیک کرده با این فضا.در این وضعیت ما می شویم یک رسانه واقعا تعاملی ،رسانه ای که همان طور که عرض کردم مخاطب خودش را می بیند این مسیر را بخواهیم دنبال بکنیم ،حقیقتا راه زیادی را در پیش داریم که مردم با دیدگاه ها و سلیقه های مختلف در حالات و شرایط گوناگونی هستند .بتوانند خود را عرضه کنند.هر شخصی در زندگی خودش هر چقدر بالا و پایین داشته باشد لحظاتی را دارد که آن لحظات ممکن است برای او تکرار نشود.ممکن است در حس و حالی قرار بگیرد که آن حس و حال مقدمات و موخراتی را دارد که در این فضا هست بنابراین «صفحه من» دنبال شکار این لحظه هاست.لحظه های ناب لحظه هایی هستند که هم برای خود مخاطب به یاد ماندنی هم برای شنوندگان لحظات زیبایی هستند بنابراین امروز تالیف کنندگان متون ما در رادیو فقط تعداد محدودی از کارکنان ما نیستند و نباید باشند قطعا این حوزه را به شیوه های مختلف با تکنولوژی های جدید ادامه خواهیم داد و متناسب با فضا و ماموریت شبکه ها این حوزه ها برنامه ریزی و امتداد یافتنی داریم در کنار کارهای ارزشمند انجام شده این را هم ادامه بدهیم.

پس از صحبتهای دکتر شاه آبادی گوینده رادیو ایران می گوید: ما با تعامل مخاطبان در تهیه برنامه سازی رادیو نه تنها استعدادهایی که در زمینه رادیو وجود دارد را شناسایی می کنیم بلکه صداهای مخملی را نیز پیدا کنیم که به درد آینده رادیو می خورد.

او از دکتر شاه آبادی می خواهد که برنامه هایی که برای آینده رادیو تهیه و تدارک دیده است صحبت کند.

شاه آبادی می گوید:امروز به نیت دیدن همکارانم در رادیو به پخش آمدم، حتما در اولین نشست مطبوعاتی برنامه ها را عرض خواهم کرد اما آنچه اینجا باید خدمت عزیزان عرض کنم که فاصله زیادی وجود دارد بین بهره مندی همکاران ما در صدا از امکانات و خدماتی که باید دریافت کنند به عنوان تلاشگران شبانه روز در عرصه پیام با آنچه که شان آنهاست و استحقاقشان را دارد.
من اینجا وظیفه خودم می دانم اعلام خادمی کنم نسبت به همه همکاران در رادیو که با تمام توان و جدیت نسبت به نیازهای آنها و مسائل زندگی و معیشت اقدام خواهیم کرد. این بحث را در داخل رسانه اعلام کردم که همه شنوندگان ما بدانند دوستانشان ،خدمتگزارانشان با سختی و با مشکلات از دل و جان برای رادیو مایه می گذارند. کسانی که همه عمرشان خاک رادیوخورده اند و اینجا در جای جای رسانه ازایشان به نیکی یاد می شود کار در رادیو نیت و خلوص خاصی را می طلبد بنابراین کمتر کسانی که دنبال شهرت هستند می توانند در این فضا نیاز خود را ارضاء کنند. بنابراین این خیلی جای مقدسی است.برنامه های ما هم برنامه های جدی است در در حوزه پیام و محتوا بر اساس منویات مقام معظم رهبری، راهبردها و سیاست های کلان که حضرت آقا در پیوست حکم ریاست محترم سازمان داده اند در فرصت مستوفایی به آن می پردازم.

استقبال چشمگیر مخاطبان از رادیو محرم

او در باره رادیو های فصلی و بهاران و محرم می گوید: مناسبت ها راهنمای ما هستند و حس و حال مردم هم در مناسبت های مختلف ،کاملا تفاوت می کند از طرف دیگر کسانی که به نوعی پیام رسان عاشورا بودند قریب بیش از 1400 سال که از واقعه عاشورا می گذرد هر کدام به نوعی پیام محرم را منتقل کردند.

رادیوهای فصلی یک ماموریت ذاتی دارند و الان در این مناسبت و این مقطع خودش یک ماموریت ویژه است این نیاز احساس شد اگر چه برنامه ریزی خیلی دو بود ولی خوشبختانه با حمایت و کمک مدیران ارزشمند رادیو این اتفاق افتاد به واسطه اینکه نقش مادحان و مرثیه سرایان به طور ویژه و ممتاز در این ماه قدردانی شود و ازش استفاده شود.

رادیو اربعین در جای خودش از ماه صفر کار خودش را آغاز خواهد کرد. اما ایجاد رادیوی محرم برای اولین بار در رسانه ای از اولین ساعات روز اول محرم آغاز شد. خوشبختانه گزارش های ما نشان می دهد که مورد استقبال مردم قرار گرفته اگر چه اطلاع رسانی ها دیر بود در بخشی از ساعات روز، در جایگاه سومین رادیویی از حیث شنیداری واقع شد. امیدواریم تا پیایان محرم ما شاهد اجرای فعال بودن این رادیو باشیم و انشاء الله بر روی همین موج 95.5 که رادیوی فصلی ما هست، توسط تیم دیگری و رویکرد دیگری و شیوه های اجرای دیگری رادیوی اربعین را پیگیری کنیم.

در پایان معاون صدا با یکی از شنوندگان رادیو به طور زنده گفتگو کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها