لوگوی جام جم سیما
  • 5 1
  • 0

آزمون موفق رسانه ملی

یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 ساعت 07:05
اغلب مردم ایران در داخل و خارج از کشور روز جمعه از نزدیک مناظره شش نامزد تصدی پست ریاست‌ جمهوری را دنبال کرده و با دقت به نظرات و دیدگاه‌های مطروحه در این مناظره،که روند پایانی آن شاهد بروز هیجانات متاثر از رد و بدل کردن فرازهای تندوتیز میان برخی از نامزدها بود، گوش فرا دادند.

مروری بر دیدگاه‌های مطرح شده در رسانه‌ها از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران نشان می‌دهد اغلب آنان بر این باورند که صداوسیما با اتخاذ تمهیدات لازم برای برگزاری دقیق و حرفه‌ای مناظره و مهم‌تر از آن اجرا و رعایت عدالت رسانه‌ای، پیروز اول این رخداد مهم بوده است.

از دیدگاه دیگر، رسانه ملی جمعه شب موفق شد میلیون‌ها نفر از هموطنان داخل و خارج از کشور را پای تلویزیون بنشاند و آنها را بیش از سه ساعت سرگرم مشاهده مناظره‌ای کند که قرار است نتایج آن سرنوشت انتخابات 29 اردیبهشت ماه تعیین کند.

این مناظره بار دیگر تاثیر شگفت‌انگیز و خیره‌کننده رسانه ملی بر افکار عمومی را به منصه ظهور رساند و اعتماد دیرینه مردم را به عدم‌جانبداری مسئولان این رسانه در بزنگاه‌های موثر تاریخی همچون ایام تبلیغات انتخاباتی بویژه در برگزاری مناظره‌های شفاف و راهگشا بین نامزدها، بیش از پیش تحکیم و تقویت کرد.

در واقع کارویژه رسانه ملی در این مناظره‌ها دعوت از نامزدها برای ارائه شفاف و صریح دیدگاه‌های خود به پیشگاه مردم است تا آنان را نسبت به انتخاب آسان و بی‌دغدغه نامزد دلخواه خود یاری کند. از این منظر آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مستمر و پویا ـ که بخش تفکیک‌ناپذیر از رسالت رسانه ملی محسوب می‌شود ـ در برگزاری مناظره میان نامزدهای ریاست‌جمهوری به‌طور واضح و روشن متجلی شد و رسانه ملی به عنوان امین و یار مورد اعتماد مردم در بحبوبه تبلیغات ظاهر گردید.

نباید از نظر دور داشت تلاش‌های فراوان مخالفان و معاندان در سال‌های گذشته تا به حال درخصوص خدشه‌دار کردن اعتماد مردم به رسانه ملی متمرکز شده بود.

اما این تلاش‌ها که با سرمایه‌گذاری فکری و مادی بویژه دشمنان خارجی صورت گرفت، هرگز نتوانست از میزان اعتماد و تکیه مردم بر رسانه ملی به عنوان منبعی موثق و قابل اعتماد برای دریافت اخبار روزانه و تشخیص مسیر صحیح وقایع و اتخاذ موضع دقیق و مبتنی بر منافع ملی بویژه در ایام برگزاری انتخابات مهم از جمله انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری، بکاهد.

از طرفی مناظره نامزدها نشان داد رسانه ملی در میدان اول اطلاع‌رسانی قرار دارد و حتی فضای مجازی متکثر و آشفته کنونی به‌رغم دسترسی آسان مخاطبان، به حاشیه رانده شد و محتوای فضای مجازی در واقع متاثر از کنش و واکنش‌های مخالفان و موافقان نامزدها بوده و از این حیث این مناظره خوراک اصلی فضاهای مجازی را تامین کرد و به همین دلیل کوشش معاندان برای عقب راندن رسانه ملی از کانون توجه مردم ناکام ماند و به این ترتیب در تحلیل‌ها و تفسیرهای پخش شده از شبکه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی همچنان در صدر توجه مخاطبان قرار دارد و رویکرد شفاف و غیرجانبدارانه رسانه ملی اعتماد قبلی مخاطبان را تقویت کرده است.

در این میان بی‌شک مدیریت ارشد رسانه ملی با همراهی شاکله کلی این رسانه اعم از معاونان و مدیران با رصد دقیق تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری و فراهم کردن تمهیدات حرفه‌ای، موجبات برگزاری موفق و بی‌کم و کاست این مناظره را رقم زده و درباره سیر اجرای این رویداد مهم ملی، پیش‌بینی‌هایی دقیق کرده بودند که خروجی آن ارائه برگزاری هیجان‌انگیز، منطقی و متمدنانه مناظره بود.

دکتر غلامرضا کاتب - عضو هیات نظارت بر صداوسیما

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2824680495806295205
لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: